Black Isle Studios
Firma producent
Black Isle Studios to amerykańskie studio deweloperskie, założone w 1996 roku i formalnie rozwiązane pod koniec roku 2003 w związku z problemami finansowymi jego właściciela – firmy Interplay Entertainment. Siedziba firmy mieściła się w mieście Irvine, w hrabstwie Orange w Kalifornii, a jedną z kluczowych postaci zespołu był Feargus Urquhart.
Pomijając nieco bardziej arcade’ową serię Baldur’s Gate: Dark Alliance, Black Isle Studios wyspecjalizowało się w tworzeniu klasycznych gier cRPG z widokiem izometrycznym, osadzonych w realiach postapokaliptycznych (Fallout 2) lub fantasy (Lionheart: Legacy of the Crusader, Planescape: Torment, seria Icewind Dale). Wierne temu gatunkowi pozostało także studio Obsidian Entertainment, założone przez Feargusa Urquharta po rozwiązaniu Black Isle.
Historia
Black Isle Studios zostało utworzone przez Feargusa Urquharta w 1996 roku, jako oddział firmy Interplay Entertainment – amerykańskiego przedsiębiorstwa zajmującego się produkcją oraz wydawaniem gier wideo. Swą formalną nazwę przyjęło jednak dopiero dwa lata później, a jej inspiracją stał się półwysep w Szkocji, rodzinnym kraju Urquharta. Większą część ekipy Black Isle Studios stanowili deweloperzy pracujący przy pierwszej odsłonie legendarnej serii Fallout, jednak to dopiero jej kontynuacja uważana jest za pierwszą oficjalną produkcję studia. Podczas prac nad grą, w wyniku nieporozumień z firmą Interplay, część pracowników studia odłączyła się i zakłożyła własne studio: Troika Games.
W kolejnych latach ekipa Black Isle Studios wniosła ogromny wkład w rozwój komputerowegych cRPG, współpracując z zespołem BioWare przy dwóch pierwszych odsłonach słynnej serii Baldur’s Gate, a następnie tworząc własne, utrzymane w podobnym klimacie produkcje, takie jak Planescape: Torment czy cykl Icewind Dale. Z powodu pogarszającej się kondycji finansowej koncernu Interplay, na rynku ostatecznie nie ukazały się takie gry, jak Torn czy Stonekeep 2: Godmaker. Ostatnią produkcją studia była wydana w 2004 roku, druga część konsolowej sub-serii Baldur’s Gate: Dark Alliance.
8 grudnia 2003 roku podjęto decyzję o zamknięciu Black Isle Studios i zwolnieniu wszystkich jej pracowników, co spowodowało także zawieszenie prac na jego kolejnymi produkcjami – wśród których miały znaleźć się takie potencjalne hity, jak Baldur’s Gate III: The Black Hound, Baldur’s Gate: Dark Alliance III oraz pierwotna wersja Fallouta 3 (stworzona ostatecznie w 2008 roku przez Bethesda Game Studios). Większość członków Black Isle Studios znalazła zatrudnienie w firmie Obsidian Entertainment, założonej przez Feargusa Urquharta.
Po blisko dziewięciu latach od tego wydarzenia, w sierpniu 2012 roku firma Interplay zdecydowała o reaktywacji studia, choć w jego szeregach znaleźli się tylko dwaj członkowie oryginalnego teamu: Mark O’Green oraz Chris Taylor (nie mylić z Chrisem Taylorem z Gas Powered Games). Pierwszą produkcję wskrzeszonego Black Isle Studios stanowić miała gra o kodowej nazwie Project v13, będąca duchowym spadkobiercą skasowanego wcześniej Fallouta Online. Do wydania gry jednak finalnie nie doszło i choć w sieci pojawiła się nowa strona Black Isle Studios z informacją, że powraca ono do tworzenia gier RPG, jego dalsze losy nie są znane.