Behaviour Interactive
Kanadyjskie studio deweloperskie z siedzibą w Montrealu. Behaviour Interactive tworzy gry na komputery osobiste i konsole, a jego najsłynniejszym dziełem jest multiplayerowy survival horror pod tytułem Dead by Daylight.
Historia Behaviour Interactive
Skromne początki
Korzenie firmy sięgają 1992 roku, kiedy to rozpoczęła ona działalność jako Megatoon. Dwa lata później Remi Racine, czyli jeden z jej założycieli, otworzył drugą Multimedia Interactive, natomiast kolejne dwa lata później obydwa podmioty zostały sprzedane firmie Malofilm Communications. W 1997 roku obie firmy zostały ze sobą scalone, a nowy byt zyskał miano Behaviour Interactive.
W tym samym roku zespół wypuścił swoją debiutancką produkcję, czyli platformówkę 3D pod tytułem Jersey Devil. Dwa lata później Racine wraz z grupą inwestorów zdołał wykupić studio z rąk Malofilm Communications, zaś w 2000 roku studio zmieniło nazwę na Artificial Mind & Movement (A2M). Na przestrzeni kolejnych lat ekipa zajmowała się głównie pracą na zlecenie, tworząc dla największych wydawców gry oparte na znanych, popularnych licencjach, a także pomagając innym zespołom deweloperskim przy ich projektach. Niemniej, w napiętym harmonogramie zespołu znalazło się miejsce również na autorskie produkcje, takie jak Scaler (2004), WET (2009) czy Naughty Bear (2010).
W międzyczasie, bo w 2008 roku, A2M kupiło studio Wanako Games od firmy Activision Blizzard. W listopadzie 2010 roku zespół powrócił natomiast do swojej pierwotnej nazwy i od tej pory ponownie miał być znany jako Behaviour Interactive.
Droga na szczyt
W 2016 roku do sprzedaży trafiła gra Dead by Daylight, czyli survival horror z asymetrycznym trybem multiplayer. Produkcja, której wydaniem zajęła się firma Starbreeze, odniosła spektakularny sukces komercyjny, dzięki czemu opisywane studio mogło nabrać wiatru w żagle. W następnych miesiącach ekipa nie tylko intensywnie pracowała nad rozbudową swojego dzieła, lecz również sama się rozwijała.
W 2018 roku Behaviour Interactive kupiło od wydawcy prawa do wykreowanej przez siebie marki. W kwietniu 2022 roku firma otworzyła nowe studio w kanadyjskim Toronto, zaś w maju nabyła zespół Midwinter Entertainment. W lutym 2023 roku dowiedzieliśmy się, że pod jej skrzydłami znajdzie się brytyjskie SockMonkey Studios (przemianowane na Behaviour UK - North), natomiast w marcu obwieszczono, że Dead by Daylight doczeka się filmowej adaptacji.
W kwietniu 2023 roku Behaviour Interactive udostępniło swoje nowe dzieło. Mowa o Meet Your Maker, czyli grze akcji, w której naszym zadaniem było tworzenie twierdz naszpikowanych pułapkami, a także atakowanie fortec wzniesionych przez innych. Tytuł doczekał się dość ciepłego przyjęcia ze strony graczy („w większości pozytywne” recenzje na platformie Steam) i branżowych mediów (według serwisu Metacritic, w zależności od platformy jego średnia ocen mieściła się w przedziale 72-76/100). Niemniej, projekt trapiły problemy, z których najważniejszym było pozwolenie graczom na projektowanie map niemożliwych do przejścia i udostępnianie ich społeczności.
Rozwój, przejęcia i zwolnienia
W lipcu 2023 roku Behaviour Interactive otworzyło nowe studio w Truro. Zespół noszący nazwę Behaviour UK - South składał się przede wszystkim z byłych pracowników studia Antimatter Games, zamkniętego przez swoją firmę-matkę, czyli szwedzki holding Enad Global 7. Na czele „odrodzonego” zespołu stanął Rich Barham – były dyrektor generalny Antimatter Games. Przed zniknięciem z branżowej mapy, Antimatter Games pracowało nad grą I.G.I. Origins. W momencie „odrodzenia” tej ekipy pod skrzydłami Behaviour Interactive nie było jasne, czy ów projekt będzie przez nią kontynuowany, czy też zajmie się ona czymś innym. Sierpień 2023 roku przyniósł wieści o przejęciu przez Behaviour Interactive holenderskiego Codeglue, które zostało przemianowane na Behaviour Rotterdam.
Ponadto rok 2023 przyniósł premiery trzech gier, które wyszły spod skrzydeł Behaviour Interactive. Pierwszą z nich był Meet Your Maker, czyli gra akcji pozwalająca graczom napadać na pełne pułapek twierdze oraz na tworzenie własnych takich fortec. Tytuł trafił na komputery osobiste i konsole, jednak trapiące go problemy spowodowały, że choć doczekał się on „w większości pozytywnych” recenzji na Steamie, przeszedł bez większego echa.
Jeszcze gorzej poradziło sobie Silent Hill: Ascension będące owocem współpracy Behaviour Interactive oraz Genvid; „nowa forma rozrywki”, zrealizowana jako spin-off kultowego cyklu survival horrorów, nie przypadła do gustu graczom. W maju 2024 roku na komputery osobiste trafił też też humorystyczny What the Fog, czyli spin-off Dead by Daylight, będący grą akcji z elementami roguelike’a. Pomimo „w większości pozytywnych” recenzji, również i ta pozycja nie zdobyła zbyt dużej popularności.
Choć w styczniu 2024 roku Behaviour Interactive zwolniło 45 pracowników swojego oddziału w Montrealu, już w marcu firma po raz kolejny urosła w siłę, przejmując działające w tym samym mieści Fly Studio. W kwietniu dowiedzieliśmy się o nawiązaniu przez Behaviour Interactive współpracy z niezależnym Haenir Studio i wsparciu przez opisywaną firmę projektu Blight: Survival. Niestety w czerwcu ogłoszono kolejną falę zwolnień w Behaviour Interactive, w wyniku której pracę straciło 95 osób zatrudnionych w firmie; większość z nich, bo aż 70 nazwisk, stanowili pracownicy montrealskiego oddziału studia.
We wrześniu 2024 roku Behaviour Interactive poinformowało o anulowaniu Project T – enigmatycznego projektu będącego spin-offem Dead by Daylight. Niedługo później pojawiły się bardziej optymistyczne wieści, bowiem 24 września Behaviour Interactive ogłosiło przejęcie Red Hook Studios – autorów serii Darkest Dungeon. Pod skrzydłami nowego właściciela zespół miał zachować dotychczasową niezależność i zyskać możliwość „przekształcenia Darkest Dungeon w absolutnego giganta gatunku dark fantasy”.
Oprócz tego wrzesień przyniósł premierę The Casting of Frank Stone, czyli jeszcze jednego pobocznego projektu w świecie Dead by Daylight. Produkcja stworzona przez Supermassive Games doczekała się jedynie „mieszanych” opinii na platformie Steam i średniej ocen od branżowych mediów, która oscylowała wokół 68/100 (według serwisu Metacritic). Tytuł przeszedł bez większego echa.