2K Czech / Illusion Softworks
Firma producent
Czeskie studio deweloperskie, działające w latach 1997-2017. 2K Czech, pierwotnie znane pod nazwą Illusion Softworks, zasłynęło przede wszystkim za sprawą dwóch pierwszych odsłon cyklu Mafia. W 2017 roku zespół został wchłonięty przez firmę Hangar 13.
Historia
Dzieje studia rozpoczynają się w 1997 roku, kiedy to zespół z siedzibą w Brnie rozpoczął działalność pod nazwą Illusion Softworks, a na jego czele stanęli Petr Vochozka i Jan Kudera. Jeszcze w tym samym roku na komputery osobiste trafił jego debiutancki projekt, czyli gra platformowo-logiczna pod tytułem Lurid Land.
Rozpoznawalność na całym świecie Illusion Softworks zyskało za sprawą Hidden & Dangerous, czyli strzelanki taktycznej, która w 1999 roku trafiła na komputery osobiste, a później pojawiła się również na konsolach. Tytuł został ciepło przyjęty przez graczy i recenzentów, toteż z czasem doczekał się kontynuacji, w postaci wypuszczonej w 2003 roku gry Hidden & Dangerous 2.
Niemniej, to za sprawą wypuszczonej w 2002 roku na komputery osobiste (a w 2004 roku – na konsole) gry akcji pod tytułem Mafia: The City of Lost Heaven studio Illusion Softworks zapisało się złotymi zgłoskami na kartach historii gier wideo. Produkcja zyskała status kultowej i również dała początek nowej serii rozwijanej w kolejnych latach.
Nim jednak światło dzienne ujrzała Mafia II, Illusion Softworks dostarczyło jeszcze jeden cykl strzelanek taktycznych. Mowa o Vietcongu, którego pierwsza część pojawiła się na PC w 2003 roku. Ponadto w międzyczasie, bo w 2008 roku, Illusion Softworks zostało kupione przez firmę Take-Two Interactive i trafiło pod skrzydła 2K Games. Pokłosiem zmiany właściciela było przemianowanie zespołu na 2K Czech. Sama Mafia II zadebiutowała natomiast w 2010 roku i chociaż nie została przyjęta aż tak ciepło jak pierwowzór, odniosła sukces artystyczny i komercyjny.
W lipcu 2011 roku szeregi 2K Czech opuścił szereg pracowników, którzy wespół z byłymi członkami ekipy Bohemia Interactive założyli Warhorse Studios. We wrześniu przez firmę przeszła fala zwolnień, w wyniku której pracę straciło około 25% jej załogi. W styczniu 2014 roku podjęto natomiast decyzję o zamknięciu praskiego oddziału 2K Czech i przeniesieniu większości jego pracowników do oddziału w Brnie.
Choć 2K Czech brało udział w powstawaniu wydanej w 2016 roku gry Mafia III, odgrywało w tym procesie rolę drugoplanową; palmę pierwszeństwa przejęła ekipa Hangar 13. Ta ostatnia w 2017 roku wchłonęła 2K Czech, tym samym kończąc historię opisywanego studia.