Anshar Studios
Firma polski producent wydawca
WWW: http://ansharstudios.com/
Facebook: https://www.facebook.com/AnsharStudios/
Adres: Anshar Studios, Gallusa 12/201, 40-594 Katowice
Polskie studio deweloperskie z siedzibą w Katowicach, założone przez byłych członków zespołu City Interactive (obecnie CI Games). Aktualnie firma zatrudnia blisko czterdziestu pracowników, a jej szefem jest Łukasz Hacura. Oprócz tworzenia autorskich produkcji na komputery osobiste, konsole i urządzenia mobilne, ekipa zajmuje się również outsourcingiem. Przez lata współpracowała między innymi z Artifex Mundi, The Farm 51, PlayWay oraz Larian Studios.
Historia
Historia Anshar Studios rozpoczyna się w 2012 roku, kiedy to firma została założona przez byłych pracowników City Interactive (obecnie CI Games), którzy wcześniej pracowali między innymi nad grami z cyklu Sniper: Ghost Warrior oraz nad Lords of the Fallen. Debiutanckim dziełem nowo powstałego zespołu było The Path of Kara – gra logiczna typu match-3, opracowana z myślą o urządzeniach mobilnych z systemem Windows Phone, która trafiła do sprzedaży jeszcze w tym samym roku. Po dwóch latach gracze otrzymali do dyspozycji jej odświeżoną i rozszerzoną wersję, zatytułowaną The Path of Kara: Reborn.
Anshar Studios nabrało rozpędu w 2017 roku. W styczniu w sprzedaży pojawiło się bowiem TinyGameDev – kolejna mobilna produkcja, tym razem oddająca w ręce graczy kontrolę nad początkującym studiem deweloperskim. 18 maja z kolei na komputerach osobistych ukazało się Detached – przygodowa gra akcji typu First Person Experience, opracowana z myślą o multiplayerowej rywalizacji. Warto nadmienić, że był to pierwszy tytuł w dorobku studia, który wymaga do działania gogli wirtualnej rzeczywistości i dedykowanych kontrolerów ruchowych, a także jedna z pierwszych polskich gier stworzonych z myślą o tych urządzeniach. Dzień później na urządzeniach mobilnych premierę miała gra M1 Manager, pozwalająca wcielić się w menadżera zawodników mieszanych sztuk walki, dystrybuowana w modelu free-to-play. W tym samym roku zadebiutowało Kate Malone: Hidden Object Detective – reprezentant gatunku HOPA opracowany we współpracy z firmą Artifex Mundi.
Rok 2018 przyniósł natomiast premierę gry Detached na PlayStation 4, a także debiut „celowniczka” zatytułowanego Heavy Fire: Red Shadow, który trafił na konsole Sony i Microsoftu. W sierpniu 2019 roku Anshar Studios zapowiedziało swój największy z dotychczasowych projektów, czyli cyberpunkowego RPG-a pod tytułem Gamedec, opartego na prozie Marcina Przybyłka. W marcu 2020 roku zespół rozpoczął jego kampanię crowdfundingową w serwisie Kickstarter, która okazała się wielkim sukcesem; dość powiedzieć, że minimalny próg finansowy (50 tysięcy dolarów) udało się osiągnąć w 36 godzin.
W międzyczasie ekipa współpracowała z firmą Larian Studios, pomagając jej w tworzeniu gry Baldur’s Gate III, a także współtworząc darmową zawartość do Divinity: Original Sin II. Ponadto ekipa pomogła zespołowi People Can Fly w tworzeniu gry Outriders, a także przygotowała konwersję gry Darksiders III na Nintendo Switch.
Gamedec, czyli największe z dotychczasowych dzieł Anshar Studios, zadebiutował 16 września 2021 roku. Produkcja została dość ciepło przyjęta przez branżowe media (ze średnią ocen na poziomie 72% według serwisu Metacritic) oraz przez graczy. Na platformie Steam tytuł cieszył się „bardzo pozytywnymi” recenzjami, z kolei w serwisie IndieDB znalazł się na ósmym miejscu listy najlepszych „indyków” 2021 roku, wybranych przez użytkowników.