Encyklopedia Gier Top Gry Premiery Beta testy Screeny Download Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS5 XSX PS4 Xbox One Switch Andro iOS

Amplitude Studios

Firma producent wydawca

Francuskie studio deweloperskie z siedzibą w Paryżu. Zespół specjalizuje się w tworzeniu strategii turowych typu 4X, a jego najważniejsze projekty to seria Endless Space oraz gry Endless Legend i Humankind. Od czerwca 2016 roku do listopada 2024 roku Amplitude Studios należało do firmy Sega.

Historia Amplitude Studios

Strategie fantasy i science fiction

Dzieje Amplitude Studios rozpoczynają się w 2011 roku. Za założeniem firmy stało dwóch byłych pracowników Ubisoftu, czyli Mathieu Girard oraz Romain de Waubert de Genlis. Debiutanckim dziełem paryskiego zespołu była kosmiczna strategia turowa 4X pod tytułem Endless Space, wydana w 2012 roku przez firmę Iceberg Interactive. Produkcja doczekała się bardzo ciepłego przyjęcia ze strony graczy i recenzentów, toteż nieco ponad pół roku później otrzymała duże rozszerzenie zatytułowane Disharmony.

Zachęceni sukcesem swojego pierwszego projektu Francuzi nie kazali nam długo czekać na kolejne dzieło. We wrześniu 2014 roku do sprzedaży trafiło reprezentujące ten sam gatunek Endless Legend; tym razem jednak osadzone w uniwersum fantasy. Gra sprzedała się na tyle dobrze, że na przestrzeni kolejnych lat doczekała się szeregu dodatków, na czele z dużymi add-onami; mowa o darmowym Forges of Creation (2015) oraz płatnych: Shadows (2015), Shifters (2016), Tempest (2016), Inferno (2018) i Symbiosis (2019).

W międzyczasie, bo jeszcze w 2014 roku, deweloperzy postanowili wykonać swoisty „skok w bok”, wydając roguelike’a pod tytułem Dungeon of The Endless. Tytuł zadebiutował na komputerach osobistych, jednak w kolejnych latach trafił również na inne platformy – od urządzeń mobilnych po konsole.

Przejście pod skrzydła firmy Sega

W czerwcu 2016 roku firma Sega ogłosiła, że nabyła opisywany zespół. W 2017 roku natomiast Amplitude Studios oddało nam do dyspozycji kontynuację swojego debiutanckiego dzieła. Podobnie jak pierwowzór, Endless Space 2 zostało ciepło przyjęte, co zaowocowało powstaniem szeregu rozszerzeń. Pierwszym z nich było wydane w styczniu 2018 roku Vaulters, natomiast kolejne to: Supremacy (2018), Penumbra (2019) oraz Awakening (2019).

Kwiecień 2019 roku przyniósł jeszcze jeden „skok w bok” w wykonaniu Amplitude Studios. Pierwszego dnia tego miesiąca do sprzedaży trafiła bowiem gra Love Thyself: A Horatio Story, czyli osadzona w uniwersum Endless produkcja typu visual novel.

Konkurencja dla serii Civilization

W sierpniu 2019 roku Amplitude Studios zaprezentowało światu swój bodaj najbardziej ambitny z dotychczasowych projektów. Mowa o Humankind, czyli strategii turowej rzucającej wyzwanie kultowemu cyklowi Sid Meier’s Civilization. Produkcja miała pierwotnie ukazać się w 2020 roku, jednak z czasem jej premiera została przesunięta.

W marcu 2021 roku, ukazało się Dungeon of the Endless: Apogee, czyli mobilna wersja Dungeon of the Endless, natomiast Humankind ostatecznie zadebiutowało dopiero w sierpniu 2021 roku. Produkcji udało się zebrać jedynie „mieszane” recenzje na platformie Steam i średnią ocen od branżowych mediów na poziomie 77/100 (dla wersji na PC; według serwisu Metacritic). Dwa lata później gra trafiła na konsole (PlayStation 4, Xboksa One, Xboksy Series X/S oraz PlayStation 5). Ponadto tytuł doczekał się szeregu dodatków, na czele z największym – Together We Rule.

Powrót do uniwersum Endless i niezależności

W październiku 2023 roku zadebiutował Endless Dungeon, czyli roguelike’owe RPG w klimatach science fiction. Podobnie jak wcześniejsze dzieło Amplitude Studios, gra otrzymała jedynie „mieszane” opinie na Steamie, zaś jej średnia ocen w serwisie Metacritic mieściła się w przedziale 73-75/100 (w zależności od platformy).

Nieco ponad rok później, bo w listopadzie 2024 roku, Amplitude Studios ogłosiło, że wraca do niezależności po ośmiu latach pracy pod skrzydłami Segi. Studio trafiło w ręce „niektórych” ze swoich „pierwotnych założycieli i członków zespołu”.

Games2Gether

Chcąc zapewnić sobie możliwie najlepszy kontakt z graczami, Amplitude Studios utworzyło platformę Games2Gether. Za jej pośrednictwem zarówno deweloperzy, jak i członkowie społeczności mogą dzielić się rozmaitymi pomysłami dotyczącymi swoich projektów.