Encyklopedia Gier Top Gry Premiery Beta testy Screeny Download Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS5 XSX PS4 Xbox One Switch Andro iOS

Red Storm

Firma producent wydawca

Amerykańskie studio deweloperskie z siedzibą w Cary, które od 2000 roku należy do firmy Ubisoft. Red Storm tworzy produkcje na komputery osobiste i konsole, a wśród nich prym wiodą projekty sygnowane nazwiskiem Toma Clancy’ego, jak gry z serii Tom Clancy’s Rainbow Six oraz Tom Clancy’s Ghost Recon.

Historia

Dzieje studia sięgają 1996 roku, kiedy to światło dzienne ujrzała gra Tom Clancy SSN, będąca owocem współpracy pisarza Toma Clancy’ego i ekipy Virtus Studios, pracującej pod skrzydłami Virtus Corporation. Tuż po jej premierze na branżowej mapie pojawił się nowy deweloper – Red Storm Entertainment – założony przez Toma Clancy’ego i Douga Littlejohnsa, który wchłonął Virtus Studios. Nazwa firmy została zaczerpnięta z książki Red Storm Rising (pol. Czerwony Sztorm) autorstwa Clancy’ego. Choć jej pierwsza siedziba mieściła się w Cary, niedługo później studio przeprowadziło się do Morrisville (w stanie Karolina Północna).

Debiutancki projekt studia Red Storm Entertainment, czyli inspirowana Ryzykiem gra Tom Clancy’s Politika, trafił na komputery osobiste w 1997 roku. Od tej pory pozycje sygnowane nazwiskiem Toma Clancy’ego miały wieść prym wśród projektów Red Storm Entertainment. W 1998 roku światło dzienne ujrzała pierwsza odsłona cyklu strzelanek taktycznych pod tytułem Tom Clancy’s Rainbow Six, z kolei rok 2001 przyniósł premierę pierwszej części serii Tom Clancy’s Ghost Recon. Obydwie produkcje zapoczątkowały bestsellerowe marki, przez długie lata będące oczkami w głowie Red Storm Entertainment.

Pod skrzydłami Ubisoftu

W sierpniu 2000 roku Red Storm Entertainment zostało kupione przez firmę Ubisoft. W 2003 roku opisywane studio wchłonęło należące do francuskiego wydawcy Sinister Games, zaś w grudniu 2008 roku jego siedziba główna została przeniesiona do Cary.

Z czasem autorom coraz częściej zdarzały się rozmaite „skoki w bok”, w postaci projektów niepowiązanych z twórczością Toma Clancy’ego, jak Shadow Watch (2000), The Sum of All Fears (2002) czy choćby America’s Army: True Soldiers (2007). Od 2016 roku omawiana firma zaczęła specjalizować się w tworzeniu gier przeznaczonych na zestawy rzeczywistości wirtualnej, dostarczając takie projekty, jak Werewolves Within (2016), Star Trek: Bridge Crew (2017) oraz Assassin’s Creed: Nexus VR (2023). Oprócz tego ekipa współtworzyła między innymi Tom Clancy’s The Division oraz serię Far Cry. W 2021 roku dowiedzieliśmy się, że powierzono jej opracowanie projektu Tom Clancy’s The Division: Heartland, będącego spin-offem bestsellerowej serii wykreowanej przez studio Ubisoft Massive.