Play zawartość Numeru 02/2012
adres: 02-672 Warszawa, Domaniewska 52
tel: (+48 022) 232 09 08
email: [email protected]
wydawca: Axel Springer Polska Sp. z o.o.
W numerze wszystko o Grand Theft Auto V, wielki ranking gier MMO, przegląd najciekawszych trybów kooperacji oraz jak zawsze kilkadziesiąt zapowiedzi i recenzji gorących hitów na PC.
Mówi się, że jeden obraz potrafi wyrazić więcej niż tysiąc słów. Są jednak rzeczy, które potrafią wyrazić więcej niż tysiąc obrazów – jak choćby charakterystyczne, dobrze znane logo wzbogacone o zieloną „piątkę”, które pojawia się na okładce nowego PLAYA. W końcu to logo Grand Theft Auto V, najbardziej oczekiwanej grze wszech czasów, która zawładnęła wyobraźnią niezliczonych rzesz graczy jeszcze zanim światło dzienne ujrzały jakiekolwiek szczegóły na jej temat! Na szczęście nie musimy czekać do premiery w niewiedzy – wystarczy przeczytać naszą wyczerpującą, wielostronicową zapowiedź Grand Theft Auto V! Poza masą informacji o „piątce” w artykule nie zabrakło też ciekawostek na temat poprzednich części i innych gier Rockstara. Oczywiście pamiętamy też o innych grach, które w nadchodzących miesiącach zadbają o to, by nasze myszki i klawiatury rozgrzewały się do czerwoności. W zapowiedziach skupiamy się między innymi na tropikalnym Far Cry 3, epickim Mass Effect 3, klimatycznym Darksiders 2, futurystycznym Ghost Recon: Future Soldier, sieciowo-morskim World of Battleships i brutalnym do granic możliwości Prototype 2. Dzielimy się też wrażeniami z ogrywania Risen 2: Mroczne Wody, Wiedźmin 2: Zabójcy Królów – Edycja Rozszerzona, Tera czy End of Nations. Piszemy również o Resident Evil 6, Sleeping Dogs, Guild Wars II i wielu innych tytułach. To już pewne – w tym roku na brak dobrych gier zdecydowanie nie będziemy narzekać!
W dziale Raport prawdziwa gratka dla miłośników gier sieciowych, a także osób, które dopiero biją się z myślami czy warto je wypróbować. W gigantycznym, liczącym niemal 10 stron rankingu podzielonym na kilka kategorii przedstawiamy najlepsze gry MMO. Znalazły się w nim nie tylko najpopularniejsze, ale również takie, które najlepiej nadają się dla osób zabieganych, sieciówki z prawdziwego zdarzenia, które można odpalić w przeglądarce (na przykład w trakcie podróży), produkcje nastawione na ciągłą akcję i PvP zamiast nudnego zbierania grzybków czy gry, w których dysponujemy największą swobodą w tworzeniu wirtualnych przedmiotów, a nawet sztuki. Z naszym raportem każdy znajdzie odpowiedni tytuł dla siebie, a początkujący poznają podstawy sieciowego grania i masę ciekawostek!
Choć pierwszy kwartał to w branży okres względnego spokoju, w którym pojawia się mniej hitów niż w pozostałych miesiącach, tegoroczna zima przyniosła sporo niezłych gier. Doskonale widać to po naszym dziale testów – recenzujemy niemal 20 pecetowych tytułów ponownie udowadniając, że pogłoski o rychłej śmierci tej platformy to jedynie stek bzdur. Jedyny zmierzch jakiego byliśmy świadkami w ostatnim czasie dotyczy japońskich wojowników w otwierającej dział testów grze Shogun 2: Zmierzch Samurajów. I trzeba przyznać, że to zejście ze sceny bardzo im się udało, o czym przekonacie się czytając recenzję. Na kolejnych stronach również nie brakuje atrakcji. Z zaświatów powraca i bije po oczach nieludzkim blaskiem Syndicate, światło gasi po nim The Darkness II, a Jagged Alliance: Back in Action po ciemku próbuje wrócić do korzeni. Doczekaliśmy się też debiutów, w tym pecetowej wersji Alan Wake oraz Kingdoms of Amalur: Reckoning, które potrafi skutecznie wyrwać setki godzin z życiorysu. Podobne ambicje miał sieciowy Star Wars: The Old Republic, ale nie do końca mu się to udało, o czym mogliśmy się przekonać grając w niego dłużej niż inni – dzięki temu w recenzji znajdziecie sporo gorzkich słów, a nie tylko zachwyty. Zmierzyliśmy się też z wieloma innymi grami, w tym Shank 2, Crusader Kings II, Król Artur 2, Gotham City Impostors, Flatout 3, Postal III, Sol Exodus, Wargame: Zimna Wojna, IHF Piłka ręczna 12 czy Ignite. Nie wszystkie z nich wyszły z tego „mierzenia” obronną ręką, oj nie. W dziale Retro przyglądamy się z kolei szybkiemu spadkowi ceny Driver San Francisco i kompilacji popularnych mordobić – Mortal Kombat Arcade Kollection.
Tradycyjnie w piśmie znalazło się sporo materiałów publicystycznych i tekstów okołogrowych. W dziale Intro [rgb] subiektywnie analizuje coraz popularniejszy manewr wydawców gier – strzelanie sobie (i klientom) w stopę za pomocą zabezpieczeń i przedpremierowych dodatków DLC. Kilka stron dalej Cubituss pokazuje na przykładzie studia Double Fine jak skutecznie i w mgnieniu oka zebrać dwa miliony dolców na grę, która jeszcze nie istnieje. W dziale Retro bez strachu odwiedzamy żywe dinozaury. Oczywiście nie chodzi o wymarłe przed milionami lat gady, tylko o „dinozaury” branżowe – sprawdzamy jak po latach świetności radzą sobie najgłośniejsi twórcy gier: Sid Meier, Eric Chahi, Michel Ancel, Peter Molyneux, Richard Garriot, John Carmack i inni wizjonerzy, którym zawdzięczamy ponadczasowe klasyki.
W dziale PLAY do kwadratu polecamy 5 flashowych gier, które robią piorunujące wrażenie nawet na hardkorowych graczach. Szczegółowo przyglądamy się też pomysłowym trybom kooperacji obecnym w grach i wybieramy te najlepsze, w które po prostu trzeba zagrać wspólnie, najlepiej ze znajomymi. W swoim felietonie Cubituss rozprawia się z grami używanymi pokazując dlaczego dla wydawców nawet koleżeńska wymiana gier jest takim samym złem jak ściąganie z torrentów i co na to poradzić. W piśmie nie zabrakło też stałych kącików – listów do redakcji, recenzji czytelników i screenstory. Jest co poczytać!
Do pisma dołączona jest płyta DVD z pełnymi wersjami gier, które w tym miesiącu wybieracie sami – jest wiele dostępnych zestawów, więc każdy powinien znaleźć coś dla siebie!
Pełny spis treści poniżej. PLAY 2/2012 w kioskach od 13 marca w cenie 14,90 zł. Więcej informacji na http://www.playpc.pl
PEŁNY SPIS TREŚCI PLAYA 02/2012
INTRO
C.A.R.S. – projekt twórców Shifta
Ciężka przeprawa w I Am Alive
Co nowego w klikanych przygodówkach
Jak zebrać dwa miliony na grę, która nie istnieje
Krater w postapokaliptycznej Szwecji
Mad Riders coś nam przypominają
Mniej QTE w The Walking Dead
Powtórka z nerda w Yesterday
Prężenie mózgów w Guild Wars II
Ravaged
Resident Evil 6 dopiero w przyszłym roku?
Sleeping Dogs, czyli tajniak w piaskownicy
Strategiczny XCOM spacyfikuje graczy
Subiektywnie
Szpiedzy i misjonarze w Civilization V: Gods & Kings
Zalatuje konfliktem
EXTRA
GTA V
RZUT OKIEM
Brick-Force
Darksiders II
End of Nations
Far Cry 3
Ghost Recon Future Soldier
Mass Effect 3
Prototype 2
Tera
Trzy przygody w becie Risen 2: Mroczne wody
Wiedźmin 2: Zabójcy królów – edycja rozszerzona
World of Battleships
RAPORT
Multiprzygoda dla każdego: jak wybrać MMO
TEST
Alan Wake
Crusader Kings II
Flatout 3
Gotham City Impostors
Ignite
IHF Piłka ręczna 12: Wydanie specjalne na mistrzostwa Europy 2012
Jagged Alliance: Back in Action
Kingdoms of Amalur: Reckoning
Król Artur II
Postal III
Shank 2
Sol Exodus
Starter PLAYA
Star Wars: The Old Republic
Syndicate
The Darkness II
Total War: Shogun 2 – Zmierzch samurajów
Wargame: Zimna wojna
RETRO
Reedycje: Driver San Francisco
Reedycje: Mortal Kombat Arcade Kollection
Zmierzch ery dinozaurów
PLAY 2
5 flashowych gier, które robią piorunujące wrażenie
Bardziej kopie w coopie
Felieton Cubitussa: Raj używany
Screenstory: Przypadkowi piraci
Społeczność PLAYA: Listy, recenzje czytelników