Play zawartość Numeru 09/2011
adres: 02-672 Warszawa, Domaniewska 52
tel: (+48 022) 232 09 08
email: [email protected]
wydawca: Axel Springer Polska Sp. z o.o.
W numerze pojedynek Call of Duty: Modern Warfare 3 kontra Battlefield 3, wszystko o Counter Strike: Global Offensive, relacja z Gamescom 2011 i recenzje najnowszych tytułów na PC. A na DVD megahit: Tom Clancy’s EndWar, jedna polska premiera i… e-book o zombie, Przedwiośnie Żywych Trupów.
Jedno spojrzenie na okładkę nowego PLAYA wystarcza, by przekonać się, że to obowiązkowa lektura dla wszystkich fanów strzelanin. W końcu Call of Duty: Modern Warfare 3, Battlefield 3 i Counter Strike: Global Offensive to tytuły, obok których nie sposób przejść obojętnie. A piszemy o każdym z nich! Tematem numeru jest pojedynek Battlefield 3 kontra Modern Warfare 3, w którym sędziuje Cubituss – wieloletni miłośnik i weteran obydwu serii. I robi to z rozmachem! Na dziesięciu (!) stronach szczegółowo porównujemy wszystkie elementy składowe obydwu gier – od oprawy audiowizualnej i możliwości silnika począwszy, poprzez dostępne uzbrojenie, pojazdy i scenariusz aż po aspekty społecznościowe, tryby sieciowe i „konsolowatość”. Przyglądamy się też ofertom preorderowym czy sposobom w jakie promowane są obydwa tytuły. Wydajemy też wyrok: w tym roku zarządzi… ale o tym przeczytacie we wtorek. Na razie możemy jedynie zdradzić, że pojedynek nie kończy się remisem.
W artykule o nowym Counter Strike’u przedstawiamy z kolei najważniejsze informacje o grze i jej cechach, rozwiewając wszelkie wątpliwości. Czy będzie to tytuł tylko dla hardkorowców? Czy pozwoli właścicielom blaszaków zmierzyć się z konsolowcami? Co zmieni się w arsenale i mechanizmach rozgrywki? Odpowiedzi na te i inne pytania dotyczące powrotu króla sieciowych strzelanek również udziela Cubituss.
Odgłosy wystrzałów i soczyste eksplozje nie zagłuszają jednak innych istotnych tematów. Niedawno zakończyło się kolejne letnie święto graczy – targi Gamescom, na których grube tysiące zwiedzających mogły obejrzeć i ograć setki nadchodzących gier. W Kolonii nie zabrakło oczywiście ekipy PLAYA, która, poza odwiedzeniem dostępnych dla wszystkich stanowisk zdobyła mnóstwo zakulisowych materiałów oraz wzięła udział w niezliczonej ilości pokazów i sesji gameplayowych za zamkniętymi drzwiami. W numerze znajdziecie więc relację z Gamescomu, a także mnóstwo nowych informacji o pokazanych tam grach. Na kilkudziesięciu stronach piszemy między innymi o Diablo 3, Mass Effect 3, Borderlands 2, Batman: Arkham City, The Elder Scrolls V: Skyrim, Rage czy Need For Speed: The Run. Na brak atrakcji nikt nie powinien więc narzekać!
Powodów do narzekań nie ma też w dziale testów. Hitem numeru bez dwóch zdań jest oczekiwany od lat przez wszystkich fanów cyberpunku Deus Ex: Bunt Ludzkości. W megarecenzji wnikliwie oceniamy każdy element gry, sprawdzamy jaki wpływ na przebieg rozgrywki mają podejmowane przez gracza decyzje i jego postępowanie, rozliczamy twórców ze składanych przez lata obietnic i wystawiamy stosowną ocenę. Na kolejnych stronach sprawdzamy się w roli dyktatora tropikalnego państewka w ramach Tropico 4, bierzemy udział w kolorowej bijatyce w Super Street Fighter IV: Arcade Edition i szaroburych pojedynkach na miecze i magię w Dungeons & Dragons: Daggerdale, a także wracamy w okolice postapokaliptycznego Las Vegas razem z Fallout New Vegas: Old World Blues. Nie zabrakło też atrakcji dla miłośników gier rozprowadzanych wyłącznie drogą cyfrową – przyglądamy się między innymi mrocznej platformówce Limbo, nie do końca wizjonerskiemu symulatorowi bóstwa From Dust i pirackiej banderze z Pirates of Black Cove. A to tylko część recenzowanych w tym numerze gier!
Fani gier cyfrowych mają jeszcze jeden powód do zadowolenia – w dziale Raport przyglądamy się małym, ale niezwykle grywalnym produkcjom, które pojawiają się w ramach konsolowych sklepików, osiągają niebywały sukces, a potem trafiają także na pecety. Sprawdzamy co decyduje o ich popularności, dlaczego taka forma dystrybucji opłaca się bardziej niż pudełkowa i czemu twórcy chętnie udostępniają je na wyłączność konkretnym platformom, a potem i tak wypuszczają na pozostałe. Przy okazji przedstawiamy sporo fajnych tytułów, które warto przetestować w wolnym czasie i to za ułamek ceny gier pudełkowych.
Jak zawsze w piśmie znalazło się sporo okołogrowej publicystyki. W dziale Intro [rgb] subiektywnie przygląda się modzie na odświeżanie oprawy starych gier przez fanów i przedstawia bardziej ambitne projekty, dzięki którym klasyki takie jak Deus Ex, The Elder Scrolls III: Morrowind czy Grand Theft Auto: San Andreas wizualnie deklasują niejedną współczesną produkcję.
W dziale PLAY do kwadratu Marcin Wełnicki, prawnik, socjolog, pisarz oraz autor gier fabularnych i planszowych, przygląda się z kolei popkulturowemu fenomenowi jakim w ostatnich latach stały się… zombie. W obszernym artykule sięga do korzeni i pokazuje skąd wzięły się żywe trupy, przygląda się ich karierze w filmach, książkach, grach i innych środkach przekazu, sprawdza czemu zawdzięczają tak dużą popularność przy okazji odsyłając do wartych uwagi dzieł kinematografii i literatury. To kopalnia informacji dla każdego zainteresowanego tematem! W ramach uzupełnienia piszemy o sympatycznych zombie na jakie można się natknąć w grach. Nie zabrakło też felietonu Cubitussa, w którym tym razem bierze pod lupę współczesną skalę ocen gier w serwisach internetowych, obnażając jej słabości i tłumacząc z czego wynikają, a także stałych kącików – listów do redakcji, recenzji czytelników i screenstory.
W dziale Retro piszemy o wpadkach, ale nie recenzentów, tylko twórców gier. I wcale nie chodzi tutaj o coraz bardziej zabugowane wersje sklepowe gier czy zamykanie serwerów do gry w sieci, tylko o mniej lub bardziej zabawnych kiksach i skandalach, które zyskały status kultowych i zaczęły żyć własnym życiem. Dowiecie się między innymi skąd w Mortal Kombat wziął się wojownik Ermac, dlaczego L.A. Noire ma błąd w tytule i jakim cudem w świecie World of Warcraft wybuchła najprawdziwsza epidemia. Na kolejnych stronach Paweł Zawodny z Techlandu, kierujący produkcją Chrome i serii Call of Juarez, przedstawia 5 gier, które zmieniły jego życie, a my sprawdzamy jak po latach miewa się Team Fortress 2 i Sid Meier’s Civilization IV: Colonization.
W tym miesiącu na DVD czekają trzy pełne wersje gier, w tym dwie ciekawe strategie – Tom Clancy’s EndWar, w której można sterować głosem, oraz Chronostorm pozwalający na polu walki zaginać czasoprzestrzeń (polska premiera). Jest też apetyczna mieszanka przygodówki i gry akcji Daemonica, 10 gier shareware oraz warta kilkadziesiąt złotych książka Przedwiośnie Żywych Trupów w wersji elektronicznej (ponad 400 stron).
Pełny spis treści poniżej. PLAY 9/2011 w kioskach od 13 września w cenie 14,90 zł. Więcej informacji na http://www.playpc.pl
PEŁNY SPIS TREŚCI PLAYA 9/2011
NA DVD
Chronostorm
Daemonica
Tom Clancy’s EndWar
INTRO
Co nowego w piłkach nożnych
Counter-Strike: Global Offensive
Cursed Crsade
Eliminacje do polskiego WCG
Gadżety gracza
League of Legends bije rekord
Orcs Must Die
Resident Evil: Operation Raccoon City
Warhammer Online: Wrath of Heroes
Subiektywnie – Odnawianie fasady
Wiedźmin 2 dostanie darmowe dodatki
The Witness
World of Battleships
World of Warplanes
X-Rebirth
EXTRA
Battlefield 3 kontra Modern Warfare 3: Wybieramy najlepszą strzelaninę roku
RZUT OKIEM
Gamescom 2011: Gorące święto graczy
Anno 2070
Batman: Arkham City
Borderlands 2
Darkness II
Diablo III
Ghost Recon: Future Soldier
Hard Reset
Mass Effect 3
Naval War: Arctic Circle
Need for Speed: The Run
Rage
Star Wars: The Old Republic
Tera
The Elder Scrolls V: Skyrim
Twierdza 3
Władca pierścieni: Wojna na Połnocy
RAPORT
Ciche przeboje
TEST
Air Conflicts: Secret Wars
Deus Ex: Bunt ludzkości
Dungeons & Dragons: Daggerdale
Fallout New Vegas: Old World Blues
From Dust
Limbo
Panzer Corps: Wehrmacht
Pirates of Black Cove
Storm: Frontline Nation – III wojna światowa
Super Street Fighter IV Arcade Edition
Supreme Ruler: Cold War
Tropico 4
War Inc. Battlezone
RETRO
5 gier, które zmieniły życie Pawła Zawodnego
Reedycje: Sid Meier’s Civilization IV: Colonization
Reedycje: Team Fortress II
To żyje! – Wpadki z ciekawymi finałami
PLAY 2
Felieton Cubitussa: System binarny
Idą zombie: watahy popkultury
Screenstory: Krew, pot i łzy
Społeczność PLAYA: Listy, recenzje czytelników, z życia redakcji
Zombiaki da się lubić