Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 6 czerwca 2021, 11:30

autor: Marek Jura

Wszystkie gry Frictional Games (Penumbra, Amnesia, SOMA). 10 dobrych gier inspirowanych mitologią Lovecrafta

Spis treści

Wszystkie gry Frictional Games (Penumbra, Amnesia, SOMA)

  1. Rok premiery: 2007–2020
  2. Platformy: PC, PS4, Switch, XOne
  3. Gatunek: survival horror, przygodówka FPP
  4. Inspiracje dziełami Lovecrafta: projekty postaci, klimat
  5. Co powiedzieliby o tym Wielcy Przedwieczni: „Ep bug syha’hnyth, f’uaaah ep nahai h’Dagon ya sgn’wahl naee mnahn’ y’hahnyth”

Ze wszystkich gier Frictional Games najbardziej w pamięć zapadła mi pierwsza Penumbra. To jedna z tych produkcji, w których lovecraftowskie jest wszystko – pomysł na fabułę, sposób opowiadania historii, styl pisania w znajdowanych notatkach, odległe dźwięki wydawane przez tajemnicze istoty i klimat kompletnego zaszczucia, samotności oraz beznadziei. Już w pierwszym akcie Penumbry dosłownie bałem się wejść do następnego pomieszczenia. Kiedy jednak to robiłem, najczęściej okazywało się, że nic mi nie grozi. Przynajmniej fizycznie. Bo widok rozszarpanych zwłok i ślady wielkiego oślizgłego cielska na podłodze raczej nie napawały optymizmem.

Zostało jeszcze 49% zawartości tej strony, której nie widzisz w tej chwili ...

... pozostała treść tej strony oraz tysiące innych ciekawych materiałów dostępne są w całości dla posiadaczy Abonamentu Premium

Abonament dla Ciebie

Marek Jura

Marek Jura

W 2016 ukończył filologię na UAM-ie. Od tamtej pory recenzuje dla GRYOnline.pl prozę, poezję, filmy, seriale oraz gry wideo. Pierwsze kroki w branży dziennikarskiej stawiał zaś jako newsman w lokalnym brukowcu. Prowadził własną firmę – projektował, składał, testował i sprzedawał planszówki. Opublikował kilka opowiadań, a także przygotowuje swój debiutancki tom wierszy. Trenuje sporty walki. Feminista, weganin, fan ananasa na pizzy, kociarz, nie lubi Bethesdy i Amazona, lubi Lovecrafta, Agentów TARCZY, P:T, Beksińskiego, Hollow Knigt, performance, sztukę abstrakcyjną, mody do gier i pierogi.

więcej

TWOIM ZDANIEM

Którego autora horrorów cenisz bardziej?

68,2%
H.P. Lovecraft
31,8%
Stephen King
Zobacz inne ankiety
Dlaczego w grach nie boimy się Szatana, a przeraża nas śpiący Cthulhu?
Dlaczego w grach nie boimy się Szatana, a przeraża nas śpiący Cthulhu?

Czemu Szatan nie straszy tak jak śpiący Cthulhu? Czego najbardziej boi się człowiek? I dlaczego tak trudno stworzyć dobrą grę o opętaniu? O tym wszystkim opowie Wam zawodowy psychiatra i zapalony gracz.

Cyfrowy cień Cthulhu, czyli spuścizna Lovecrafta w grach
Cyfrowy cień Cthulhu, czyli spuścizna Lovecrafta w grach

Dzieła pióra H. P. Lovecrafta zdobywają dzisiaj popularność taką, jakiej nie miały za życia pisarza. Czy mity o przedwiecznych sprawdzają się jako tło fabularne gier wideo? Różnie z tym bywa.