Half-Life
Osadzona w realiach science fiction strzelanka FPS z silnym wątkiem fabularnym, opracowana przez debiutujące amerykańskie studio Valve Software. Akcja gry toczy się w tajnym laboratorium Black Mesa, gdzie przybywa do pracy bohater gry – fizyk Gordon Freeman.
producent: Valve Corporation wydawca: Sierra wydawca PL: Play-It Strona oficjalna
21 lat temu Valve „jechało na oparach”, a ratunkiem okazała się tajemnicza umowa na strzelankę Counter-Strike 2. Gabe Newell z radości stworzył nóż
Half-Life 2 jest kochany, bo w sprytny sposób oczarował graczy - Gordon Freeman to nerdowska power fantasy
Sprzątając w garażu, były deweloper znalazł zapomnianą płytę z wersją beta Half-Life 1. Zawiera poziom, który nie trafił do kultowej gry Valve, i jest dostępna za darmo
Half-Life to wydana oryginalnie w roku 1998 pierwszoosobowa gra akcji z elementami science fiction i horroru, która zrewolucjonizowała gatunek gier FPS. Produkcja jest debiutanckim projektem zespołu Valve Software, utworzonego przez dwójkę byłych pracowników firmy Microsoft: Mike’a Harringtona oraz Gabe’a Newella. Co ciekawe, powstały jako reakcja na trywializację gatunku strzelanek FPP Half-Life miał początkowo spore problemy ze znalezieniem wydawcy, gdyż uznano go za projekt zbyt ambitny w stosunku do trendów panujących ówcześnie na rynku gier wideo.
Ostatecznie wydaniem gry zajęła się znajdująca u szczytu popularności firma Sierra On-Line. W roku 2001, za sprawą studia Gearbox Software, Half-Life doczekał się ulepszonej i rozszerzonej edycji na konsole PlayStation 2. Oficjalne konwersje gry na systemy Linux i Mac OS X trafiły zaś do sprzedaży dopiero w styczniu 2013 roku, a więc blisko 15 lat po premierze pecetowego pierwowzoru.
Fabuła
Fabuła gry Half-Life zainspirowana została takimi klasykami, jak Doom, Quake czy Resident Evil, a także opowiadaniem Stephena Kinga pt. Mgła. W języku angielskim tytuł gry oznacza okres połowicznego rozpadu cząsteczek, do czego nawiązuje również użyta w logotypie Half-Life grecka litera lambda, oznaczająca stałą rozpadu promieniotwórczego.
Akcja gry osadzona została w końcówce lat 90. XX wieku na terenie zamkniętego kompleksu badawczego Black Mesa Research Facility. Podczas zabawy wcielamy się w 27-letniego doktora fizyki teoretycznej Gordona Freemana, który spóźnia się do pracy w dniu fatalnego w skutkach eksperymentu naukowego. W wyniku zdarzenia otwarte zostaje przejście między wymiarami, przez które przedostają się pozaziemskie formy życia ze świata Xen. Podczas próby wydostania się ze zrujnowanego kompleksu Freeman musi jednak stawić czoła nie tylko im, ale także żołnierzom ze specjalnej jednostki HECU, którzy zostali przysłani na miejsce celem wyeliminowania Obcych i zatuszowania całej sprawy poprzez likwidację wszystkich pozostałych przy życiu pracowników.
Mechanika
Pod względem mechaniki Half-Life wprowadził całą masę nowatorskich elementów, które przez długie lata wyznaczały kierunek rozwoju gier z gatunku FPS. W stosunku do większości dynamicznych strzelanek z tego okresu produkcja firmy Valve zaskakuje m.in. rozbudowaną i wolno zawiązującą się warstwą fabularną. Przykładowo, już na samym początku gry przez dłuższy czas spotykamy przyjaźnie nastawione postaci, nie mając ani do kogo, ani z czego strzelać. Zamiast znanych z większości podobnych gier przerywników filmowych, w Half-Life istotne elementy fabuły przekazywane są w formie oskryptowanych sekwencji stworzonych na silniku gry.
Rozgrywka właściwa wymaga od gracza wykonywania szeregu zadań bojowych, wprowadzając również elementy niespotykane w podobnych produkcjach, np. konieczność rozwiązywania prostych zagadek logicznych oraz sekwencje typowo zręcznościowe (np. przeskakiwanie między przenośnikami taśmowymi czy poruszającymi się wysepkami). Do dyspozycji bohatera oddano spory arsenał broni, zarówno konwencjonalnych (pistolet, strzelba, granatnik czy przenośny zestaw rakietowy), jak i eksperymentalnych np. bazujących na technologii Obcych. Jedną z najbardziej charakterystycznych broni w grze jest jednak prosty łom, a wielu przeciwników pokonać można, unikając bezpośredniej konfrontacji i wykorzystując elementy otoczenia. Od czasu do czasu bohaterowi pomagają również postaci niezależne, tacy jak uzbrojeni strażnicy lub naukowcy, którzy walczą z nim ramię w ramię, bądź przekazują mu istotne informacje na temat fabuły. Jednym z najważniejszych i najwyżej ocenianych elementów rozgrywki w Half-Life stanowi stojąca na bardzo wysokim poziomie sztuczna inteligencja przeciwników.
Tryby gry
Pecetowa wersja Half-Life oferuje zarówno rozbudowaną kampanię fabularną dla jednego gracza, jak i tryb wieloosobowy, pozwalający na wspólną zabawę w Internecie lub sieci lokalnej nawet do 32 graczy. Do wersji na konsolę PlayStation 2 dołączony został również tryb dla dwóch graczy oraz unikalny (wydany tylko na PS2) dodatek Half-Life: Decay. Pozwala on na zabawę w trybie kooperacji, podczas której gracze wcielają się w dwie członkinie zespołu naukowego Black Mesy: dr Ginę Cross oraz dr Colette Green.
Kwestie techniczne
Wydany na platformie PC i PS2 Half-Life stworzony został na silniku GoldSrc, stanowiącym gruntownie zmodyfikowaną wersję engine’u id Tech 2, zastosowanego m.in. w kultowym Quake’u z 1996 roku. Deweloperzy z Valve Software wprowadzili doń cały szereg ulepszeń, takich jak animacja szkieletowa czy wsparcie dla Direct3D. Wydana trzy lata po pecetowym pierwowzorze wersja na konsole firmy Sony została w stosunku do oryginału również nieco poprawiona, w szczególności w zakresie modeli postaci i broni, jak również rozszerzenia poszczególnych poziomów oraz geometrii map.
Warto również odnotować, że dzięki udostępnieniu przez firmę Valve narzędzi SDK (Software Development Kit), Half-Life doczekał się niezliczonej ilości modyfikacji, z których część otrzymała oficjalne wsparcie Valve i doczekała się samodzielnych wersji komercyjnych. Najbardziej znane modyfikacje Half-Life’a to m.in. Day of Defeat, Team Fotress Classic oraz Counter-Strike.
Ostatnia modyfikacja 15 maja 2015
Tryb gry: single / multiplayer Tryb multiplayer: Internet / sieć lokalna Liczba graczy: 1 - 32
Nośnik: 1 CD
Ocena użytkowników: 8,7 / 10 na podstawie 5492 głosów czytelników.
Klasyfikacja PEGI Half-Life
Half-Life Wymagania sprzętowe
PC Windows
- Zalecane:
- Pentium II 266MHz
- 32MB RAM
- akcelerator 3D
PlayStation 2
- Wykorzystuje:
- karta pamięci