autor: Adam Mirkowski
Sprzedano już ponad pół miliona egzemplarzy XCOM 2
Gra studia Firaxis do przekroczenia progu 500 tysięcy sprzedanych sztuk potrzebowała tylko czterech dni. Według serwisu Steam Spy obecnie w rękach graczy znajdują się ponad 564 tysiące kopii gry.
Następca strategicznego hitu z 2012 roku pojawił się na rynku w ubiegły piątek i sprzedaje się bardzo dobrze. Już w dniu premiery znalazł się na niemal 400 tysiącach kont Steam, a od tego czasu tylko poprawił swój wynik. Wydana wyłącznie na pecety gra utrzymuje się w czołówce bestsellerów Steama (w ubiegłym tygodniu informowaliśmy o tym, że zadebiutowała na pierwszym miejscu listy Top 10 Steam).
Dobra sprzedaż XCOM 2 nie dziwi. Gra zebrała bardzo pozytywne recenzje – serwis Metacritic podaje, że średnia z not recenzentów wynosi 91%, co oznacza, że póki co jest najlepiej ocenianą produkcją tego roku. Nieco gorzej potraktowali ją gracze, wystawiając jej 73% pozytywnych recenzji na platformie Steam. W naszej recenzji gra otrzymała ocenę 8.5, a Luc chwalił m.in. pogłębienie warstwy taktycznej i strategicznej rozgrywki, rozbudowany system tworzenia i rozwoju postaci oraz dobrze prezentującą się oprawę graficzną. Jako główne zastrzeżenia do nowego XCOM, wskazywał pewną wtórność w stosunku do poprzedniczki oraz niewykorzystany potencjał nowych rozwiązań.
XCOM jest serią zapoczątkowaną w latach 90. przez studio MicroProse tytułem UFO: Enemy Unknown (znaną również pod amerykańską nazwą X-COM: UFO Defence). Gra zdobyła dużą popularność przede wszystkim dzięki oryginalnemu połączeniu strategicznego zarządzania w skali globalnej z taktycznymi, turowymi potyczkami niewielkich zespołów. Gra doczekała się udanego rozszerzenia X-COM: Terror from the Deep, które przeniosło akcję pod wodę, ale seria z czasem podupadła i po słabo przyjętym X-Com: Enforcer z 2001 roku zaprzestano wydawania kolejnych odsłon. W 2005 roku prawa do marki przejęła firma Take-Two Interactive, która zleciła przygotowanie nowej części studiu Firaxis, znanemu przede wszystkim z serii Civilization. XCOM: Enemy Unknown pojawił się w 2012 roku i na nowo rozbudził zainteresowanie marką, co zaowocowało wydaniem spin-offa serii w postaci The Bureau: XCOM Declassified rok później.
Warto przypomnieć, że XCOM: Enemy Unknown trafił do ponad 3 i pół miliona pecetowych graczy. Na ten imponujący wynik (mowa tu wyłącznie o sprzedaży wersji Steam i uznawanym za dość niszowy gatunku gier turowych) produkcja pracowała ponad trzy lata, a w jego osiągnięciu z pewnością pomogły liczne wyprzedaże (niedawno można było ją nabyć nawet za jednego dolara w ramach akcji Humble Bundle). Do tego gra równocześnie z wersją PC pojawiła się na Xboksie 360 oraz PlayStation 3, a z czasem przeniesiono ją również na platformy mobilne Android i iOS. XCOM 2 pojawił się wyłącznie na PC, co autorzy uzasadniali ambitnymi celami technologicznymi w postaci proceduralnie generowanych map czy wsparcia dla modów, które spowodowały, że relatywnie niewielki zespół miałby problem z równoczesnym stworzeniem wersji konsolowej. Twórcy nie wykluczyli jednak przeniesienia gry na konsole w późniejszym terminie.