Porady na start gry Void Bastards Void Bastards poradnik, porady
Ostatnia aktualizacja: 11 czerwca 2019
Na tej stronie poradnika do Void Bastards zamieściliśmy zestaw porad na start. Proponujemy zapoznać się z nimi przed rozpoczęciem rozgrywki po raz pierwszy. Większość z opisanych rzeczy dokładniej omówiliśmy na osobnych stronach przewodnika.
Wybierz normalny poziom trudności do poznawania gry. Jest to najlepsze naszym zdaniem ustawienie na potrzeby poznawania gry. Po tym jak się z nią lepiej zaznajomisz i ją ukończysz możesz rozważyć wybranie jednego z wyższych poziomów trudności czy też dodatkowo np. modyfikatora Ironman, który kończy rozgrywkę już po pierwszym zgonie.
Śmierć w prologu jest nieunikniona. Po uruchomieniu gry po raz pierwszy musisz rozegrać samouczek ze zbadania pierwszego statku. Bohater nie posiada amunicji do podstawowej broni i nie może w rezultacie atakować przeciwników. Śmierci bohatera nie można w rezultacie uniknąć i informuje zresztą o tym jeden z podpisów pojawiających się na ekranie ładowania.
Uciekaj ze statku, gdy pozostanie ci niewiele zdrowia. O ile nie masz ustawionego trybu Ironman śmierć postaci nie oznacza końca rozgrywki, aczkolwiek mimo wszystko zawsze warto dążyć do utrzymania jej przy życiu. Na wycofanie się do śluzy radzimy zdecydować się najpóźniej po tym jak pozostanie ci około 100 punktów zdrowia. To wbrew pozorom niewielka liczba punktów, które można szybko utracić po napotkaniu silniejszego wroga czy wieżyczki.
Obserwuj na bieżąco zapasy tlenu. Licznik zapasów tlenu widoczny jest u góry ekranu. Radzimy szczególnie obserwować go w początkowej fazie gry, bo domyślnie wystarcza go wtedy tylko na niewiele ponad 7 minut. Docieraj do pomieszczeń z pojemnikami z tlenem (ATMO) żeby uzupełniać zapasy tlenu (przykładowa stacja na obrazku). W dalszej części kampanii problem tlenu traci trochę na znaczeniu za sprawą ulepszeń i genów pozwalający na zwiększenie maksymalnego zapasu tlenu w zbiornikach.
Nie musisz walczyć ze wszystkimi przeciwnikami. Void Bastards nie jest grą, w której zabijanie przeciwników jest obowiązkowe. Co więcej pozbywanie się ich nie jest jakoś szczególnie nagradzane (mogą pozostawić drobny loot) i są ponadto w stanie odnawiać się. Najlepiej skupiać się na eksploracji i szybkim docieraniu do skarbów i rozprawiać tylko z tymi wrogami, którzy ewidentnie w tym przeszkadzają.
Dotrzyj szybko na mostek żeby odkryć mapę pojemników z lootem. Postaraj się zlokalizowac mostek (HELM) jeszcze przed wkroczeniem na pokład wrogiego statku. Znajduje się tam komputer i po wejściu w interakcję z nim możesz odkryć loot na całym statku (przykładowy komputer na obrazku).. Zwracaj uwagę na większe gwiazdki, które sygnalizują unikalny loot (np. części do wytwarzania nowych gadżetów). Możesz też za opłatą odsłaniać pozycje wrogów, ale nie warto wydawać na to kredytów o ile nie masz ich dużej ilości w zapasie.
W pomieszczeniu ochrony możesz sabotować wieżyczki i boty. Warto zawsze rozglądać sie za pomieszczeniami ochrony (SEC). Możesz za darmo wyłączyć tymczasowo lokalne zabezpieczenia (przykład stanowiska na obrazku) lub zapłacić kredytami za permanentny sabotaż. Ten drugi wariant jest dobrym pomysłem jeśli do zbadania jest duży statek z wieloma pomieszczeniami, w których mogą znajdować się wieżyczki i inne zabezpieczenia.
Stan gry możesz zapisywać tylko w przerwach między misjami. Możesz wtedy bez obaw wyłączyć grę i po ponownym jej uruchomieniu automatycznie wznowisz rozgrywkę w tym samym miejscu. Jeśli wyjdziesz z gry w trakcie zaliczania misji (przed powrotem do śluzy) to zostanie to potraktowane jako śmierć aktualnej postaci. Po ponownym uruchomieniu gry przejmiesz kontrolę nad nowym więźniem i będziesz musiał przebijać się przez mgławicę zaczynając przy Arce.
Podlecz postać przed dotarciem do nowej lokacji. Żywność potrzebna jest do odzyskiwania utraconych punktów zdrowia - możesz ją odnajdywać w trakcie badania statków lub kupować w sklepach. Postaraj się odzyskać jak najwięcej HP przed rozpoczęciem eksploracji kolejnej wrogiej miejscówki. Nie zapominaj jednak o tym żeby mieć w zapasie żywność na podróż. Wyczerpanie jej zapasów sprawi, że postać zacznie głodować i tracić punkty zdrowia.
Czytaj dokładnie opisy lokacji na mapie mgławicy. Podróż przez mgławicę jest zazwyczaj bardzo nieliniowa, gdyż możesz wybierać różne połączenia i docierać do różnych lokacji. Po podświetleniu lokacji możesz dowiedzieć się o potencjalnych nagrodach, przeciwnikach czy ewentualnych innych utrudnieniach (np. konieczność przywrócenia dostaw prądu). Wybieraj te lokacje, które mają najlepszy loot, ale nie przesadzaj z poziomem trudności przeciwników.
Nie zabieraj na misję broni z niewielką ilością amunicji. W miarę przechodzenia gry będziesz stopniowo wytwarzał i odblokowywał nowe bronie oraz gadżety. Staraj się wybierać te pukawki, do których posiadasz największy zapas amunicji, dzięki czemu zmniejszy się ryzyko zużycia wszystkich pocisków. W przypadku gadżetów możesz je też dopasowywać do specyfiki misji, np. zabierać Zappera na te misje, w których walczy się z mechanicznymi przeciwnikami.
Staraj się mieć co najmniej 25 kredytów w zapasie. Dokładnie taka liczba kredytów (Merits) wymagana jest do otwierania niektórych zamkniętych szafek w lokacjach z początkowej fazy gry (w miarę postępów w kampanii hakowanie staje się coraz droższe). Zawsze znajdują się w nich jakieś wartościowe przedmioty (np. części do wytwarzania broni) i w przypadku braku kredytów ominie cię szansa do zabrania ich ze sobą.
Opracuj szybko projekt Part Locater i korzystaj z niego. W momencie zakupienia tego projektu odblokowywany jest tryb Locate Mode. Możesz w nim zaznaczać niezakupione jeszcze projekty. Części potrzebne do ich produkcji będą wtedy oznaczane na mapie mgławicy. Ułatwi ci to znacząco lokalizowanie statków z ważnym lootem. W konsewkencji szybciej będziesz mógł zakupić wszystkie najważniejsze projekty broni czy premii do statystyk.
Loot odnajduje się nie tylko w oznaczonych pojemnikach. Wspomniane wcześniej dotarcie na mostek kapitański pozwala odkryć wszystkie ważne pojemniki, ale możesz też natrafiać na leżący na widoku loot i nie zawsze jest on wtedy oznaczony. W miarę możliwości warto też sprawdzać pozostałości po pokonanych przeciwnikach. Przy ich zwłokach możliwe jest odnalezienie przedmiotów, które przenosili.
Nie musisz odwiedzać każdej lokacji na mapie mgławicy. Gra nie wymusza zadokowania na każdym statku, do którego wykonałeś skok z poziomu mapy mgławicy. Jeśli twoja postać jest osłabiona lub jeśli na wrogim statku są silni wrogowie, to możesz od razu "przeskoczyć" na inne pole. Nie jest to rekomendowany sposób działania, bo zmarnujesz niepotrzebnie paliwo. Staraj się planować każdą podróż z wyprzedzeniem i w razie potrzeby pomagać sobie odnajdywanymi kluczami Warp Key, dzięki którym można "teleportować" się w dowolne miejsce.
Uważaj na ogień i promieniowanie. To dwa poważne zagrożenia środowiskowe mogące zagrozić twojej postaci. Promieniowanie kumuluje się, zaś ogień od razu w momencie kontaktu zaczyna szybko odbierać punkty zdrowia. Jeśli masz przed sobą płonące przejście lub duża kałużę promieniowania (nad małymi przeskakuj) to warto poszukać innej drogi. Promieniowania (oraz innych negatywnych statusów) możesz się też pozbywać w punktach leczniczych w pomieszczeniach HAB.
Niszcz jak najszybciej kamery Peeper. Pojawiają się one na niektórych statkach w dalszej części kampanii. Są zawsze przyczepione do sufitu wydając ciche dźwięki. Jeśli nie zniszczysz dostatecznie szybko kamery to załączy się alarm i na "polowanie" wyruszy silny Secbot. Konfrontacja z tą maszyną może być wymagająca i zmusić cię do niepotrzebnego zużycia dużej ilości zapasów.
Unikaj kontaktów z piratami i wielorybami. Pojawiają się oni na mapie mgławicy i możesz dzięki temu śledzić ich ruchy z wyprzedzeniem. Najlepiej wybierać oddalone od nich lokacje żeby zmniejszyć ryzyko kontaktu. Spotkanie z piratami może doprowadzić do walk z nimi na pokładach badanych statków. Wieloryb może z kolei pożreć statek S.T.E.V. i doprowadzić do śmierci aktualnego więźnia. Wyjątkiem są sytuacje gdy dysponujesz odnalezionymi wcześniej torpedami. Mogą one być (automatycznie) używane do pokonywania piratów oraz wielorybów.
Bieganie może łatwo zaalarmować przeciwników. W Void Bastards przeciwnicy nie znają automatycznie pozycji sterowanej postaci i nie polują na nią od samego początku misji. Do walki dojdzie jeśli zostaniesz zauważony LUB usłyszany. Sprint generuje znacznie większy hałas i polegając na nim musisz liczyć się z brakiem możliwości zaatakowania wrogów z zaskoczenia oraz z brakiem możliwości przekradnięcia się obok nich. Wyjątkiem są dywany i inne podobne powierzchnie ograniczające generowany hałas. Po nich możesz biegać bez ograniczeń.
Zainteresuj się projektem Padded Jacket i kolejnymi. To jeden z najbardziej przydatnych projektów do zrealizowania w początkowej fazie gry. Zakupienie go (musisz wyprodukować lub znaleźć część Restraint Pad) dodaje na stałe aż 200 punktów zdrowia. To znacząco zwiększa szanse przeżycie. Co więcej, nawet w przypadku śmierci sterowanej postaci kolejny więzień również będzie dysponował premią do zdrowia, gdyż bonus ten ma permanentny charakter.