Porzucanie pojazdów | Prowadzenie bitew | Sudden Strike 4 Poradnik Sudden Strike 4
Ostatnia aktualizacja: 26 sierpnia 2019
Czołgi i opancerzone pojazdy to podstawowa siła twojej armii. Wydawałoby się, że nie powinieneś ich nigdy porzucać, bo to oznacza osłabienie twoich oddziałów. Wbrew pozorom, czasem będziesz musiał rozmyślnie porzucić pojazd. Sama ewakuacja jest bardzo prosta. Klawisz E nakazuje opuścić pojazd wszystkim pasażerom i zmienia zaznaczanie na tą grupę jednostek. Musisz ponownie wybrać pojazdy i ten sam klawisz, żeby załoga opuściła pojazd. Jeśli masz zaznaczonych kilka czołgów bez pasażerów, wszyscy będą się ewakuować. Alternatywnie, możesz wybrać jeden pojazd i na dolnym panelu kliknąć PPM na jednego lub kilku z kierowców, aby opuścił pojazd.
Podczas opuszczania pojazdu pamiętaj, że celem jest ochrona twoich cennych kierowców. Przeciwnik komputerowy w czasie kampanii nigdy nie przejmie ani nie zniszczy opuszczonych pojazdów. Taki pojazd nadal jest narażony na zbłąkany ostrzał dział, czołgów czy artylerii. Po ewakuacji, jak najszybciej oddal się od czołgu, wstrzymaj ogień i wycofaj się w bezpieczne miejsce. Potem wrócisz do miejsca gdzie porzuciłeś czołg, kiedy już pozbędziesz się przeciwników. Dokonasz napraw, uzupełnisz zapasy i ponownie obsadzisz pojazd swoimi ludźmi.
Poprawne korzystanie z tej taktyki, może być na początku problematyczne i nie zawsze się sprawdzi w warunkach bojowych. Jednak możesz sporo zyskać, oszczędzić swoje pojazdy i załogę, aby mogły walczyć dalej. Jest kilka sytuacji, w których będzie mądrze, skorzystać z możliwości porzucenia pojazdów:
- Brak paliwa lub amunicji. Dość oczywisty powód. Na co ci pojazd, który nie może walczyć lub wziąć udział w ataku? Jeśli nie masz dostępu do ciężarówek dostawczych, lepiej wykorzystać załogę, jako dodatkowe oddziały piechoty. Jeśli masz mało zapasów, warto wybrać część pojazdów i w pełni je zaopatrzyć, niż jechać całą grupą, która i tak zaraz stanie/przestanie walczyć.
- Brak pola widzenia. Twoje oddziały piechoty zostały wybite, ale nadal masz sporą ilość czołgów i siłę do przeprowadzenia ataku? Nakaż jednemu kierowcy opuścić pojazd, wstrzymaj ogień i niech się przeczołga kawałek w stronę wroga. Zyskasz spore pole widzenia i twoje czołgi będą mogły prowadzić efektywny ogień.
- Przewaga wroga. Nacierająca armia wroga jest o wiele większa niż twoja, a część twoich czołgów jest za wolna lub w złej pozycji do odwrotu. W takiej sytuacji, lepiej jest opuści pojazd i nawet narazić załogę na śmierć, ale za to twój czołg przetrwa. Jest to szczególnie ważne przy unikatowych lub bardzo delikatnych jednostkach jak ciężkie czołgi, niszczyciele albo artyleria rakietowa.
- Krytyczne uszkodzenia. Jeśli twój czołg zostanie unieruchomiony, a wróg nadal naciera z różnych stron, lepiej jest porzucić czołg niż zostawić go na nieunikniony ostrzał. Potem załoga może do niego wrócić i poczekać na naprawy.
- Pojazd ma bardzo mało punktów wytrzymałości. W momencie, gdy twój czołg ma mniej niż 10-20 punktów, to praktycznie każdy pocisk z boku czy z tyłu (nawet z przodu jeśli ma słaby pancerz) naraża pojazd na zniszczenie, a załogę na śmierć. Lepiej jest ewakuować całą załogę i wykorzystać ich do obsadzenia innego sprzętu, niż na bezsensowną śmierć wewnątrz twojego pojazdu. Tylko doktryna wsparcia może częściowo uratować twój sprzęt, ponieważ ma umiejętność pozwalającą na przywrócenie połowy punktów wytrzymałości (choć i tak lepiej to zrobić po zabezpieczeniu terenu).
- Masz za dużo pojazdów, a za mało piechoty. Do prawie każdego ataku potrzebujesz oddziałów piechoty. Jeśli masz za dużo czołgów/dział/pojazdów i przejmujesz każdy opuszczony sprzęt, może ci zabraknąć piechoty do zwiadu i ataku. Warto zostawić gdzieś w bezpiecznym miejscu twoje lekkie czołgi i pojazdy, a następnie stworzyć drużynę złożoną z załogi pojazdów. Nie są oni najlepszymi żołnierzami, ale przyjmą na siebie ostrzał wroga i ujawnią pozycje przeciwnika. W razie potrzeby możesz ich wycofać z powrotem do twoich pojazdów.