Porady ogólne do Sudden Strike 4 Poradnik Sudden Strike 4
Ostatnia aktualizacja: 26 sierpnia 2019
1. Oprócz samouczka, najlepiej rozpocząć grę od kampanii Aliantów, potem zabrać się za Radziecką lub Niemiecką, ponieważ wolniej wprowadza cię w wiele elementów gry. Choć w wielu misjach często będą się pojawiać podpowiedzi tekstowe lub krótkie filmiki, pierwsze misje mają spokojniejszą skalę i mniejszą ilość wrogów przeciwników. Później, w każdej kampanii od 3-4 misji, skala trudności zaczyna wzrastać i będziesz musiał już grać mniej beztrosko.
2. Zwiad to twoja najpotężniejsza broń! Wiele typów jednostek ma bardzo różny zasięg pola widzenia. Czołgi mają najmniejszy, a piechota (zwłaszcza oficerowie; symbol lornetki) ma największy zasięg. Jeśli poślesz swoje pojazdy w pierwszej linii, to często działa przeciw pancerne przerobię ja na złom zanim zobaczysz przeciwnika. Dbaj o zawsze o to, aby mały oddział piechoty posuwał się z przodu (najlepiej czołgał) z wyłączony rozkazem ataku. Kiedy zobaczysz pierwsze linie obrony, wydaj zatrzymaj ich. Teraz będziesz mógł ocenić zagrożenie i dostosować swoje natarcie do obrony wroga.
3. Piechota może wchodzić do budynków, kryć się w zaroślach oraz paść na ziemię. Ukrywanie się w budynkach to nie nowość dla takich gier, ale musisz uważać, przed kim się kryjesz. Ostrzał z struktur jest bardzo skuteczny przeciwko piechocie i pojazdom uzbrojonym tylko w karabiny maszynowe. Natomiast działa czy czołgi piechoty z łatwością zniszczą twoich ludzi w bardzo krótkim czasie. W grze jest sporo roślinności, jak pola czy lasy. Piechota może się ukryć w takich miejscach, co symbolizuje ikona "oka" tuż przy jednostce. Jeśli nie masz roślinności pod ręką, możesz wydać rozkaz "padnij", naciskając odpowiedni rozkaz na panelu lub naciskając klawisz W. W ten sposób możesz zastawić pułapki albo stworzyć punkt obserwacyjny.
4. Typ terenu może bardzo pomoc twoim wojskom, zwłaszcza roślinność. W grze można wyróżnić 4 typy terenu: pusta przestrzeń (1), wysoka trawa/roślinność (2), rzadkie drzewa/las (3) (lub ruiny), gęsty las (4). Na pustej przestrzeni żołnierze są niewidoczni, tylko w pozycji leżącej. W innych typach terenu są ukryci nawet jeśli się poruszają lub stoją. Do gęstego lasu mogą wchodzić tylko żołnierze, ale żaden pojazd. Zwróć uwagę, że działa, pojazdy i czołgi są widoczne mimo przebywania w roślinności. Część umiejętności pozwala ukryć niektóre typy pojazdów kołowych lub gąsienicowych.
5. Strzelaj bez rozkazu (klawisz Q). Wbrew pozorom, bardzo przydatna umiejętność. Każda jednostka ma ta umiejętność uaktywnią, czyli będzie strzelać do wszystkiego co zobaczy i jest w zasięgu. Jeśli ją zdezaktywujesz, będzie tylko odpowiadał ogniem, jeśli zostanie bezpośrednio zaatakowany. Przykładowa sytuacja, kiedy wyłączenie tego rozkazu jest przydatne: posiadasz artylerię o dużym zasięgu, ale masz mało amunicji, więc będziesz wolał sam wyznaczać cele. Nic bardziej nie boli, jak seria z katiuszy w jednego zbłąkanego żołnierza, zamiast w kolumnę czołgów tuż za nim. Wyłączenie tego rozkazu jest też niezwykle ważne dla twoich zwiadowców. Mają oni donosi tobie o ruchach wojsk, a nie strzelać z karabinu do Tygrysa. Dlatego ukryj swoich ludzi w krzakach i wyłącz ten tryb walki. Bardzo przydaje się podczas tworzenia zasadzek, ale też ucieczki lub odwrotu, gdzie nie chcesz wabić i zdradzać swoich pozycji.
6. Rozkaz Atakuj (A) i Atakuj Cel Naziemny (G). Podczas ruchu, pojazdy automatycznie atakują wrogów w pobliżu, zwłaszcza jeśli mają obrotowe wieże. W przypadku piechoty sytuacja wygląda trochę inaczej. Piechota po wydanym rozkazie ruchu, nie atakuje w biegu, tylko po dotarciu do miejsca docelowego. Nawet, jeśli spotkają ukrytego wroga lub natrafią na nowych przeciwników, nie zaczną walki dopóki nie będą na wyznaczonej pozycji. Możesz temu zapobiec wybierając rozkaz Atakuj na docelowym obszarze, ale nie jednostce lub strukturze. Teraz piechota będzie się posuwać naprzód i atakować wszystkie napotkane cele. Atakuj Cel Naziemny, jest świetną opcją dla czołgów i artylerii. W ten sposób możesz atakować wyznaczony obszar, gdzie spodziewasz się wroga lub wiesz, że przed chwilą tam był. Jednostki nie będą walczyć z innymi przeciwnikami. Będą za to atakować aż się skończy im amunicja lub wydasz im inny rozkaz, więc nie zapominaj o takich jednostkach.
7. Pamiętaj, że jednostki opancerzone nie zniszczysz karabinami piechoty! Piechota musi mieć broń przeciwpancerną, a pojazdy amunicję przeciwpancerną. Bez tego nie jesteś w stanie poważnie uszkodzić opancerzonego czołgu. Mogą za to ranić lub nawet zabić kierowców pojazdów lekkich np. ciężarówki lub dowódcę, które wychyla się z włazu czołgu. Czołgi są bardziej podatne do obrażenia z boków lub w tył pojazdu. Niektóre czołgi mają bardzo silny pancerz i niektóre pociski mogą się nawet odbijać nie zadając obrażeń. Czasem będą mieć uszkodzoną gąsienicę lub silnik, co może naprawić tylko
8. Amunicja i Paliwo. Wszystkie jednostki mają pewien zapas amunicji, a pojazdy również zapas paliwa. Niektóre pojazdy, np. czołgi, mają amunicją do karabinu oraz do działa (pociski przeciwpancerne i wybuchowe). Bez amunicji jednostki nie mogą walczyć, a bez paliwa się poruszać. Każdy brak lub niski stan tych wskaźników jest oznaczony odpowiednią ikoną. Naboje dla amunicji, symbol kanistra dla paliwa. W prawie każdej misji otrzymasz ciężarówki dostawcze, które mogą uzupełniać zapasy, często będzie się to działa automatycznie, jeśli w pobliżu są żołnierze/pojazdy, które potrzebują uzupełnień. Najczęściej uzupełnień będą potrzebować ciężkie czołgi i artyleria. Czasem natrafisz na punkty z zasobami, które mogą pomóc bezpośrednio twoim wojskom lub uzupełnią zapasy dla ciężarówek zapotrzenia.
9. Sanitariusze to najważniejszy jednostka piechoty! Kiedy żołnierz zostanie pokonany, często pada na ziemię (zazwyczaj kiedy zostanie zabity w konwencjonalny sposób, czyli nie od dużych wybuchów). Pojawi się ikona białego krzyża, co oznacza, że jest ciężko ranny i Sanitariusz może takiego żołnierza uratować. Jeśli nie wydałeś rozkazu ataku lub ruchu, będzie on sam podchodził do ciężko rannych żołnierzy w pobliżu swojego lokacji. Zawsze ratuj Sanitariuszy w pierwszej kolejności. Zdrowie żołnierzy regeneruje się z czasem.
10. Czerwona flara. Kiedy atakujesz pozycje przeciwnika, czasem zobaczysz czerwoną flarę wystrzeloną przez piechotę przeciwnika. W ten sposób nieprzyjaciel sygnalizuje, że potrzebuje pomocy. W krótkim czasie (poniżej minuty) przybędzie odsiecz. Czasem są to wojska z innego rejonu mapy, innym razem posiłki spoza mapy. Jeśli twoje siły są niewielkie lub uszczuplone, to warto wycofać się i przygotować do obrony. Nie zawsze przeciwnik będzie cię ścigał. Jeśli posiłki wroga dotrą na miejsce i nie zauważą twoich jednostek, zostaną na miejscu.