Prowadzenie działań z ukrycia | Porady w Sniper Elite III Afrika poradnik Sniper Elite III: Afrika
Ostatnia aktualizacja: 2 sierpnia 2019
Prowadzenie działań z ukrycia
Sniper Elite III nie wymusza na graczu prowadzenia gry z ukrycia. Taki sposób rozgrywki jest jednak bardzo wskazany, gdyż doprowadzenie do wykrycia głównego bohatera może niepotrzebnie skupić na nim uwagę wrogich żołnierzy (w tym także snajperów!) a w skrajnych przypadkach doprowadzić nawet do pojawienia się na mapie posiłków.
Najlepszym sposobem na ciche eliminowanie wrogów jest wykonywanie ataków wręcz po znalezieniu się za ich plecami. Musisz jednak w takiej sytuacji zadbać o to żeby nie zostać przedwcześnie zauważonym, bo dany żołnierz może się wtedy wybronić przed obezwładnieniem i przystąpić do kontrataku. Jeśli nie chcesz ryzykować bezpośrednich starć to warto polegać na broniach krótkiego zasięgu z zamontowanym tłumikiem, jak chociażby na pistolecie Welrod dostępnym od samego początku gry.
W przypadku broni snajperskiej sprawa jest utrudniona, albowiem wystrzał domyślnie może być usłyszany przez przeciwników. Rozwiązaniem tego problemu jest rozglądanie się za znanymi z poprzedniej części serii obiektami z otoczenia, które są w stanie zagłuszyć moment użycia karabinu. Mogą to być na przykład generatory (jeden z nich na powyższym obrazku), megafony czy wykonująca ostrzał artyleria. Uwaga - Hałas generowany przez dane urządzenie jest symbolizowany przez ikonę pojawiającą się u góry ekranu. Musisz zdążyć z oddaniem strzału zanim wszystko powróci do normy (czyli np. zanim generator ponownie wyłączy się).
Zamordowanych przeciwników możesz pozostawiać w miejscach, w których ich zlikwidowałeś, bądź też zajmować się chowaniem ich ciał. Jeśli wybierasz ten drugi wariant to rozglądaj się za studniami, pustymi budynkami i innymi miejscami, które nie są odwiedzane przez pozostałych wrogów. W mojej ocenie chowanie ciał nie jest w tej grze absolutnie wymagane. Nawet jeśli dane zwłoki zostaną odnotowane przez innego przeciwnika to nie podniesie on alarmu w całej bazie, tylko przyjdzie zbadać sytuację. Możesz na tym nawet zyskać, bo dany oponent może oddalić się od kolegów i ułatwić ci wyprowadzenie na nim podobnego ataku.
Uwaga - Niezależnie od tego czy zamierzasz schować ciało danego przeciwnika czy też nie warto je przeszukać (przytrzymanie odpowiedniego klawisza/przycisku). Możesz dzięki temu odnaleźć m.in. amunicję czy granaty. W wyjątkowych przypadkach pozyskuje się też w ten sposób ulepszenia elementów ekwipunku bohatera.
O aktualnym stanie zaalarmowanie okolicznych przeciwników możesz być informowany ikonami pojawiającymi się nad ich głowami, chyba że w wyniku obranych ustawień interfejsu użytkownika zostały one zablokowane. Żółty kolor informuje mianowicie o tym, że dany wartownik jest poddenerwowany. Możesz liczyć na to, że zacznie dokładniej badać okolicę lub że dotrze do miejsca, w którym np. usłyszał wystrzał z broni czy zauważył ciało kolegi. Czerwony kolor oznacza z kolei, że przeciwnik jest świadomy obecności głównego bohatera. Tego typu osoby należy jak najszybciej eliminować.
Wspomniane na samym początku tej strony używanie obiektów z otoczenia do zagłuszania wystrzałów nie zawsze jest możliwe. Jeśli chcesz częściej korzystać ze snajperki lub jeżeli pomyliłeś się z momentem oddania strzału to warto wiedzieć w jaki sposób wrogowie zareagują na Twoje poczynania. Po pierwszym usłyszanym wystrzale wszyscy okoliczni przeciwnicy powinni schować się za zasłonami, nie wiedząc skąd został on oddany (chyba że zostałeś zauważony). Kolejne strzały nie tylko poinformują ich o pozycji głównego bohatera (niebieski pasek w lewym dolnym rogu ekranu zapełni się), ale nakłonią wręcz do przystąpienia do ataku.
Dobrze jest po każdym oddanym wystrzale zmieniać swoją pozycję. Oddalaj się mianowicie od miejsca wykonania ostatniego ataku, zatrzymując się dopiero gdy z lewego dolnego narożnika ekranu zniknie żółty wykrzyknik. Po zmianie pozycji odczekuj dodatkowo aż wspomniany wcześniej niebieski pasek całkowicie wyczerpie się.