Zarządzanie społeczeństwem | Sid Meier's Alpha Centauri poradnik Sid Meier's Alpha Centauri
Ostatnia aktualizacja: 9 października 2019
Właściwości naszego społeczeństwa opisane są za pomocą dziesięciu współczynników:
- Economy - im większy współczynnik tym więcej otrzymujemy energii za każde pole, na którym pracują nasi mieszkańcy i za każdą bazę;
- Efficiency - opisuje efektywność naszego społeczeństwa; im większa efektywność, tym mniejsze marnotrawstwo energii;
- Morale - im większy współczynnik, tym większe morale mają nasze jednostki;
- Growth - im większy współczynnik, tym szybciej w bazach rodzą się nowi mieszkańcy;
- Industry - im większy współczynnik, tym szybciej budujemy budynki i nowe jednostki;
- Planet - im większy współczynnik, tym mniejsze zniszczenia ekologiczne;
- Police - im większy współczynnik, tym więcej jednostek w każdej bazie może pełnić funkcję policji( policja zapobiega buntom dron); bardzo niski współczynnik Police, sprawia że mieszkańcy buntują się gdy nasze jednostki są oddalone od baz macierzystych;
- Probe - im większy współczynnik, tym nasze Probe Teams są skuteczniejsze i przeciwnikowi trudniej jest podejmować działania szpiegowskie przeciwko nam;
- Support - im większy współczynnik, tym utrzymanie jednostek jest tańsze;
- Research - im większy współczynnik, tym szybciej dokonujemy odkryć naukowych.
Typy zarządzania społeczeństwem
Zarządzanie społeczeństwem opiera się na 4 dziedzinach: Polityce, Ekonomii, Wartościach i Społeczeństwie Przyszłości. Negatywne efekty jednego typu zarządzania możemy wyeliminować za pomocą typu zarządzania z innej dziedziny.
Polityka:
- Frontier: podstawowa polityka, żadnych plusów i minusów;
- Police State:modyfikatory: +2 Support, +2 Police, -2 Efficiency, doskonała polityka podczas wojny;
- Democratic: +2 Efficiency, +2 Growth, -2 Support, doskonała polityka na czas pokoju;
- Fundamentalist: +2 Probe, +1 Morale, -2 Research, wybieramy tylko wtedy, gdy nastawiamy się na walkę za pomocą Probe Teams, w innych przypadkach nie polecam.
Ekonomia:
- Simple: podstawowa ekonomia, bez modyfikatorów;
- Free market: modyfikatory: +2 Economy, -3 Planet, -5 Police, najlepsza ekonomia do wyboru w przypadku, gdy nasze państwo zakończyło fazę ekspansji i skupiamy się na rozwoju ekonomicznym;
- Planned: modyfikatory: +2 Growth, +1 Industry, -2 Efficiency, najlepsza ekonomia w początkowej fazie rozwoju;
- Green: modyfikatory: +2 Efficiency, +2 Planet, -2 Growth, warto wybierać tylko wtedy, gdy chcemy mieć małe zniszczenia ekologiczne i chcemy łapać Mind Worms.
Wartości:
- Survival: bez modyfikatorów;
- Power: modyfikatory: +2 Support, +2 Morale, -2 Industry, warto wybrać ten typ zarządzania podczas wojny;
- Knowledge: modyfikatory +2 Research, +1 Efficiency, -2 Probe, wybieramy wtedy, gdy zależy nam na szybkim rozwoju naukowym a inne wartości są niedostępne;
- Wealth: modyfikatory: +1 Economy, +1 Industry, -2 Morale, najlepsza wartość podczas fazy rozwoju gospodarczego.
Społeczeństwo przyszłości:
- None: bez modyfikatorów;
- Cybernetic: modyfikatory: +2 Efficiency, +2 Planet, +2 Research, -3 Police, bardzo dobry typ zarządzania podczas fazy rozwoju gospodarczego, jednak trzeba uważać na bunty dron; znakomicie sprawdza się, gdy wybudowaliśmy Tajny Projekt The Network Backbone; zmniejsza marnotrawstwo, które jest duża bolączką wielkich państw;
- Eudaimonic: modyfikatory: +2 Economy, +2 Growth, +2 Industry, -2 Morale, bardzo dobry typ zarządzania podczas fazy rozwoju gospodarczego, dla mniejszych państw lepszy nawet od Cybernetic;
- Though control: modyfikatory: +2 Morale, +2 Police, +2 Probe, -3 Support, przydatny tylko wtedy, gdy mamy duża armię, za pomocą której chcemy utrzymać spokój w naszym państwie.