Ekologia i walka z obcymi formami życia | Sid Meier's Alpha Centauri poradnik Sid Meier's Alpha Centauri
Ostatnia aktualizacja: 9 października 2019
Kolonizację planety bardzo utrudniają Mind Worms, które atakują nasze bazy i jednostki. Z tego powodu warto mieć w każdej bazie jedną jednostkę obronną. Czasem warto także wysyłać jednostki Scout Patrol wraz z Colony Podem, ponieważ jego strata bardzo boli. Z obcymi formami życia walczymy za pomocą walki psychicznej, co sprawia, że dają sobie z nimi radę nawet przestarzałe technologicznie i lekko opancerzone jednostki. Warto mieć bazy połączone drogami a później tubami magnetycznymi, żeby w razie potrzeby szybko dotrzeć do zagrożonego obszaru. Na morzach możemy spotkać Isle of Deep, która zazwyczaj desantuje Mind Worms przy nadbrzeżnych miastach. Prawdziwe problemy z obcymi formami życia mamy wtedy, gdy spowodujemy katastrofę ekologiczną. Podczas katastrofy ekologicznej podnosi się poziom morza, co sprawia że mniejsze bazy położone na brzegu mogą zostać zatopione. Nasze kolonie są atakowane przez wielkie ilości Mind Worms i latających jednostek Locusts of Chiron. Takie zgrupowania bez problemu mogą zniszczyć kolonie o wielkości 17 mieszkańców (atak pojedynczego Mind Worma na niebronioną bazę powoduje utratę jednego mieszkańca). Aby uniknąć katastrofy ekologicznej, należy pilnować współczynnika Eco-Damage, który w koloniach powinien być mniejszy niż 10 (najlepiej żeby był równy 0). Aby uniknąć zwiększania współczynnika Eco-Damage, należy ograniczać produkcję minerałów w bazach, budować odpowiednie budynki i Tajne Projekty oraz utrzymywać wysoki współczynnik Planet.