Wymagania sprzętowe Shadow of the Tomb Raider Shadow of the Tomb Raider poradnik, solucja
Ostatnia aktualizacja: 11 września 2018
Poniżej zamieściliśmy pełne wymagania sprzętowe (minimalne i rekomendowane) dla PeCetowej wersji Shadow of the Tomb Raider, jak również wskazówki odnośnie usprawnienia działania gry na komputerach oraz nasze wrażenia z obcowania z wersją na konsolę PlayStation 4.
- Minimalne wymagania sprzętowe PC Shadow of the Tomb Raider
- Rekomendowane wymagania sprzętowe PC Shadow of the Tomb Raider
- Czy Shadow of the Tomb Raider wspiera Ray Tracing?
- Nasze wrażenia z gry Shadow of the Tomb Raider na PlayStation 4
- Dodatkowe ustawienia w Shadow of the Tomb Raider
Minimalne wymagania sprzętowe PC Shadow of the Tomb Raider
- Procesor: Intel Core i3-3220 (lub odpowiednik AMD)
- Karta grafiki: Nvidia GeForce GTX 660/GTX 1050 lub AMD Radeon HD 7770
- Pamięć RAM: 8 GB
- Miejsce na dysku: około 40 GB
- System operacyjny: 64-bitowy Windows 7 / 8.1 / 10
Minimalne wymagania Shadow of the Tomb Raider są bardzo rozsądne, przy czym należy pamiętać o tym, że dotyczą one uruchomienia gry w niskiej rozdzielczości oraz przy ograniczonych lub całkowicie wyłączonych wielu ustawieniach graficznych.
Rekomendowane wymagania sprzętowe PC Shadow of the Tomb Raider
- Procesor: Intel Core i7 4770K (3.4 GHz) lub AMD Ryzen 5 1600 (3.2 GHz)
- Karta grafiki: Nvidia GeForce GTX 1060 (6 GB) lub AMD Radeon RX 480 (8 GB)
- Pamięć RAM: 16 GB
- Miejsce na dysku: około 40 GB
- System operacyjny: 64-bitowy Windows 7 / 8.1 / 10
Rekomendowane wymagania Shadow of the Tomb Raider zakładają dysponowanie dość silną konfiguracją sprzętową. Powinny one pozwolić na komfortową i płynną grę w rozdzielczości 1080p w 30 klatkach na sekundę oraz przy wybranych wysokich lub bardzo wysokich ustawieniach graficznych.
Wspomniana konfiguracja sprzętowa może okazać się niewystarczająca do zapewnienia płynnego działania gry w stałych 60 klatkach na sekundę przy ustawieniach ultra. To samo tyczy się prowadzenia gry w rozdzielczości 4K. W obu przypadkach koniecznie może być wyłączenie lub zmniejszenie niektórych opcji graficznych.
Czy Shadow of the Tomb Raider wspiera Ray Tracing?
Shadow of the Tomb Raider ma zaoferować wsparcie dla technologii Ray Tracing opracowanej przez Nvidię. Dla przypomnienia technologia ta pozwala na wiarygodną symulację rozchodzenia się i odbijania promieni świetlnych oraz rozpraszania cieni w czasie rzeczywistym.
W momencie przygotowywania niniejszego poradnika wydawca gry nie potwierdził oficjalnego wsparcia dla Ray Tracingu w dniu premiery kart z serii RTX. Może to wynikać z problemów z jej implementacją w celu zapewnienia płynnej animacji dla włączonego Ray Tracingu. W przedpremierowych testach konfiguracja z kartą GeForce RTX 2080Ti na pokładzie nie była w stanie zapewnić 60 klatek animacji przy włączonym Ray Tracingu (w rzeczywistości było to około 40 klatek).
Nasze wrażenia z gry Shadow of the Tomb Raider na PlayStation 4
Poradnik do gry Shadow of the Tomb Raider przygotowywaliśmy grając na standardowej konsoli PlayStation 4. Jest ona bardzo poprawna, oferując dobrą jakość grafiki oraz zapewniając komfortową rozgrywkę przez większość czasu gry. Na niewielkie problemy natrafiliśmy jedynie w wiosce w Kuwak Yaku, która zamieszkiwana jest przez dużą liczbę NPC-ów i jest zarazem dość rozbudowaną lokacją. W trakcie eksploracji tej wioski pojawiały się nieznacznie spadki animacji i gra kilkukrotnie zatrzymała się na chwilę po to żeby doczytać tekstury i nowe elementy otoczenia. Nie były to jednak problematyczne sytuacje, bo gra nie wymuszała w tych momentach szybkiego reagowania na wydarzenia na ekranie.
Shadow of the Tomb Raider wykorzystuje oczywiście dodatkową moc obliczeniową oferowaną przez konsole PlayStation 4 Pro oraz Xbox One X. Na obu tych konsolach w momencie premiery powinna być dostępna opcja wyboru wariantu prowadzenia gry - w rozdzielczości 1080p w 60 klatkach na sekundę lub w rozdzielczości 4K w 30 klatkach na sekundę.
Dodatkowe ustawienia w Shadow of the Tomb Raider
Wszystkie wersje Shadow of the Tomb Raider, w tym również te konsolowe, oferują szereg dodatkowych ustawień gry. Najważniejsze z nich zestawiliśmy poniżej:
- Napisy (Subtitles) - Osobno możesz ustawić wyświetlanie "głównych" napisów oraz tych dotyczących wydarzeń środowiskowych i zarezerwowanych dla niesłyszących. Gra pozwala też na zmianę sposobu wyświetlania napisów (np. po to żeby były bardziej czytelne albo żeby mniej odwracały uwagę od wydarzeń na ekranie).
- Język (Language) - Osobno możesz ustawić język kwestii dialogowych wypowiadanych przez postaci z gry oraz język tekstu wyświetlanego w grze. Zmiana nie jest możliwa w dowolnym momencie gry. Jeśli chcesz zmienić język to musisz powrócić do menu głównego. Uwaga - W wersjach na konsole zmiana języka na inny po raz pierwszy może oznaczać konieczność pobrania przez grę dodatkowych danych.
- Imersja kulturowa (Voice-Over Immersion) - To ciekawa opcja, dzięki której napotykane postacie niezależne wypowiadają kwestie dialogowe w swoim ojczystym języku (a więc po hiszpańsku). Niestety nawet po załączeniu tej opcji Lara nadal komunikuje się z NPC-ami w takim języku jaki został wybrał wybrany jako główny w grze (czyli domyślnie po angielsku).
Dodatkowa sugestia: W wielu lokacjach w grze Shadow of the Tomb Raider jest bardzo ciemno. Może ci to znacząco utrudnić eksplorację okolicy w celu odnalezienia dalszego przejścia, interaktywnego mechanizmu czy sekretu. Na czas badania tego typu miejscówek warto rozważyć nieznaczne rozjaśnienie obrazu z poziomu opcji gry. Po powrocie do lepiej oświetlonych lokacji możesz z łatwością przywrócić w opcjach domyślne ustawienia.