Przyciski | Sterowanie | Pro Evolution Soccer 2009 poradnik Pro Evolution Soccer 2009
Ostatnia aktualizacja: 28 października 2019
Przyciski
W poniższych opisach wykorzystano przyciski z Xboksa 360. Oczywiście wszystkie ruchy i kombinacje można z powodzeniem wykorzystywać na PC oraz PlayStation 2/3.
Atrybuty, które podane są przy wyjaśnieniach, mają wpływ na poszczególny element sterowania.
Xbox 360 | Playstation 2/3 | PC |
A | X | X |
B | O | D |
X | [] | A |
Y | / | W |
LB | L1 | Q |
RB | R1 | E |
LT | L2 | Z |
RT | R2 | C |
LEWY ANALOG | LEWY ANALOG | Według własnego wyboru |
PRAWY ANALOG | PRAWY ANALOG | Według własnego wyboru |
L3 | L3 | Według własnego wyboru |
R3 | R3 | Według własnego wyboru |
Znaczniki sterowania:
+ | Jednoczesne wciśnięcie dwóch lub więcej przycisków. |
~ | Puszczenie wcześniej wciśniętego przycisku. Po znaku zwykle powinien być naciśnięty kolejny, podany w danym przykładzie przycisk. |
~ + | Przytrzymanie poprzednio wciśniętego przycisku, po czym wciśnięcie kolejnego, podanego w przykładzie. Czasem symbol ten występuje po kolejno po sobie - należy wtedy wciskać i przytrzymywać przyciski. |
2x, 3x | Ilość wciśnięć danego przycisku. |
Unassisted vs. Assisted
W PES-ie 2009 zaimplementowano nowe sposoby kontroli zawodników: Assisted, Semi-Assisted, Unassisted. Wszystkie mają odpowiedniki znane z wcześniejszych wersji, kolejno: Semi-Auto, Manual oraz Semi-Fixed. Tradycyjnym sposobem na kontrolę są: Assisted oraz Semi-Assisted. W pierwszym maszyna sama wybiera zmiany zawodników w zależności ich oraz piłki od pozycji, ale możemy też to sami robić. W drugim będąc w defensywie sami dokonujemy zmian. Jeśli zaś chodzi o Assisted, nazywanym przez deweloperów wręcz rewolucyjnym, zarówno atakując, jak i broniąc, zmieniamy się w zawodników za każdym razem. Ale komputer przynajmniej nie będzie pasywny w grze, a raczej wspomagał nas. Przykładowo, gdy nasza drużyna będzie w ataku, możemy wykorzystać ruch zawodnikiem do zdobycia lepszej pozycji, wykorzystując np. 2xRT. Które rozwiązanie jest najlepsze? Wydaje się, że Semi-Assisted pozwala na kontrolę nad całym zespołem. Ale Assisted jest dość ciekawe i może przynosić korzyści, jednak trzeba zrozumieć specyfikę sztucznej inteligencji maszyny, a do tego potrzeba dużo czasu.