Poradnik do gry - Atrybuty piłkarzy | Pro Evolution Soccer 2009 poradnik Pro Evolution Soccer 2009
Ostatnia aktualizacja: 28 października 2019
Atrybuty piłkarzy
Atrybuty określają poziom/jakość zawodnika. Suma atrybutów wszystkich piłkarzy przekłada się na siłę zespołu. Piłkarze mają przeważnie przyporządkowane atrybuty względem pozycji - np. obrońcy mają bardzo podobne do siebie wyższe dane wartości. Z grypy podstawowych atrybutów jedynie trzy są opisane w skali 1-8; reszta standardowo: 1-99.
Forma jest przedstawiona w formie strzałek. Im większa, tym lepiej. Jeśli widzimy strzałkę w górę, to oznacza, iż niektóre atrybuty wzrosły wysoko (choć tego nie widać w menu) i zawodnik ogólnie nieco słabszy z taką formą może być naprawdę dobry. Oczywiście odwrotnie jest strzałkami w dół. Strzałka pozioma wskazuje normalną wartość atrybutów (czyli zawodnik jest taki jakie ma atrybuty). Warto to przetestować w Exhibition gdzie możemy wybrać odpowiednią formę. Zawodnik ze słabą formą bardzo często myli się w rzutach karnych, słabo wykonuje rzuty wolne oraz rożne i bardzo szybko traci na staminie.
Ze względu na rozszerzone nazwy, w poniższych tabelach wykorzystano opisy z menu Edit .
Height | Wzrost gracza, wpływa na główkowanie. Wzrost jest także ważny dla bramkarzy. Wysokość nie ma żadnego wpływu na inne atrybuty. |
Stronger Foot | Lepsza/ważniejsza noga. |
Position | Pozycja. Nie ma ogólnego znaczenia, oprócz sytuacji, gdy komputer dobiera nam skład. |
Side | Ulubiona strona piłkarza. Nie ma ogólnego znaczenia, oprócz sytuacji, gdy komputer dobiera nam skład. |
Attack | Zdolności ofensywne zawodnika, przypisywane strikerom oraz skrzydłowym. Wpływ wartości atrybutu na piłkarza mocno dyskusyjny. |
Defence | Zdolności ofensywne zawodnika, defensywne, przypisywane obrońcom, defensywnym pomocnikom oraz bramkarzom. Wpływ wartości atrybutu na piłkarza mocno dyskusyjny. |
Body balance | Balans piłkarza - oznacza jak mocno stoi na nogach piłkarz. Zawodnika z wysokim atrybutem ciężko jest przewrócić. Atrybut ważny dla piłkarzy grających 1na1, dla obrońców. Atrybut nie ma znaczenia w pojedynkach powietrznych. |
Stamina | Wytrzymałość fizyczna. Szybko maleje jeśli zawodnik jest w słabej formie. Bardzo szybko traci ją piłkarz biegający np. po całej długości skrzydła. Przy mniej niż połowie maksymalnej wartości staminy meczowej, spada także Top speed . Jeśli atrybut jest mały to zawodnik będzie częściej zmęczony w czasie meczu i część atrybutów technicznych będzie spadać z wartości - podobnie jak w przypadku strzałek i formy. |
Top speed | Maksymalna szybkość zawodnika. Nie jest osiągana od razu, w zależności od Acceleration . |
Acceleration | Czas, jaki jest potrzebny do osiągnięcia maksymalnej prędkości. Im wartość jest większa, tym szybciej zawodnik uzyskuje maksymalną prędkość, czyli Top speed . |
Response | Refleks - czas w jakim zawodnik reaguje na zagrania. Dodatkowy atrybut dla bramkarza; napastnik reaguje szybciej na np. podania prostopadłe i dochodzi do piłki, ale też bywa częściej łapany na spalonym. |
Agility | Zwinność, zwrotność, jak szybko zawodnik zmienia kierunek biegu, reaguje na zwody itd. |
Dribble accuracy | Dokładność i lepsza technika dryblingu. Dotyczy także odskakiwania piłki w czasie wykonywania zwodu. |
Dribble speed | Im większa wartość atrybutu, tym różnica pomiędzy normalnym biegiem (jedynie kierunek) z piłką a dryblingiem jest mniejsza. Ogólnie - szybsza reakcja w czasie dryblingu. |
Short pass accuracy | Celność krótkich podań. |
Short pass speed | Szybkość nadanej podaniem po ziemi piłki. |
Long pass accuracy | Celność długich podań. |
Long pass speed | Szybkość nadanej podaniem wysokiej/górnej piłki. |
Shot accuracy | Celność strzałów na bramkę. Ma znaczenie przy wykonywaniu rzutów karnych. |
Shot power | Siła strzału. Ważne także przy rzutach wolnych. Ma znaczenie przy strzałach z dystansu - mniejszy czas reakcji dla bramkarza. |
Shot technique | Technika strzału - jak piłkarz potrafi strzelać (pewniej i mocniej) z trudnych pozycji strzeleckich - strzały częściej widowiskowe. |
Free kick accuracy | Celność z rzutów wolnych. |
Swerve | Zdolność do podkręcania piłki. |
Header | Jak dobrze i jak celnie piłkarz główkuje. Obejmuje zarówno strzały jak i podania. |
Jump | Wysokość skoku. Ważny atrybut dla bramkarza - jak daleko potrafi się wybić. |
Technique | Technika, kontrola piłki - jak bardzo zawodnikowi "klei" się piłka u nogi. Zawodnikom ze słabym atrybutem będzie piłka często odskakiwała od nogi i będzie źle przyjmował podania. Dodatkowo - szybkość reakcji na następny ruch po przyjęciu. |
Aggression | Zawziętość piłkarza - obrońca z wysokim atrybutem wykonuje bardziej brutalne wślizgi, bramkarz bardziej jest skłonny wychodzić do dośrodkowań w czasie wolnych i rożnych, a napastnik sam rwać się na grupę obrońców (tylko w przypadku, gdy jest sterowany przez komputer). |
Mentality | Mentalność - piłkarz z wysokim atrybutem traci wolniej kondycję i gdy zespól przegrywa gra lepiej (teoretycznie niewielki wzrost atrybutów). |
Goal keeping skills | Atrybut określający poziom umiejętności bramkarza. Piłkarz z atrybutem na poziomie 90 może być już dobrym goalkepperem. |
Team work ability | Ogólnie - współpraca z zespołem. Przy wysokim atrybucie zawodnik będzie bardziej skłonny podawać celniej, przewidywać akcje oraz szybciej dopasuje się do stylu gry oraz do składu. |
Condition/fitness | Stałość kondycji. Ma znaczenie przy grze w sezonie/turnieju. Gracz z wysokim atrybutem będzie utrzymywał też wysoką sprawność fizyczną. |
Weak foot accuracy | Celność słabą (przeciwną do Stronger Foot ) nogą. |
Weak foot frequency | Częstość użycia słabej (przeciwnej do Stronger Foot ) nogi |
Atrybuty specjalne
Dribbling | W czasie grania przeciwko maszynie - drybluje częściej, gdy posiada piłkę przez swojego zawodnika. |
Tactical dribble | W czasie grania przeciwko maszynie - częściej drybluje danym zawodnikiem i zatrzymuje piłkę, by podać do piłkarza stojącego na lepszej pozycji. |
Positioning | Lepsze ustawianie się na boisku w celu uzyskania piłki po podaniu. |
Reaction | Reakcja. Przykładowo - napastnicy szybciej dochodzą do piłki przy podaniach np. prostopadłych, ale zwiększa prawdopodobieństwo złapania na spalonym. |
Playmaking | Zawodnik znacznie lepiej ustawia się względem innego piłkarza posiadającego piłkę w celu lepszego otrzymania podania. |
Passing | Celniejsze i bardziej niekonwencjonalne podania. |
Scoring | Zwiększa prawdopodobieństwo strzelenia bramki - piłkarz jest częściej ustawiony twarzą do bramki, czyli potrafi szybciej dobiec do dośrodkowania czy podania prostopadłego |
1-1 Scoring | Większa zdolność strzelenia gola przy bezpośrednim starciu z bramkarzem. |
Post player | Poprawia posiadanie piłki w polu karnym rywali. Dodatkowo poprawia bezpośrednie podania oraz współpracę z zespołem. |
DF Positioning | Zawodnik ustawia się równo z linią obrony by szybko wybiec w przód, a właściwie uciec obrońcom. |
Shooting from distance | Znacznie (!) zwiększa celność strzałów z dystansu. |
Side | Polepsza grę na flankach. Zawodnik np. pomimo środkowej pozycji w formacji będzie przechodził na skrzydła, by tam wspomagać rozgrywanie piłki. |
Centre | Polepsza grę w środkowej strefie boiska. Zawodnik np. pomimo bocznej pozycji w formacji będzie przechodził do środka, by tam wspomagać rozgrywanie piłki. |
Penalties | Karne znacznie bardziej celne. |
1-Touch pass | Celniejsze podania z "pierwszej". |
Outside of the boot | Zawodnik częściej podaje i strzela zewnętrzną stroną stopy. |
Marking | Lepsze krycie i ustawianie się w stosunku do zawodników przeciwnika na boisku. |
Sliding tackle | Celniejsze i bardziej skuteczne wślizgi wykonywane przez gracza. |
Covering | Reguluje ustawianie się w linii defensywnej tak, by uzupełniać braki. |
DF Control | Zawodnik jest bardziej zdolny do robienia pułapki ofsajdowej. Zawodnicy z atrybutem bardziej trzymają się równo w linii. |
Penalty stopper | Większe zdolności do obrony rzutu karnego. |
1-on1 stopper | Gra bramkarza przy sytuacjach jeden na jeden - skuteczniejsza obrona strzałów z bliska, lepszy refleks z bliska. Także większa brawura. |
Long throw | Znacznie zwiększa dystans długiego wyrzutu z autu. |