Terminologia w NHL 2002 poradnik NHL 2002
Ostatnia aktualizacja: 15 października 2019
LP | TERMIN | OPIS |
1 | ATTACK ZONE (STREFA ATAKU) | obszar lodowiska leżący pomiędzy liniami: niebieską i bramkową. Patrz rysunek |
2 | BACKHAND | określenie strzału zewnętrzną częścią łopatki kija lub podanie przy użyciu tylnej części łyżwy przez zawodnika często odwróconego plecami w kierunku bramki |
3 | BENCH MINOR | dwuminutowa kara mniejsza nakładana przez arbitra na zawodnika (lub trenera/asystenta) zazwyczaj w sytuacji, kiedy w czasie gry na lodzie znajdzie się za dużo zawodników jednej z drużyn, lub też za nie sportowe zachowanie |
4 | BLOCKED SHOT | zablokowanie przez zawodnika innego niż bramkarz strzału oddanego w kierunku bramki |
5 | BLUE LINE (LINIA NIEBIESKA) | jedna z dwóch 12 calowe niebieskich linii biegnących wszerz tafli lodowiska i wychodzących na bandy. Znajdują się one w odległości 60 stóp od każdej z bramek i dzielą lodowisko na trzy części. Używane są do określania pozycji "spalonego" |
6 | BOARDS (BANDY) | drewniane lub plastikowe bandy biegnące dookoła tafli lodowiska. Wyposażone w plastikowe szyby chroniące zarówno zawodników jak i publiczność przed przypadkowymi uderzeniami krążkiem opuszczającym pole gry |
7 | BODY CHECK (BODICZEK) | użycie przez zawodnika swego ciała w celu powstrzymania lub uderzenia przeciwnika. Takie zagranie jest dozwolone w sytuacji, kiedy gracz otrzymujący uderzenie jest w posiadaniu krążka, lub był ostatnim graczem, który ten krążek posiadał |
8 | BREAKAWAY | określenie sytuacji, kiedy zawodnik będący w posiadaniu krążka rusza samotnie w kierunku bramkarza przeciwnika, pozostawiając za sobą obrońców drużyny przeciwnej oraz swoich kolegów |
9 | CENTRE (ŚRODKOWY) | tak określa się jednego z trzech napastników (zawodników grających w pierwszej linii), który gra na pozycji środkowej i przeważnie bierze udział w tzw. "wznowieniach" gry |
10 | CENTRE LINE (LINIA ŚRODKOWA) | czerwona linia biegnąca przez środek lodowiska i dzieląca je na dwie połowy. Miejsce rozpoczęcia meczu oraz gry po każdej zdobytej bramce |
11 | CHECKING | przeszkadzanie zawodnikowi znajdującemu się w posiadaniu krążka przy użyciu swego ciała lub kija, mające na celu utrzymanie go z dala od gry |
12 | COINCIDENTAL PENALTIES (OBUSTRONNE WYKLUCZENIE) | przewinienie nakładane przez arbitra jednocześnie na zawodników obu drużyn. W efekcie CP oba zespoły grają w osłabieniu (po czterech zawodników) |
13 | CREASE | obszar przed bramką oznaczony kolorem niebieskim i otoczony czerwoną linią w którym wolno przebywać tylko bramkarzowi |
14 | CROSS-BAR | poprzeczka łącząca dwa słupki bramki |
15 | DEFENCEMAN (OBROŃCA) | tak określa się jednego z dwóch zawodników grających w obronnej (tylnej) linii drużyny. Głównym zadaniem obrońców jest powstrzymywanie napastników drużyny przeciwnej oraz wspieranie swych kolegów podczas ataku na bramkę rywala. Czasami obrońcę nazywa się terminem "POINTMAN" z uwagi na pozycję jaką zajmuje podczas akcji ofensywnych w pobliżu linii niebieskiej strefy obronnej przeciwnika |
16 | DEFENSIVE ZONE (STREFA OBRONY) | obszar lodowiska leżący pomiędzy liniami: niebieską i bramkową. Nazywana czasami "strefą własną". Patrz rysunek |
17 | DEFLECTION | zmiana kierunku lotu krążka (zazwyczaj kijem), zamierzona lub nie, po strzale lub podaniu |
18 | DEKE | wykonanie szybkiego uniku (zwodu) przez zawodnika będącego w posiadaniu krążka, mające na celu oszukanie/zmylenie przeciwnika i zmuszenie go do opuszczenia zajmowanej pozycji |
19 | DELAYED OFFSIDE (ODŁOŻONY SPALONY) | określenie sytuacji podczas gry, kiedy jeden/kilku z zawodników (bez krążka) znajduje się na pozycji "spalonej" (w tercji ataku przeciwnika), lecz gra nie zostaje przerwana przez arbitra, ponieważ zespół broniący się jest w posiadaniu krążka i ma możliwość wyprowadzenia go ze swej strefy obronnej |
20 | DELAYED PENALTY (ODŁOŻONE PRZEWINIENIE) | określenie sytuacji podczas gry, kiedy arbiter nakłada karę na zawodnika, którego drużyna nie jest aktualnie w posiadaniu krążka. W momencie przejęcia krążka przez zawodnika drużyny na którą nałożono przewinienie gra zostaje przerwana, a zawodnik faulujący zostaje odesłany na ławkę kar. Zastosowanie przepisu o ODŁOŻONYM PRZEWINIENIU pozostaje indywidualnej dyspozycji arbitra (może ją stosować lub nie według uznania) |
21 | DROP PASS | określenie podania, podczas którego zawodnik będący w posiadaniu krążka zostawia go swemu koledze jadącemu bezpośrednio za nim, w celu zmylenia obrońców drużyny przeciwnej |
22 | DUMP A CHASE | tak określa się strategię gry polegającą na wprowadzeniu/wstrzeleniu przez zawodnika drużyny atakującej krążka w strefę obronną przeciwnika i agresywnej próbie przejęcia go przez podążających za nim atakujących zawodników |
23 | FACE-OFF (WZNOWIENIE) | wznowienie gry (zazwyczaj kiedy została ona wcześniej przerwana) przez arbitra, poprzez rzucenie krążka pomiędzy dwóch zawodników z drużyn przeciwnych |
24 | FACE-OFF CIRCLE | jeden z czterech czerwonych okręgów namalowanych na tafli, gdzie następuje wznowienie gry |
25 | FACE-OFF DOT | czerwony punkt w środku okręgu (FACE-OFF CIRCLE), gdzie następuje wznowienie |
26 | FIVE HOLE | obszar pomiędzy nogami bramkarza |
27 | FIVE-ON-FIVE (PIĘCIU NA PIĘCIU) | określenie sytuacji podczas meczu, kiedy następuje koniec kary nałożonej na zawodnika i wraca on do gry, która przebiega od momentu jego pojawienia się na lodzie według normalnych zasad (drużyny grają w pełnych zestawieniach) |
28 | FIVE-ON-THREE (PIĘCIU NA TRZECH) | określenie sytuacji podczas gry, kiedy jedna z drużyn ma przewagę dwóch zawodników na lodzie (zazwyczaj podczas odsiadywania kary przez graczy jednego zespołu) |
29 | FORECHECKING | tak nazywana jest strategia gry, której celem jest powstrzymanie zespołu przeciwnika w swej własnej strefie obronnej i przystąpienie do kontrataku mającego stworzyć sytuację bramkową |
30 | FORWARD (NAPASTNIK) | tak określa się jednego z trzech napastników (zawodników grających w pierwszej linii) na następujących pozycjach : Lewego Skrzydłowego, Środkowego i Prawego Skrzydłowego. Głównym zadaniem napastników jest powstrzymywanie zespołu przeciwnika w swej własnej strefie obronnej, przystępowanie do kontrataków mających na celu stworzenie sytuacji bramkowych (FORECHECKING) oraz zdobywanie bramek |
31 | FOUR-ON-FOUR (CZTERECH NA CZTERECH) | określenie sytuacji podczas meczu, kiedy oba zespoły grają w osłabieniu (mając zazwyczaj po jednym zawodniku siedzącym na "ławce kar") |
32 | GIVE & GO | określenie sytuacji podczas gry, kiedy zawodnik podaje krążek do swego kolegi z drużyny, "wychodzi na czystą" pozycję, po czym otrzymuje podanie od tego samego zawodnika, do którego przed chwilą zagrał krążek |
33 | GLOVE PASS (PODANIE RĘKAWICĄ) | odbicie lub podanie krążka ręką przez zawodnika w celu oddalenia niebezpieczeństwa od swej bramki. Niezgodne z przepisami w czasie gry z wyjątkiem takiego zagrania we własnej strefie obronnej (w zależności od interpretacji arbitra) |
34 | GOAL LINE (LINIA BRAMKOWA) | czerwona linia znajdująca się pomiędzy słupkami obu bramek. Krążek musi przekroczyć ją całym swoim obwodem, by arbiter mógł uznać zdobycie bramki |
35 | GOALTENDER (BRAMKARZ) | tak określa się zawodnika grającego na bramce. Jego głównym zadaniem jest przechwytywanie krążków skierowanych na bramkę (której broni po strzałach zawodników drużyny przeciwnej). Inne określenie bramkarza to: Goalie, Goalkeeper, Keeper, Net Minder |
36 | GOON | tak określa się zawodnika (przeważnie skrzydłowego), o ograniczonych umiejętnościach hokejowych, którego podstawową funkcją jest walka na pięści lub zastraszanie swych rywali |
37 | HAT TRICK | określenie sytuacji podczas meczu, kiedy jeden zawodnik zdobywa trzy gole. "NATURAL HAT TRICK" to trzy kolejno zdobyte gole (następujące po sobie, nie przerwane bramkami zdobywanymi przez przeciwników jak i kolegów z drużyny) przez jednego zawodnika podczas jednego meczu |
38 | INTERMISSION (PRZERWA) | zwykle trwająca 17 minut przerwa w meczu pomiędzy tercjami, podczas której następuje "odświeżenie" tafli lodowej |
39 | KILLING A PENALTY | określenie strategii podczas gry w osłabieniu, polegającej na powstrzymywaniu zawodników drużyny przeciwnej grającej w przewadze (POWER PLAY) |
40 | LEFT-WING LOCK (ZAMKNIĘCIE LEWEGO SKRZYDŁA) | nazwa systemu defensywnego, polegającego na tym, iż lewoskrzydłowy (czasami prawoskrzydłowy) wraca wcześniej na linię niebieską własnej strefy obronnej (nie stara się przejąć krążka zawodnikowi atakującemu), by pomóc swym obrońcom w defensywie i późniejszym wyprowadzeniu krążka z tej strefy |
41 | LINE CHANGE (ZMIANA PIĄTKI) | zmiana zawodników (przeważnie linii ataku) |
42 | LINESMAN (ARBITER LINIOWY) | jeden z dwóch arbitrów liniowych podwładnych sędziemu głównemu, których głównym zadaniem jest pilnowanie sytuacji podczas takich okresów gry jak: "spalony", "uwolnienie", "wznowienie" itp. |
43 | MATCHING LINES | tak określa się sytuację podczas meczu, kiedy trener jednej drużyny wprowadza do gry zawodników defensywnych (tzw. "CHECKING LINE"), mających za zadanie powstrzymać "PIĄTKĘ" (pięciu zawodników) złożoną z najlepszych graczy drużyny przeciwnika |
44 | NEUTRAL ZONE (STREFA NEUTRALNA) | środkowy obszar tafli lodowiska leżący pomiędzy liniami niebieskimi |
45 | NEUTRAL ZONE TRAP (PUŁAPKA W STREFIE NEUTRALNEJ) | obronna strategia gry stosowana w strefie neutralnej, polegająca na powstrzymywaniu ataków drużyny przeciwnej i uniemożliwienie jej przeprowadzanie akcji na pełnej szybkości |
46 | ODD-MAN RUSH | określenie każdej sytuacji 2 na 1, 3 na 1 lub 3 na 2 przeprowadzanej przez zespół atakujący (w strefie ataku) |
47 | ONE-TIMER | tak określa się natychmiastowy strzał (potoczna nazwa: uderzenie z "klepy" - slap shot), oddawany na bramkę bezpośrednio (bez przyjęcia) po otrzymaniu podania |
48 | ONE-ON-ONE (JEDEN NA JEDNEGO) | tak określa się sytuacje podczas meczu, w której zawodnik będący w posiadaniu krążka kieruje się w stronę bramki przeciwnika, mając przed sobą tylko jednego obrońcę i bramkarza |
49 | OVERTIME (DOGRYWKA) | jeżeli mecz kończy się remisem w regulaminowym czasie arbiter rozpoczyna tzw. DOGRYWKĘ. W lidze NHL w sezonie regularnym dogrywka trwa 5 minut, natomiast podczas Play-Off - 20 minut (czyli tyle, co normalna tercja). Jeżeli podczas DOGRYWKI jeden z zespołów zdobędzie gola mecz kończy się (następuje tzw. SUDDEN-DEATH - NAGŁA ŚMIERĆ). Jeżeli dogrywka zakończy się remisem (podczas PLAY-OFF), następują kolejne, aż do momentu w którym jedna z drużyn zdobędzie gola |
50 | PENALTY BOX (ŁAWKA KAR) | miejsce, gdzie zawodnik odsiaduje nałożoną przez sędziego karę za przewinienie podczas gry |
51 | PENALTY-KILLING | nazwa strategii defensywnej stosowanej przez zespół grający w osłabieniu |
52 | PERIOD (TERCJA) | jedna z trzech 20 minutowych tercji hokejowego meczu |
53 | POINT (PUNKT) | nazwa punktu leżącego przy linii niebieskiej w pobliżu bandy, gdzie następuje wznowienie gry |
54 | POINT MAN (OBROŃCA) | zobacz "DEFENSEMAN" |
55 | POWER PLAY (GRA W PRZEWADZE) | tak określa się sytuację podczas gry, kiedy jedna z drużyn ma przewagę liczebną zawodnika/zawodników przebywających aktualnie na lodzie przez okres czasu trwania kary nałożonej na gracza/graczy drużyny przeciwnej |
56 | PULL THE GOALIE (WYCOFANIE BRAMKARZA) | zamiana bramkarza na zawodnika grającego w polu podczas gry. Zazwyczaj ma miejsce, kiedy arbiter stosuje przepis o "ODŁOŻONYM PRZEWINIENIU" lub w końcówce meczu, gdy przegrywający zespół wprowadza do gry napastnika usuwając bramkarza, by zwiększyć swe szanse na zdobycie bramki i doprowadzenie do remisu |
57 | RED LINE (CZERWONA LINIA) | 12 calowa czerwona linia biegnąca wszerz przez środek lodowiska i dzieląca go na dwie połowy |
58 | REFEREE (ARBITER GŁÓWNY) | główny arbiter (sędzia) meczu |
59 | SHOOTOUT | rzuty karne. Stosowane w rozgrywkach europejskich i międzynarodowych (w NHL nie stosowane), wykonywane w sytuacji, gdy mecz i dogrywka kończą się remisem, w celu wyłonienia zwycięzcy spotkania. W lidze NHL termin SHOOTOUT stosuje się także w sytuacji, kiedy bramkarz jednej z drużyn zakończył mecz nie tracąc bramki |
60 | SHORT-HANDED (GRA W OSŁABIENIU) | tak określa się sytuację podczas meczu, kiedy jedna z drużyn gra w osłabieniu, ponieważ jej zawodnik/zawodnicy przebywają aktualnie na ławce kar |
61 | SLAP SHOT (STRZAŁ Z "KLEPY") | najsilniejszy strzał jaki może oddać zawodnik. Wymaga pełnego wymachu kijem |
62 | SLOT | tak określa się obszar na tafli lodowiska biegnący na wprost od pola bramkowego do wierzchołka okręgu (FACE-OFF CIRCLE) |
63 | TWO LINE PASS (PODANIE PRZEZ DWIE LINIE) | niezgodne z przepisami NHL podanie przez dwie linie (czerwoną i niebieską). Zazwyczaj po takim podaniu następuje przerwanie gry przez arbitra. Popularne określenie takiej sytuacji to "SPALONY NA CZERWONEJ/NIEBIESKIEJ LINI". Patrz rysunek |
64 | TWO-ON-ONE (DWÓCH NA JEDNEGO) | tak określa się sytuację podczas meczu, kiedy dwóch napastników (z których jeden znajduje się w posiadaniu krążka) wjeżdża do strefy obronnej przeciwnika mając przed sobą jednego obrońcę i bramkarza |
65 | WINGER (SKRZYDŁOWY) | tak określa się zawodnika z linii ataku grającego na prawym bądź lewym skrzydle |
66 | WRIST SHOT (STRZAŁ Z NADGARSTKA) | rodzaj uderzenia krążka podczas którego zawodnik oddaje błyskawiczny strzał na bramkę (bez pełnego lub pośredniego zamachu kijem) |