Poradnik do gry - Linie zawodników, charakterystyki zawodnika w NHL 2002 poradnik NHL 2002
Ostatnia aktualizacja: 15 października 2019
LINIE ZAWODNIKÓW
Rysunek poniżej przedstawia ustawienie zawodników w poszczególnych liniach.
Na ekranie widzimy 12 zawodników ustawionych w trzech kolumnach pionowych i czterech rzędach poziomych. Kolumny oznaczają ustawienie zawodników ze względu na pozycję zajmowaną na lodowisku i są to kolejno od lewej: kolumna lewoskrzydłowych, kolumna środkowych i kolumna prawoskrzydłowych.
Rzędy natomiast określają skład poszczególnych linii ataku i zawodników je tworzących. Po prawej stronie każdej takiej linii znajduje się skrót oznaczający jej ważność w zespole. Czyli:
SC1 (first scoring line) - pierwsza linia ataku (to najlepsi zawodnicy posiadający często status "gwiazdy" o kluczowym znaczeniu dla drużyny),
SC2 (second scoring line) - druga linia ataku (to zawodnicy równie dobrzy jak ci grający w pierwszej linii, pełniący funkcję jej zmienników),
CH1 (first checking line) - trzecia linia ataku (a pierwsza linia pełniąca funkcje powstrzymujące i wspierająca defensywę). To zawodnicy posiadający dobre parametry przydatne w obronie, używani często do powstrzymywania rywali kiedy trzeba utrzymać wynik, a dwie pierwsze linie są już lekko zmęczone,
CH2 (second checking line) - czwarta linia ataku ( a druga linia pełniąca funkcje powstrzymujące i wspierająca defensywę. Linia najsłabiej wyszkolonych zawodników, pełniących funkcje podobne do linii trzeciej. Tworzona przez graczy agresywnych i często używających pięści. Ich celem jest wybicie z rytmu drużyny rywala, który uzyskał dominującą przewagę podczas meczu, a także eliminowanie z gry najlepszych jej graczy. W żargonie kibiców często określana jako "Czwarta - nienażarta" z uwagi na fakt, że zawodnicy ją tworzący grają przez bardzo krótki okres czasu podczas trwania meczu i bardzo spragnieni są gry.
Jak więc widzimy zawodnicy tworzący poszczególne linie pełnią określone zadania. Czy jednak zostali ustawieni właściwie na swoich pozycjach? By się o tym przekonać musimy poznać dokładnie parametry pojedynczego zawodnika. Oto i one.
CHARAKTERYSTYKI ZAWODNIKA
Każdy z zawodników charakteryzowany jest przez następujące parametry:
- OVERALL - ogólna wartość zawodnika
- SPEED - szybkość jazdy na łyżwach
- AGILITY - zwinność/zręczność
- ENDURANCE - wytrzymałość/odporność na zmęczenie
- HERO - status bohatera
- PASSING - zdolność podawania krążka do kolegów
- POTENTIAL - potencjał
- AGGRESSIVENESS - agresywność/ostrość w grze
- ACCELERATION - przyspieszenie
- BALANCE - zdolność utrzymywania równowagi/kontroli nad ruchami
- SHOT POWER - siła strzału
- SHOT ACCURACY - dokładność/celność strzałów
- DEKING - umiejętność wykonywania zwodów i uników
- HANDEYE - zdolność "snajperska"
- FACEOFF - zdolność wygrywania wznowień
- CHECKING - zdolność powstrzymywania rywala
- TOUGHNESS - twardość, odporność na kontuzje
oraz jeszcze jeden bardzo ważny parametr (znajdujący się na innym ekranie)
- LEFT/RIGHT - parametr określający w której ręce zawodnik trzyma kij.
Zobaczmy parametry zawodnika, który zdaniem komputera jest najbardziej przydatny dla zespołu. Jest nim Joe Sakic - wartość overall wynosi 94.
Czy aby na pewno? Sprawdźmy to. W tym celu opuśćmy na chwilę menu EDIT LINES, powróćmy do opcji trenerskich (COACH OPTIONS) i wybierzmy z nich VIEW ROSTERS, czyli tabelę zawierającą porównanie wszystkich parametrów naszych zawodników. Zmieńmy jeszcze tylko w prawym górnym rogu opcję ALL TEAMS na COLORADO i gotowe.
Dla przykładu wybierzmy trzech zawodników posiadających najwyższą wartość OVERALL.
Tabela ułatwi porównanie.
PARAMETR | J. SAKIC | P. FORSBERG | R. BLAKE |
OVERALL | 94 | 93 | 89 |
SPEED | 94 | 98 | 93 |
AGILITY | 98 | 98 | 93 |
ENDURANCE | 98 | 96 | 99 |
HERO | 98 | 90 | 94 |
PASSING | 96 | 95 | 93 |
POTENTIAL | 55 | 65 | 60 |
AGGRESSIVENESS | 88 | 87 | 93 |
ACCELERATION | 97 | 97 | 93 |
BALANCE | 90 | 99 | 95 |
SHOT POWER | 93 | 94 | 97 |
SHOT ACCURACY | 95 | 95 | 85 |
DECKING | 96 | 98 | 84 |
HANDEYE | 93 | 95 | 84 |
FACEOFF | 90 | 78 | 50 |
CHECKING | 53 | 80 | 92 |
TOUGHNESS | 50 | 80 | 85 |
LEFT/RIGHT | LEFT | LEFT | RIGHT |
ŚREDNIA | 86,5 % | 90,3 % | 86,9 % |
ŚREDNIA POWER PLAY | 94,9 % | 94,3 % | 84,4 % |
ŚREDNIA PENALTY KILL | 83,4 % | 89 % | 87,3 % |
Jak widać klasyfikacja pod względem OVERALL przedstawia się następująco:
1. SAKIC - 94
2. FORSBERG - 93
3. BLAKE - 89
A gdybyśmy tak obliczyli średnią arytmetyczną dla tych zawodników? Wyrzućmy wartość OVERALL i zsumujmy wszystkie pozostałe wartości punktowe. Kiedy to zrobimy podzielmy uzyskaną wartość przez liczbę parametrów.
Dla Sakic'a średnia arytmetyczna będzie więc następująca: 1384 / 16 = 86,5 %
Podobne obliczenia wykonujemy dla Forsberga i Blake'a. I co się okazuje?
Okazuje się, że tak naprawdę najwyższą wartość dla zespołu ma Forsberg, a nie Sakic, którego wyprzedził nawet obrońca Blake:
1. FORSBERG - 90,3 %
2. BLAKE - 86,9 %
3. SAKIC - 86,5 %
Zdziwieni? Oczywiście, że nie. Już na pierwszy rzut oka widać było, że Forsberg lepiej prezentuje się niż Sakic.
Jakie znaczenie ma dla nas ta informacja? Ano takie, że przyda sie nam ona w ustawieniu zawodników w poszczególnych formacjach. I tym właśnie zajmiemy się teraz.