Na lądzie | Mapa kampanii w Napoleon Total War poradnik Napoleon: Total War
Ostatnia aktualizacja: 21 sierpnia 2019
Na lądzie
Po uruchomieniu dowolnej kampanii Twoim oczom ukaże się na początku mapa. Tak samo, jak na polu bitwy, również i w tym widoku Twoje ruchy muszą być przemyślane, gdyż właściwe posunięcia będą skutkowały przewagą w samych potyczkach. Podstawową sprawą jest strefa wsparcia. Jest to niewielki, pomarańczowy obszar wokół armii, który pokazuje, czy poszczególne wojsk mogą oferować sobie wsparcie podczas bitew. Jeśli jedna z nich znajdzie się w strefie wsparcia drugiej, automatycznie dołączy do niej w czasie ewentualnej bitwy. Tak samo ma się z miastami, które oprócz własnego garnizonu mogą być doraźnie wsparte przez armie z zewnątrz, wystarczy, że te znajdą się w pobliżu.
Ważną kwestią jest mapa polityczna w lewym dolnym rogu ekranu. Pozwala ona szybko zorientować się w sytuacji politycznej na kontynencie. Kryje się tu jednak pewien szkopuł. Mapa będzie aktualna tylko dla rejonów, które nie są objęte mgłą wojny. Pozostałe tereny będą wykazywały przynależność do konkretnego państwa z ostatniej tury, w której były odkryte (lub z sytuacji z początku kampanii, gdy nigdy przedtem nie odsłoniłeś tych obszarów).
Podczas przemieszczania armii możesz spotkać się także z sytuacją, gdy Twoja armia zostanie zablokowana przez inną jednostkę i nie będzie mogła iść dalej. Będziesz musiał nadłożyć trochę drogi, aby dotrzeć do celu. Zdarzyć się może, że Twoja armia będzie miała kompletnie zablokowane przejście (np. w wąskim wąwozie, czy w pobliżu rzeki, gdzie jest tylko jeden most). Pozostaje wtedy tylko czekać. Ale, ale... Czy nie brzmi to jak mała okazja do wykorzystania? Przecież tak samo Twoje jednostki mogą blokować przejście innym. Dzięki wysyłaniu swoich oddziałów w takie strategiczne przejścia możesz poważnie sparaliżować możliwości manewrowe przeciwnika. Oczywiście wysłanie grupy milicji nie zatrzyma go na długo, ale dla zdesperowanych pozostaje używanie agentów, których bardzo ciężko usunąć z drogi nawet kilkutysięcznej armii.
Po zakończonej bitwie zawsze należy uzupełnić straty. Oczywiście możesz czekać na przyjaznym terenie, aż powoli uzupełnią się same, jednak zdarzą się sytuacje, gdy lepiej będzie połączyć 2-3 przetrzebione jednostki w jedną i szybko dosłać uzupełnienia z miasta.
Atakowanie wrogich portów, fabryk, farm, ośrodków naukowych w celu zniszczenia infrastruktury to strata czasu. Skoro chcesz zająć dany region, to lepiej go przejąć w sytuacji, gdy wszystkie budynki są sprawne (po co ponosić koszty odbudowy zniszczonych przez siebie budynków?). Ponadto sztuczna inteligencja z reguły i tak w paranormalny pomnaża swoje fundusze, więc takie zniszczenia zbytnio nie zahamują rozwoju jej państw.
Pamiętaj też, że armia może napadać na niektóre szlaki handlowe. Co prawda szanse na długotrwałe zablokowanie danego szlaku są małe (zawsze znajdzie się ktoś, komu będzie przeszkadzał Twój oddział akurat w tamtym miejscu), a ilość samych szlaków lądowych też nie jest za duża, można jednakowoż małymi nakładami sił spróbować rabować konwoje.