Dyplomacja cd. | Master of Orion III poradnik Master of Orion III
Ostatnia aktualizacja: 18 października 2019
Jeśli natomiast zaczniecie swą nową rozgrywkę wcielając się np. w rasę ludzką to otworzą się dla Was ogromne możliwości dyplomatyczne, które po prostu trzeba wykorzystać. Nie tylko większość ras będzie się sama starała zaskarbić sobie Waszą przychylność, ale też większość dyplomatycznych kontaktów inicjowana będzie przez inne cywilizacje. W tych wypadkach powinniście jak najczęściej zgadzać się na proponowane traktaty, gdyż z pewnością przyniosą one pozytywny skutek dla Waszej cywilizacji. Czasami jednak sami też powinniście inicjować niektóre ruchy, np. w dziedzinie technologicznej - bardzo często będziecie w stanie uzyskać naprawdę dobre wyniki na polu współpracy badawczej i co ciekawe nie odbywa się ta wymiana technologiczna w sposób znany z gry Civilization 3 tzn. za jedną technologię już nie będziecie musieli swoim adwersarzom oddawać 4-5 swoich i to jeszcze bardziej zaawansowanych, wyników badań.
Mimo, że dyplomacja zdecydowanie nabrała przysłowiowego "smaczku" i komputer jest w stanie wiele razy zaskoczyć i rzadko co postępuje liniowo, to mimo wszystko musicie się przygotować na nieprzewidywalne i niezrozumiałe posunięcia z jego strony. Czasami nie będziecie w stanie zrozumieć dlaczego jakaś rasa co dwie-trzy tury wypowiada Wam wojnę, bądź nakłada na Was sankcje, by po tyluż samu turach wnosić o zawieszenie broni, czy też podpisanie traktatu pokojowego. Musicie się do tego po prostu przyzwyczaić
Musicie pamiętać jednak, że komputer bierze pod uwagę w ustalaniu stopnia stosunków dyplomatycznych wobec Waszej cywilizacji wiele czynników. Tak więc jeśli macie dobre stosunki z rasą A, za którą nie przepada rasa B, to ta rasa B zacznie proporcjonalnie do zacieśniania relacji Waszych z rasą A rewidować stosunki w relacji do Was wraz z wypowiedzeniem wojny po jakimś czasie. Tak samo jeśli zbyt wzrośniecie w siłę i zwiększycie swój zakres panowania w Galaktyce, to może się okazać, że największy Wasz sojusznik zacznie mieć coraz większe podejrzenia w stosunku do Was, tym większe, jeśli na przykład przez przypadek przez jego granice będziecie przemieszczać swoje jednostki. Na takie niuanse musicie być przygotowani i często się zdarzyć może tak, że zachowanie komputera, które z pozoru kwalifikuje się do sytuacji nienormalnych, opisanych w poprzednim paragrafie, tak naprawdę po głębszym przemyśleniu, zacznie się wydawać całkiem rozsądne i zrozumiałe.
Jeśli chodzi o Waszą taktykę w Senacie Międzygalaktycznym to jest on znakomitym narzędziem, które można wykorzystać, by grę ostatecznie zakończyć sukcesem (jednak tego typu zwycięstwo nie przynosi satysfakcji), ale też do tego, by zniszczyć bądź poważnie osłabić wiele konkurujących z Wami ras. Jeśli Wasi dyplomacji są bardzo dobrzy w swoim fachu, a Wasza rasa jest powszechnie lubiana to powinniście to wykorzystać np. forsując wniosek o wypowiedzenie totalnej wojny wrogom i nielubianym rasom. Tu oczywiście nasuwa się wniosek jeden - na początku gry, a także do czasu kiedy jeszcze nie macie na tyle głosów w Senacie, powinniście utrzymywać dobre stosunku z rasą "Nowych Orion". Ich przychylność pozwoli Wam na pełną kontrolę większości wniosków, które wpływać będą do Senatu, jak i na odrzucanie tych, które będą wymierzone w Waszą cywilizację. Dyplomacja jest ciekawą dziedziną Master of Orion 3 i gdy się nią zainteresujecie poważniej, a nie będziecie traktować ją troszkę "po macoszemu", możecie dzięki niej uzyskać znacznie więcej niż działając tylko w pojedynkę.