Porady ogólne | Podstawowe informacje poradnik Jagged Alliance: Back in Action
Ostatnia aktualizacja: 1 sierpnia 2016
Porady ogólne
Poniższe wskazówki pozwolą nam bez najmniejszych problemów przebrnąć przez kolejne lokacje, dlatego przed przejściem do opisu wyzwalania poszczególnych rejonów spod jarzma Deidranny warto je przyswoić.
Podstawy
* Na początku nie warto rekrutować dużej ilości najemników; lepiej mieć dwu - trzyosobowy skład solidnie wyszkolonych, relatywnie dobrze wyposażonych ludzi.
* Tworząc z czasem główny skład zadbajmy o to, by w jego szeregach znajdował się przynajmniej jeden strzelec (celność), medyk (pierwsza pomoc), saper (materiały wybuchowe) oraz mechanik (naprawa). Funkcje te możemy łączyć, jednak pamiętajmy, że wysoka skuteczność w danej dziedzinie wymaga skupienia się wyłącznie na niej w momencie przydzielania punktów treningu. Według niżej znajdującej się solucji, role strzelca i medyka przypadają Thorowi, natomiast spośród saperów zaleca się wybór Reda. Gdy pozwolą na to środki, warto nająć Statika (mechanik).
* Zadbajmy o to, by wspomniani wyżej specjaliści zawsze mieli przy sobie odpowiedni ekwipunek (bandaże, zestawy wytrychów itp.).
* Prócz medyka warto w składzie mieć najemnika z pierwszą pomocą przynajmniej na 20 poziomie i strzykawką w ekwipunku - w przypadku śmierci medyka, będziemy mieli szansę go reanimować.
* Mechanik powinien mieć przy sobie minimum po jednej sztuce oleju do broni (używany w przypadku lekkiego zużycia broni), zestawu do czyszczenia (używany, gdy pasek wytrzymałości broni zmieni się w żółty) oraz zestawu narzędzi (używany, gdy broń jest w tragicznym stanie).
* Nie polegajmy jedynie na bandażach; w przypadku ran lub krwawienia konieczne będzie użycie apteczki lub dużej apteczki - warto zawsze mieć przynajmniej jeden z nich pod ręką.
* Na skutek krwawienia (kropla krwi na portrecie) najemnik stopniowo traci życie, natomiast gdy jest ranny (czerwony krzyż na portrecie), zmniejsza się jego siła.
* Po reanimacji maksymalny poziom życia najemnika (zielony pasek) ulega zmniejszeniu - by go odnowić, na ekranie mapy przyśpieszmy czas pozostawiając oddział w bezruchu.
* Po dłuższej wędrówce maksymalny poziom energii (czerwony pasek) również ulega zmniejszeniu; odnawiamy go tak samo, jak poziom życia.
* Każdy najemnik powinien mieć przynajmniej dwa zestawy amunicji do aktualnie używanej broni; w przypadku stosowania trybu salwy powinniśmy tejże amunicji mieć dwa razy tyle.
* W przypadku broni maszynowej, możemy przełączać tryb pojedynczego strzału na tryb salwy i odwrotnie; dokonujemy tego za pomocą ikon z prawej strony ekranu (z pojedynczym / z trzema nabojami).
* Z racji braku możliwości naprawy odzieży, pamiętajmy o regularnej wymianie poszczególnych elementów garderoby. Jeśli nie mamy możliwości zmiany zużytych ubrań, nie pozbywajmy się ich, gdyż nadal zwiększają one poziom kamuflażu (nie tyczy się to kamizelek kuloodpornych).
* Oddelegujmy jednego z najsłabszych najemników do transportowania przedmiotów związanych z zadaniami, a także dostaw dostarczanych na Lotnisko północne.
* Warto regularnie sprowadzać odzież oraz specjalistyczny ekwipunek (zestaw do rozbrajania min, zestaw narzędzi itp.) ze sklepu internetowego - transport trwa dość długo, także przy nadmiernej ilości gotówki warto robić to przed zużyciem zapasów.
* Zapisujmy grę po każdej rozwiązanej walce, a co najważniejsze - przed przystąpieniem do przejmowania lokacji.
* Zawsze warto rekrutować darmowych najemników, nawet jeśli są słabi; możemy ich oczywiście szkolić, albo wykorzystać jako tragarzy/kurierów.
* Zbrojenie milicji nie tylko zapewnia względną ochronę przed atakiem patrolu Deidranny, ale również zwiększa poziom lojalności lokacji - a co za tym idzie dzienny przychód. Aby wyszkolić milicjanta, w zdobytej lokacji należy wręczyć broń osobie która ma nad głową ikonę niebieskiej pięści.
Wymagania odnośnie używania medykamentów:
1. strzykawka - 20 punktów pierwszej pomocy
2. bandaż - 40 punktów pierwszej pomocy
3. apteczka - 50 punktów pierwszej pomocy
4. duża apteczka - 80 punktów pierwszej pomocy
Wymagania odnośnie przedmiotów dla mechanika:
1. olej do broni - 10 punktów naprawy
2. zestaw do czyszczenia - 30 punktów naprawy
3. zestaw wytrychów - 40 punktów naprawy
4. zestaw narzędzi - 50 punktów naprawy
Wymagania odnośnie przyborów sapera:
1. mina - 25 punktów materiałów wybuchowych
2. zestaw do rozbrajania min - 50 punktów materiałów wybuchowych
3. C4 z zegarem - 50 punktów materiałów wybuchowych
4. C4 z pilotem - 75 punktów materiałów wybuchowych
Dodatkowe sugestie odnośnie ekwipunku oraz najemników umieszczone zostały na początku każdego opisu lokacji.
Walka
* Korzystajmy z obracania kamery (ALT+ruch myszką) oraz przybliżania (kółko myszki) w celu rozpoznania terenu; powinniśmy zwracać uwagę na takie kwestie jak: wzniesienia, wejścia na dachy, ściany możliwe do wysadzenia, umieszczenie okien, trasy patroli.
* W czasie rozpoznania terenu, w pierwszej kolejności zwróćmy uwagę, czy w niedalekiej odległości od pozycji przeciwnika znajduje się jakieś wzniesienie - jeśli tak, przemieśćmy tam nasz oddział i rozpocznijmy ostrzał z pozycji leżących; jednocześnie unikajmy walki pod górę (w takiej sytuacji starajmy się sprowokować do zejścia z wzniesienia).
* Unikajmy szturmowania budynków - przeciwnicy często siedzą w oknach, co pozwala łatwo ich zdjąć. Możemy tez wysadzać ściany, by wykurzać przeciwników granatami (zwykłymi lub gazowymi).
* Jeśli już szturmujemy budynek, oddelegujmy do tego zadania najemnika ze strzelbą i granatami; korzystajmy z osłon takich jak biurka, skrzynie itp.
* Starajmy się wykańczać przeciwników pojedynczo. Jeśli postanowimy wyeliminować przeciwników wabiąc ich na linię ognia naszego składu, pamiętajmy by ulokować go tak, by przeciwnik nie miał możliwości zajścia nas od boku/tyłu. Jeśli jest to niemożliwe, lokujmy swoich ludzi w pozycjach, z których szybko będą w stanie przemieścić się tak, by obronić się przed manewrem nieprzyjaciela.
* Czołgi mają bardzo duży zasięg widzenia. Jeśli nie jesteśmy w stanie zajść go od boku, postarajmy się tak manewrować jednym z najemników, by to w jego kierunku zwrócono działo czołgu - w tym samym czasie najemnikiem wyposażonym w wyrzutnię LAW, oddajmy strzał z miejsca przeciwnego do kierunku przekręcania się lufy.
* Gdy przeciwnicy się leczą, rzucajmy im pod nogi granaty - w trakcie leczenia nie będą w stanie uniknąć wybuchu.
* Jeśli oddziały Deidranny wciąż nękają jedną z lokacji, przygotujmy dodatkowy skład do obrony tego punktu. Znając miejsce, z którego nadciągają przeciwnicy, przy pomocy jednego z saperów zaminujmy wejście do lokacji. Pamiętajmy by nie stawiać min tam, gdzie przechadzają się jednostki zwerbowanej milicji - postawione przez nas miny nie ranią członków naszych drużyn, jednak wybuchają podczas kontaktu z cywilami i milicją.
* Podstawowymi celami ataku patroli przeciwnika są Blokady drogowe oraz Stacje rakiet ziemia-powietrze; czasem jednak o tym, która z naszych lokacji będzie celem ataku, decyduje to, jak bardzo jest ona wysunięta na południe (gdyż patrole wyruszają ze znajdującego się w południowo-zachodnim rogu mapy Pałacu Deidranny).
* Gdy ostrzeliwujemy przeciwników w budynkach lub za przeszkodami, pamiętajmy o częstym obracaniu kamery w czasie pauzy taktycznej - być może dostrzeżemy nowe perspektywy oddania celnego strzału.
* Wyzwalając lokacje w pierwszej kolejności likwidujmy pojedyncze patrole - są łatwym celem.
* Przejęcie punktu strategicznego (flaga w kółku na minimapie) zawsze przyciąga uwage najbliższych przeciwników - liczmy się więc z tym, że ruszą w naszym kierunku.
Dokładne wskazówki odnośnie walki umieszczone zostały w opisie lokacji.