Tworzenie armii - Czy jakość przewyższa ilość? | Podstawy rozgrywki poradnik Heroes of Might & Magic IV: Winds of War
Ostatnia aktualizacja: 1 września 2016
Nie zawsze należy kierować się zasadą, jakoby jakość przewyższała ilość. Po pierwsze, pojedyncze stwory, nawet najsilniejsze w pojedynkę są bezsilne i łatwo je stracić. Dopiero gdy zdobędziemy ich więcej, co jest z pewnością trudnym przedsięwzięciem, można podbijać z ich pomocą każdą krainę. Słabsze stwory natomiast liczą się w ilościach dość sporych, a większość z nich w liczebności od setki w górę jest nie lada przeciwnikiem.
Wszystko oczywiście zależy od samej jednostki. Każda w HoMM, nawet najbardziej niepozorna ma swoje zalety i wady. Jedne są wytrzymałe, drugie zadają większe obrażenia, jeszcze inne mogą razić na odległość lub automatycznie podczas walki używać czarów. To właśnie od zapoznania się z bestiariuszem zależy powodzenie Twoich potyczek.
Przy tworzeniu armii kieruj się jeszcze jednym, ważnym wyznacznikiem. Mianowicie wpływa na to wiele elementów. Główne to:
- czy dana jednostka potrafi atakować na odległość, dzięki czemu możesz uzyskać przewagę już na początku potyczki,
- czy dana jednostka jest odporna na magię i czy sama potrafi z niej korzystać, wbrew pozorom bardzo ważne, szczególnie podczas walki z magami, którzy w okamgnieniu są w stanie rozłożyć nawet najsilniejszą armię, która nie jest odpowiednio zabezpieczona,
- czy jednostka odpowiada preferencjom bohatera, pod dowództwo którego chcesz ją oddać, jeśli w jakiś sposób bohater będzie miał na nią wpływ, na przykład zwiększając jej zdolności bitewne dzięki wyuczonym umiejętnościom lub posiadanym artefaktom.
Kupowanie nowych pomocników jest przyjemnym zajęciem, o ile posiadasz odpowiednią ilość funduszy. Gdy Twoja sakiewka mocno się skurczy, będziesz musiał zadecydować. I wbrew pozorom nie jest to łatwe zadanie, gdyż dokonanie złego wyboru może przynieść nieodpowiedzialnemu dowódcy klęskę.
Dokonując wyboru przy kupnie, poza powyższymi elementami powinieneś zwrócić uwagę na:
- wytrzymałość jednostki, czyli inaczej punkty życia, bo to od nich w głównej mierze zależy, czy padnie po jednym ciosie czy zostanie na polu walki do końca,
- zadawane obrażenia, czyli główną cechę, mającą największe znaczenie. Warto zwrócić uwagę na jedną rzecz - w większości wypadków podane są dwie wartości, z których pierwsza jest minimalną a druga maksymalną ilością obrażeń zadawanych przez pojedynczego stwora,
- możliwości defensywne oraz ofensywne, które określają wzmocnienie wytrzymałości oraz zadawanych obrażeń naszego delikwenta,
- dodatkowych umiejętności, w tym i czarów, szczególnie tak ważnych jak oślepienie czy hipnoza.