Transfery i rotacja (2) | Prowadzenie zespołu poradnik Football Manager 2006
Ostatnia aktualizacja: 1 sierpnia 2016
Jeśli klub zgodził się na przejście piłkarza do nas, to pozostaje nam już tylko zaoferowanie kontraktu.
W Wymagania kontraktowe [Contract Requirements] będziemy możliwość wglądu w oczekiwania zawodnika wobec swego przyszłego pracodawcy. Zwykle jest to wyszczególniona kwota, płaca i czas kontraktu. Podane pieniądze są przeważnie wygórowane. Trzeba czasem obniżyć, by nie przesadzić z budżetem płacowym. Zdarzają się także sytuacje, że zawodnik nie jest zbytnio zainteresowany (patrzy powyższy screen). Po prostu oferujemy kwotę, która przekona zawodnika, bardzo często wysoką. Zauważmy, że nasz asystent w Uwagi [Comments] podpowiada nam w dobraniu stawek. Słuchajmy go, bo przeważnie ma rację. Status w drużynie [Squad Status] powinien być odpowiednio ustawiony dla klasy zawodnika. Przyjmuje się, że zawodnik mający Piłkarz kluczowy [Indispensable to the club]powinien rozgrywać przeważającą większość spotkań z całego sezonu, Pierwszy zespół [Important first team player] - przynajmniej 3/4 meczy z sezonu, Uzupełnienie [Used in a squad rotation system]- połowę. Reszta - mniej niż 1/4. Nie zapominajmy, że piłkarz powie, że jego status nie jest odpowiednio respektowany, co odbija się na jego morale. Bywa też, że jest głównym powodem do odejścia z klubu. W Premie/Klauzule [Bonuses / Clauses] oprócz dodatków w postaci pieniędzy, jest ciekawa opcja Klauzula oferty minimalnej [Minimum Fee Release Clause]. Pozwala na zabezpieczenie się przed chętnymi klubami na piłkarza. Kwota powinna być ceną zaporową.
Oprócz kupowania piłkarzy istnieje także oczywiście możliwość ich sprzedaży. Możemy zrobić to na kilka sposobów. Pierwszy to ustawienie statusu (dostępności) piłkarza przez nas.
Za pomocą Ustawiona przez ciebie cena to [Your Asking Price] ustawiamy cenę za zawodnika. Nie musimy tego robić, bowiem jak widzimy w pierwszej linijce Ogólne [Overview], cena ustalana jest automatycznie. Decydują o tym właściwie tylko atrybuty, choć jakość gry też ma wpływ, choć nieznaczny. Cena jaką ustalimy za piłkarza będzie decydować o ruchu na rynku transferowym. Jeśli na przykład zawyżymy, to o zawodnika nikt nie spyta, a on sam może zasugerować, że nie jest warty tych pieniędzy. W Polecenia transferowe [Transfers instructions] znajdziemy polecenia dotyczące zapytań klubów w sprawie piłkarza. Wybieramy na przykład Odrzucaj wszystkie oferty [Reject All Offers] i dzięki temu automatycznie odrzucamy każdą ofertę pytających. Przy pomocy Status transferowy [Transfer] oraz Status wypożyczenia [Loan Status] ukazujemy klubom dostępność piłkarza; regulujemy także częstotliwość zapytań o niego. Piłkarz w ten wystawiony będzie czekał (my także) na oferty z klubów.
Drugim ze sposobów jest zaoferowanie piłkarza innym klubom. Nie jest to stuprocentowa metoda, ale czasem ktoś może się zgodzić, szczególnie wtedy, gdy zaoferujemy piłkarza wszystkim klubom.
Kluby dodajemy w Wszystkie kluby prowadzone przez graczy [Humans Clubs To Target]. Można skorzystać z pomocy managera, albo wybrać samemu. Reszta opcji jest identyczna jak w transferach piłkarzy. Po zatwierdzeniu czekamy na odpowiedź.
Trzecią metodą jest zwolnienie piłkarza (Zwonienie [Release] -> Wolny transfer [Relea se On A Free]). Pamiętajmy jednak, że zarząd potrafi zablokować taki ruch. Zdarza się to, gdy chcemy zwolnić piłkarza drogiego jak i ważnego dla klubu. Dodatkowo zapłacimy piłkarzowi pieniądze za pozostały kontrakt.
Dodatkową opcja jest rozwiązanie kontraktu za obopólną zgodą (Zwolnienie [Release] -> Obustronne rozwiązanie kontraktu [Mutual Termination]). Zazwyczaj stosujemy wtedy, gdy po zawodnika nikt się nie zgłasza, piłkarz jest na nas bardzo obrażony i chce koniecznie odejść z klubu, psuje dobrą atmosferę klubu. Piłkarz nie musi się zgodzić na takie rozwiązanie.