Flota | Walka poradnik Endless Space
Ostatnia aktualizacja: 10 sierpnia 2016
Okno floty służy do zarządzania siłami naszego imperium. Można tutaj przyjrzeć się indeksowi wszystkich aktualnie istniejących flot, poznać ich położenie, wartość bojową oraz uruchomić produkcję nowych modeli statków czy zmodernizować już istniejące. Wraz z rozpoczęciem kampanii repertuar dostępnych modeli statków jest skromny. W jego skład wchodzi zawsze jednostka kolonizująca oraz dwie klasy jednostek bojowych. Nowe typy statków pojawią się dopiero po opracowaniu konkretnych technologii, podobnie zresztą jak typy uzbrojenia. Aktualnie posiadane rodzaje maszyn znajdują się w prawym, górnym rogu okna obsługi floty (czerwona ramka). Poprzez kliknięcie ikonki "ADD", możemy rozpocząć tworzenie nowego zestawu uzbrojenia dla wybranej klasy statku lub zmodyfikować już istniejący (ikonka MODIFY).
Sprzęt bojowy, zwany w grze modułami, został podzielony na trzy kategorie: ofensywną, defensywną oraz wsparcia. Z kolei każda z nich w swej ofercie posiada już konkretny z nazwy zestaw broni, osłon czy wspomagaczy.
MODUŁY OFENSYWNE | MODUŁY DEFENSYWNE | PRZYKŁADOWE MODUŁY WSPARCIA |
|
Zasada jest prosta - każdy z modułów defensywnych stanowi skuteczną kontrę wobec wybranych rodzajów amunicji z zestawienia modułów ofensywnych.
Deflektory powstrzymają broń kinetyczną, tarcze obronią nas przed laserami, natomiast działka FLAK zestrzelą wrogie rakiety.
DZIAŁANIE PRZECIW | ||
DZIAŁANIE PRZECIW | ||
DZIAŁANIE PRZECIW |
Oczywiście nie można założyć, że dany moduł całkowicie powstrzyma wrogą broń, jednak z pewnością zmniejszy nasze straty. Wszystko jest determinowane poziomem technologicznym oraz ilością zamontowanego sprzętu. Można stosować dowolne konfiguracje modułów. Nic nie stoi na przeszkodzie, by stworzyć flotę z grupy militarnie jednorodnych jednostek, jak również tych nastawionych na uniwersalne działanie, czyli operujące pełną gamą modułów zarówno defensywnych jak i ofensywnych.
Moduły wspomagające mają głównie za zadanie zwiększyć nasze szanse ale w wymiarze technicznym - auto naprawa, zwiększenie prędkości floty poprzez zastosowanie zmodernizowanych silników czy zwiększenie punktów tonażu wybranego rodzaju statku, pozwolą nam na jeszcze większe podniesie wartości bojowej sił zbrojnych.
Przystępując do tworzenia sił zbrojnych przede wszystkim należy zwrócić uwagę na współczynnik MP (Military Power) - określa on skuteczność naszych wojsk w boju. Im wyższe MP, tym większe szanse na zwycięstwo. Współczynnik MP głównie jest determinowany rodzajami broni zamontowanej na każdym modelu statku.
Nie bez znaczenia jest również współczynnik CMD (Command Points). Takowy symbolizuje zajmowaną przestrzeń we flocie. W Endless Space floty, w zależności od opracowanej technologii, mogą się składać maksymalnie z pięciu, siedmiu czy jedenastu jednostek. W naszym przypadku wartość CMD zaprezentowanego krążownika wynosi 2. Zatem flota będzie się mogła składać kolejno z dwóch, trzech oraz pięciu tego typu statków.
Po kliknięciu na flotę z perspektywy okna galaktyki, można przyjrzeć własnej armii.
Każdy z modułów charakteryzuje się określoną wagą, natomiast każdy ze statków określoną ładownością (Tonnage). Należy zatem starać się, by konfiguracja modułów była jak najbardziej optymalna przy aktualnej "ładowności" jednostki.
Uzbrajanie czy przezbrajanie jednostek można porównać do współczesnej myśli zbrojeniowej, gdzie np. myśliwiec wojskowy wyposażany jest w określony zestaw rakiet czy działek maszynowych. Zwiększeniu skuteczności poszczególnych modułów, ale i "ładowności" statków, służą kolejno opracowywane technologie z drzewka rozwoju naszej rasy. Rzecz jasna najbardziej komfortową sytuację ma się wówczas, gdy możemy sobie pozwolić na zainstalowanie wszystkich rodzajów uzbrojenia, takowych osłon oraz przynajmniej czterech modułów wspierających.
Jednak przynajmniej na początku rozgrywki, będziemy zmuszeni do swoistego balansowania i częstej zmiany konfiguracji sprzętu. Poziom sztucznej inteligencji w Endless Space stoi na przyzwoitym poziomie. Zatem komputer również będzie się starał uzyskać w danej chwili maksymalną skuteczność swoich sił i nie wykluczone, że poniesiona klęska spowoduje przekalibrowanie modułów, by podczas kolejnej batalii zneutralizować nasz silny punkt.