Dyplomacja | Galaktyka poradnik Endless Space
Ostatnia aktualizacja: 10 sierpnia 2016
Na wstępnie należy zaznaczyć, iż sfera dyplomacji w Endless Space nie stanowi ważkiego ogniwa rozgrywki a już na pewno nie wywiera nań takiego nacisku jak choćby w serii Total War. Aczkolwiek obie produkcje w tym kontekście łączy kilka elementów. Przede wszystkim opcje dyplomatyczne, będące następstwem spotkania z inną rasą, są determinowane odkryciem takowej w przestrzeni kosmicznej. Dodatkowo ten element jest ściśle związany w ogólnie pojętą eksploracją galaktyki. Krótko mówiąc, by móc zagadać do innej cywilizacji należy najpierw odkryć jej istnienie w kosmosie. Przy czym pisząc odkryć, mam na myśli natknąć się naszą flotą na analogiczną jednostkę sąsiadów lub ich system planetarny. Z jednej strony takie założenie wydaje się sensowne, jednak z drugiej stronty dziwnym jest, że cywilizacje mające w jednym paluszku technologię pozwalającą na podróże między gwiezdne czy kolonizację planet, muszą na nowo odkrywać galaktykę. Nawet rasa Amoeba, znająca przecież mapę całej galaktyki (w tym położenie konkurentów) już na starcie kampanii, by nawiązać relacje z innymi jej mieszkami, musi wkroczyć na ich terytorium lub natknąć się na obce statki.
Takowe zdarzenie zostanie odnotowane
Wówczas okno dyplomacji zostanie wzbogacone o hologramową podobiznę przedstawiciela świeżo poznanej rasy oraz plastycznie ujętą linię łączącą obie postacie, będącą symbolicznym odzwierciedleniem wzajemnych relacji.
Jednak rozpoczęcie jakichkolwiek rozmów dyplomatycznych jest uwarunkowane wcześniejszym opracowaniem następujących technologii z drzewka rozwoju naszej cywilizacji.
Zawieszenie broni, otwarcie granic, wymiana technologii, surowców czy układów planetarnych - bez tych elementów nie ma mowy o jakiejkolwiek dyplomacji
Wejściem na wyższy poziom stosunków między planetarnych jest opracowanie kolejnej dyplomatycznej technologii:
W Endless Space podstawowe relacje między rasami ujęto w cztery elementy:
ZIMNA WOJNA - (stosunek neutralny) Jest to podstawowa relacja dyplomatyczna, obecna przy pierwszym spotkaniu z obcą cywilizacją. Zimnowojenna stopa oznacza wzajemne tolerowanie się, nie przeszkadzanie sobie ale i niezobowiązującą interwencję zbrojną komputerowego gracza gdy np. zawitamy do jego układu planetarnego lub natkniemy się na takową flotę w niczyim systemie. Zimna wojna, przy wspomnianym nie wchodzeniu sobie w paradę może z czasem zaowocować skierowaną do nas prośbą o zawarcie pokoju. My również możemy wystąpić z taką propozycją.
SOJUSZ - apogeum poprawnych stosunków - to układ gwarantujący sygnatariuszom wymianę handlową, nienaruszalność granic imperium czy wspólny front przeciwko innej rasie Jeżeli dołączymy do sojuszu, który aktualnie jest w stanie wojny z frakcją nie żywiącą do nas urazy, automatycznie stajemy się wrogami takowej.
WOJNA - tutaj żadne zasady nie obowiązują a główne skrzypce odgrywają floty walczących stron. Wojna oznacza możliwość zaatakowania każdego statku ale i systemu planetarnego naszego oponenta. Co ciekawe - w Endless Space nie istnieje pojęcie zbrojnej napaści. Chcąc zaatakować daną rasę musimy wypowiedzieć jej wojnę. Wówczas nic już nie będzie stało na przeszkodzie by inwazja rozpoczęła się na dobre. Stan wojny oznacza również anulowanie wszystkich dotychczasowych traktatów jak i pociąga za sobą spadek naszej galaktycznej reputacji, szczególnie wtedy, gdy okażemy się agresorem po wielu turach pokojowego współistnienia. Zatem należy głęboko się zastanowić czy w danym momencie faktycznie działania wojenne nie są aby do uniknięcia.
POKÓJ - może być wyrazem obopólnej chęci przekształcenia dotychczasowych, dobrych, relacji w przyszły sojusz. Frakcje żyjące na stopie pokojowej mogą prowadzić wymianę handlową. Pokój jest również wstępem do propozycji otwarcia granic. Tego typu prośba jest następstwem bardzo ciepłych stosunków, jakie z czasem mogą wytworzyć się pomiędzy rasami. Otwarcie granic zaowocuje jeszcze większym zacieśnieniem wzajemnych relacji oraz niczym nieskrępowaną podróżą flot pomiędzy układami planetarnymi sygnatariuszy
ZIMNA WOJNA | SOJUSZ | WOJNA | POKÓJ |
Kiedy już uda nam się nawiązać kontakt z obcą cywilizacją oraz opracować stosowną technologię, będziemy mogli przystąpić do międzyplanetarnych targów. Wówczas w głównym oknie dyplomacji wybieramy naszego konkurenta. Otrzymamy dwie opcje: pertraktacji oraz zapoznania się z charakterystyką takowej rasy.
Powyższe okno ilustruje listę naszych ofert oraz żądań. Takowe mogą być wypowiedzeniem wojny, prośbą o sojusz, prośbą o otwarcie granic. Dodatkowo na zasadzie "coś za coś" można się wymieniać pozyskaną technologią, całymi układami planetarnymi oraz wydobywanymi surowcami. Również nic nie stoi na przeszkodzie by zaoferować lub zażądać konkretnej sumy pieniędzy wypłaconej jednorazowo lub częściowo w określonej liczbie tur. Przedstawiając swoją dyplomatyczną ofertę, można również zobaczyć jakie istnieją szansę na powodzenie całej akcji (Deal Approval). Na samym dole ekranu widać opcje pozwalające na zapoznanie się z wcześniejszymi rezultatami dyplomatycznych rozmów z rasą Horatio oraz ze wszystkimi jakie z kolei prowadziła nasza rasa.
Będąc w głównym oknie dyplomacji nic nie stoi na przeszkodzie by przyjrzeć się naszej cywilizacji.
Analogicznie do powyższych przykładów: widać w czym jesteśmy dobrzy oraz z kim, ile razy oraz co, udało się wynegocjować.
Dyplomacja w Endless Space wydaje się być potraktowana nieco po macoszemu. Dobrze, że jest ale nic nie stoi na przeszkodzie by w ogóle z niej nie korzystać i mimo wszystko wygrać całą kampanię.