Farmienie doświadczenia i przedmiotów | Zdobywanie nowego uzbrojenia poradnik Diablo III: Reaper of Souls
Ostatnia aktualizacja: 12 września 2016
Farmienie legend
Drop w Diablo III generowany jest losowo co znaczy, że nie ma lepszych lub gorszych miejsc do farmienia, przynajmniej według danych statystycznych. Szczęściu można jednak pomóc i zwiększyć tym samym swoją szansę na otrzymanie przedmiotu legendarnego. Zasada jest bardzo prosta - im więcej przeciwników zabijesz w jak najkrótszym czasie tym większa szansa na to, że otrzymasz wymarzony drop. Lokacje do farmienia można również dobrać pod wieloma innymi czynnikami w zależności od preferencji. Niektóre lokacje oferują dużą ilość skrzynek, a drop z nich liczy się tak samo, jak z potworów elitarnych więc ZAWSZE należy je otwierać. Można również skupić się na miejscach, gdzie jest duże zagęszczenie elit, jeśli sprawnie idzie nam ich zabijanie. Kolejną istotną kwestią są Gobliny, które niestety są bardzo irytujące i nie raz wpakują nas w nie lada kłopoty, ale pogoń za uciekającym Goblinem może okazać się bardzo opłacalna. Należy również pamiętać, że elementy środowiska takie jak: konary, sterty kamieni, kości, zwłoki - wszystko MOŻE wyrzucić legendarny przedmiot. Aby skutecznie farmić warto również nosić przy sobie Karwasze Nemezis i założyć je PRZED skorzystaniem z kapliczki dzięki czemu będzie można przyzwać wrogiego championa, a tym samym zwiększyć swoją szansę na drop. Jak na razie najatrakcyjniejszymi miejscami do skutecznego farmienia są:
Akt I
Butwiejący las - mała lokacja na której występuje spora ilość potworów i co najmniej 2 - 3 packi przeciwników elitarnych. Co więcej, zawsze znajdują się tutaj dwie krypty gdzie można spotkać dodatkowe elity i kapliczki. Kolejnym bonusem z odwiedzania tej lokacji są dodatkowe questy i eventy za które można uzyskać sporo doświadczenia.
Północne wyżyny - lokacja ta podzielona jest na dwie części. Na każdej z nich jest spora szansa na znalezienie elitarnych przeciwników (łącznie co najmniej 3 - 4 packi) i kapliczek. Co więcej, na mapie tej występuje dużo skrzynek i innych elementów, które można rozbić w poszukiwaniu legend. Bardzo często pojawiają się tutaj przeklęte skrzynie za pomocą których można wykonać szybki, łatwy event i zgarnąć dodatkowe łupy. Z Północnych wyżyn można od razu przejść do Posiadłości Leoryka gdzie znajdzie się dodatkową grupę elitarnych przeciwników i kolejną kapliczkę.
Kotlina Lamentów - mała lokacja z dużym natężeniem mobów. Potwory zawsze stoją w grupach więc łatwiej je likwidować. Co więcej, można tutaj trafić na przeklęte skrzynie z eventami lub zejście do Nory Ścierwojadów gdzie na 2 poziomie czekać będzie na Ciebie Olśniewająca Skrzynia! Kolejnym plusem tej lokacji jest bliskość Cmentarza gdzie znajdują się 3 Splugawione Krypty. W Kryptach tych ZAWSZE natrafisz na przeciwników elitarnych, a dodatkowo znajduje się tam masa skrzynek. Po takim runie będziesz mieć za sobą co najmniej 8 championów.
Akt II
Oaza Dalgura - dość obszerna lokacja, ale za to znajduje się na niej masa mobów i zazwyczaj 10 lub więcej elit! Co więcej, można tutaj natknąć się na sporo skrzynek, gobliny, a także przeklęte skrzynie z eventami. Dodatkowym plusem tej lokacji jest możliwość zabicia Klucznika i otwarcie 2 grobowców: Chana Dakaba i Sandara. Spora ilość kapliczek zwiększa pulę przeciwników elitarnych przy korzystaniu z Karwaszy Nemezis.
Akt III
Podziemia Twierdzy (poziomy od 1 do 3) - Bardzo przyjemna lokacja gdzie występuje dużo mobów łatwych do zabicia. Co więcej, jak na taki obszar występuje tutaj wręcz ogromne natężenie przeciwników elitarnych (10+) i dodatkowych unikatowych championów. Co więcej, szansę na drop zwiększają skrzynki i gobliny, które bardzo często można tutaj znaleźć. Wybierając tę lokację na miejsce do farmienia trzeba jednak trzymać się pewnej reguły: Zaczynamy na poziomie 1 i biegniemy przed siebie dopóki nie natkniemy się na zejście na kolejny poziom. Podziemia Twierdzy to labirynt więc nie warto cofać się i przeszukiwać całego terenu - skończysz runa i biegniesz od początku. Trzymanie się tej zasady zaoszczędzi sporo czasu, a jak wiadomo czas to drop.
Most Korsika - Kolejna fajna lokacja. Zaczynamy od WP na moście i robimy pobliską lokację na której zawsze znajdą się elity (od 3 do 5). Co więcej, często można natknąć się tutaj na dodatkowe Koszary lub jaskinie gdzie można znaleźć olśniewającą skrzynię. Po przebiegnięciu tej lokacji wbiegamy prosto na Przejście Rakkisa - kolejna szybka lokacja ponieważ biegniemy tutaj tylko przed siebie. Natkniemy się tutaj na dodatkowe elity i przeklęte skrzynie. Dodatkowo warto zahaczyć o Magazyn pod mostem, jeśli będzie otwarty. Jest to bardzo mała lokacja gdzie ZAWSZE natkniemy się na elite.
Warto odnotować fakt, że we wszystkich wymienionych wyżej lokacjach do farmienia można dodatkowo wykonać zlecenia przypisane do poszczególnych aktów. Dodatkowy darmowy exp zawsze się przyda.
Szczeliny Nefalemów
Szczeliny to jak na razie najpopularniejsze miejsce do farmienia. Robi się je szybko, sprawnie, a dodatkowo oferują znacznie większe natężenie elitarnych przeciwników niż zwykłe lokacje. Co więcej, szansa na znalezienie legend w Szczelinach jest znacznie większa niż w przypadku przeczesywania zwykłych terenów. Na końcu każdej Szczeliny (po naładowaniu paska postępu) można zmierzyć się z Bossem, który ma bardzo dużą szansę na drop.
Poniższa tabela przedstawia wartości procentowe bonusu na drop legend w Szczelinach i poza nimi. Należy pamiętać że to jest bonus dodatkowy, a ogólna szansa na drop są to wartości po przecinku. Wartości te mogą się zmieniać. Tabela pokazuje wartości z: luty 2015.
Poziom trudności | Poza szczelinami (procent bonusowy / ogólna szansa na drop) | Szczeliny (procent bonusowy / ogólna szansa na drop) |
Normalny - Mistrzowski | 0% = 1% | 25% = 1.25% |
Udręka 1 | 15% = 1.15% | 44% = 1.44% |
Udręka 2 | 32% = 1.32% | 65% = 1.65% |
Udręka 3 | 52% = 1.52% | 90% = 1.90% |
Udręka 4 | 75% = 1.75% | 119% = 2.19% |
Udręka 5 | 101% = 2.01% | 151% = 2.51% |
Udręka 6 | 131% = 2.31% | 189% = 2.89% |
Głębokie Szczeliny + zlecenia w jednym
Tworzysz grę na odpowiednim poziomie trudności czyli takim, gdzie bez większych problemów będziesz w stanie wykonywać zlecenia. Zapoznaj się z dostępnymi zadaniami w wybranym przez siebie akcie i zdecyduj czy Ci odpowiadają, czy też nie. Zacznij od użycia Klucza Prób, aby zdobyć klucz do Głębokiej Szczeliny.
Staraj się omijać jakiejkolwiek walki, aby próbę zakończyć na pierwszej fali potworów i otrzymać Klucz do Głębokiej Szczeliny, ranga 1. Po rozmowie z Orekiem w mieście możesz otworzyć Głęboką Szczelinę przy pomocy uzyskanego klucza.
Po wejściu do Szczeliny masz 15 minut na to, aby ją ukończyć. Nie będzie to żadnym wyzwaniem więc nie ma co się obawiać - pójdzie to bardzo sprawnie. Ważną kwestią jest OMINIĘCIE pierwszego fragmentu mapy (najczęściej pierwszą grupa elitarnych przeciwników). Będą oni potrzebni trochę później.
Pamiętaj, aby zakończyć postęp Szczeliny na mniej więcej 95%!! Jest to bardzo istotne więc lepiej tego nie przeoczyć! Następnie sprawdź ile czasu pozostało do zakończenia Szczeliny. Na powyższym screenie można zauważyć, że pozostało 12 minut i 43 sekundy. Twoim celem jest zakończenie Szczeliny w czasie nie krótszym niż 4 minuty 30 sekund, aby podnieść Klucz do Szczeliny jedynie o POZIOM, czyli na lvl 2!! Jeśli ukończysz Szczelinę zbyt wcześnie, poziom klucza będzie znacznie wyższy. Odlicz czas tak, aby otrzymać 4:30 i zajmij się wykonywaniem zadań.
Parę minut powinno starczyć Ci na wykonanie mniej więcej 2 - 3 zleceń tylko uważaj, aby nie przegapić odpowiedniego momentu powrotu do wcześniej otwartej Szczeliny! Gdy dostępny czas minie, wróć do Szczeliny przy pomocy otwartego portalu w mieście.
Teraz przydadzą się przeciwnicy, których zostawiliśmy na samym początku. Zabij ich, aby zakończyć wydarzenie i przywołać Bossa. Po zabiciu go, zbierz łupy w ramach nagrody za ukończenie wyzwania podnieś klucz o poziom.
Teraz możesz zakończyć wydarzenie, otworzyć kolejną Głęboką Szczelinę na poziomie 2 i kontynuować schemat dopóki nie ukończysz wszystkich interesujących Cię zleceń w wybranych przez siebie Aktach. Jest to bardzo efektywna metoda farmy - zbierasz przedmioty legendarne, klucze do Szczelin, Krwawe Odłamki i dodatkowo masz szansę na uzyskanie interesujących Cię przedmiotów ekskluzywnych ze Skrzynek Horadrimów.
Farmienie przy okazji robienia zleceń
Ciekawym sposobem na farmienie przedmiotów legendarnych jest również stworzenie lub dołączenie do gry w trybie "Przygoda". Każdy z graczy teleportuje się w inne miejsce, aby wykonać dostępne tam zlecenie. Po skończeniu wszystkich zadań można przeteleportować się do lokacji, w których już ktoś był i sprawdzić czy na mapie nie świeci się żaden legendarny przedmiot. Mimo, że danego gracza nie było wcześniej w tym miejscu to gra i tak wygenerowała dla niego losowy drop za sam fakt przebywania w grze. W ten sposób nie dość, że każdy z graczy otrzymuje punkty doświadczenia za każde wykonanie zlecenie, skrzynkę horadrimów gdzie może znajdować się szczególna legenda (przypisana do danego aktu) to dodatkowo ma możliwość znalezienia legendy w postaci globalnego dropa.
Farmienie Goblinów
W trakcie eksploracji terenów w Diablo III można natknąć się na małe Gobliny, które taszczą spory worek z łupami. Po zaatakowaniu Goblina, zacznie on natychmiast uciekać w losowo wybranym kierunku - byle dalej od Ciebie. Jeśli nie uda Ci się go szybko zabić to otworzy sobie portal prowadzący do nie wiadomo gdzie i ucieknie, a Ty zostaniesz bez łupu. Farmienie Goblinów może być bardzo opłacalne ponieważ mają sporą szansę na wyrzucenie Legendarnego przedmiotu, a poza tym sypią sporą ilością materiałów i klejnotów. Rodzaje Goblinów prezentują się następująco:
Goblin - występowanie tego osobnika jest wprawdzie losowe, ale bardzo często można znaleźć go w różnego rodzaju kryptach lub lochach, jak np. Splugawiona Krypta w akcie I. W trakcie przeczesywania map warto zajrzeć w każdy zakamarek bo nie wykluczone, że właśnie tam skrył się ten mały rabuś skarbów. Warto również odnotować fakt, że Gobliny występują również w Szczelinach Nefalemów. Jeżeli na jednej mapie natknąłeś się na Goblina to wcale nie jest wykluczone, że nie spotkasz tam drugiego. Gobliny mają różne skarby w swoich workach - jedne rzucają przedmiotami, inne jedynie klejnotami lub materiałami rzemieślniczymi. Występują jeszcze takie, które potrafią wysypać pokaźną ilość krwawych odłamków! | |
Tęczowy Goblin - występuje bardzo rzadko, ale po zabiciu go ZAWSZE otworzy on dla Ciebie portal prowadzący do Kaprysowa. W lokacji tej można wprawdzie nabawić się epilepsji od otaczających nas tęczowych kolorów, ale można również natknąć się tam na parę elitarnych przeciwników ze sporą szansą na drop. |
W bardzo rzadkich sytuacjach (>5%), po zabiciu zwykłego Goblina można dostać w prezencie portal do Skarbca (pojawi się po chwili w miejscu gdzie zginął Goblin i będą mu towarzyszyć odgłosy upadających monet).
Portal można otworzyć WYŁĄCZNIE w trybie gry "Przygoda"! Nie można go otworzyć w trybie kampanii lub w Szczelinach Nefalemów! Zmiana poziomu trudności NIE WPŁYWA na szansę na otwarcie portalu do Skarba. Po wejściu do tej lokacji można naprawdę nieźle się obłowić, ale więcej o Skarbu i czekających wewnątrz atrakcjach można przeczytać w kolejnym rozdziale poradnika.
Gdzie farmić Gobliny?
Jeżeli chodzi o lokację, która najlepiej nadaje się do farmienia wyżej wymienionych Goblinów to zdecydowanie wygrywają tu Północne Wyżyny! Lokacja jest mała, szybko można ją przeczesać, a do tego oferuje dodatkowe skrzynki, kapliczki i elitarnych przeciwników do zabicia.
Jak widać na powyższym screenie, lokacja ta podzielona jest na dwie mniejsza mapki. Zawsze zaczynamy na tej dolnej części. Przy przeszukiwaniu terenu warto obrać jakich schemat, który zapewni nas, że nie ominiemy żadnego istotnego miejsca. Warto więc poruszać się najpierw przy obrzeżach mapki, zatoczyć krąg i dopiero odkrywać środek mapy. Gobliny bardzo często kryją się właśnie na krańcach mapy, a rzadziej można znaleźć je odsłonięte na samym środku mapy. Po całkowitym sprawdzeniu mapy wychodzimy z gry i zakładamy ją ponownie. Goblin występuje na tej mapie mniej więcej w 1/3 tworzonych gier, ale bardzo często można trafić na niego np. 3 razy pod rząd.
Ubierz się odpowiednio przed rozpoczęciem farmy
Skoro wybraliśmy już lokację do farmienia to warto teraz zaopatrzyć się w odpowiednie przedmioty. Znalezienie ich może zając trochę czasu (można je również zdobyć u Kadali za krwawe odłamki), ale potrafią one znacznie przyśpieszyć cały proces. Czego potrzebujemy do skutecznej farmy? Przede wszystkim przedmiotów, które zwiększą szansę na drop i przyśpieszą bohatera, jak i umiejętności, które pozwolą mu na sprawne przemieszczanie się po mapie. Przedmioty, które w miarę możliwości powinny znajdować się na wyposażeniu KAŻDEGO bohatera to:
Karwasze Nemezis - Karwasze, które zawsze warto mieć pod ręką (w inventory lub na wyposażeniu). Dzięki nim można przywołać dodatkowych elitarnych przeciwników przy korzystaniu z kapliczek. Nie dość, że zyskujesz buffa to jeszcze możesz dropnąć coś fajnego! Pamiętaj jednak, że dodatkowa umiejętność tych karwaszy działa jedynie z KAPLICZKAMI więc studnie odnawiające życie lub te, które zwiększają przyrost doświadczenia nie są brane pod uwagę. Kolejną ważną sprawą jest szybkość pojawienia się przeciwników - będą oni gotowi do walki zaraz po użyciu kapliczki także miej się na baczności. | |
Warzechijskie Ochronne Karwasze - Karwasze, które znacznie przyśpieszą poruszanie się postaci po mapie. Dzięki nim, za każdym razem, gdy zniszczysz nadający się do tego przedmiot, zyskujesz krótkotrwałą premię do szybkości. Rozbijanie beczek, pni, stosów kamieni itd. może teraz przynosić dodatkowy efekt! |
Poza tym, warto skorzystać z pomocy Kowala i stworzyć set Caina. Jeśli będziesz mieć szczęście to wylosujesz naprawdę dobre staty na przedmiotach, a do tego dzięki setowemu bonusowi zyskasz dodatkowe doświadczenie i szansę na zdobycie magicznych przedmiotów.
Umiejętności należy dobrać indywidualnie do klasy, np. Czarodziejka może korzystać z Teleportacji, a Barbarzyńca ze Sprintu. Każda klasa ma możliwość doboru zdolności w taki sposób, aby poruszać się po mapie szybciej i sprawniej.
Farmienie doświadczenia
Farmienie doświadczenia można podzielić na dwie części. Pierwszą z nich jest zdobycie poziomu 70, a drugą zdobywanie tzw. poziomów mistrzowskich dzięki którym można zdobywać punkty na zwiększenie wartości poszczególnych statystyk.
Porady związane ze zdobywaniem poziomów 1 - 70
- Sprzedawcy oferują wiele ciekawych przedmiotów, ale niestety w większość z nich nie warto inwestować jeśli nie dysponujemy nadmiarem gotówki. Lepiej oszczędzać złoto i na początkowych poziomach korzystać z tego, co się znajdzie. Warto jednak zwrócić uwagę na to, że od 6 poziomu u sklepikarzy można nabyć pierścienie ze współczynnikiem + do obrażeń. Amulety dostępne są w sprzedaży od 10 poziomu. Zakupienie tych przedmiotów może znacznie zwiększyć możliwości ofensywne postaci.
- Jeśli znajdziesz broń z gniazdem, włóż do niej najlepszej jakości RUBIN, jaki akurat dysponujesz. Klejnot ten w znaczny sposób zwiększy obrażenia broni co przełoży się na DPS (obrażenia na sekundę) postaci.
- Jeśli uda Ci się znaleźć okrycie głowy z gniazdem również umieść w nim najlepszej jakości RUBIN, jakim akurat dysponujesz. W ten sposób zapewnisz swojej postaci dodatkowy bonus do zdobywania doświadczenia.
- Staraj się odzyskiwać materiały ze wszystkich znalezionych przedmiotów. Przydadzą się one do tworzenia przedmiotów u kowala. Wykonane przedmioty są często lepsze o tych, które można znaleźć (szczególnie na niższych poziomach).
- Jeśli przestałeś korzystać z przedmioty w którym umieściłeś wcześniej klejnot - nie trać złota na wyjęcie go! Po prostu rozbij przedmiot u kowala, a kamień odzyskasz za darmo.
- Twoim priorytetem powinny być przedmioty, które zwiększają główną statystykę danej postaci:
Barbarzyńca - Siła
Czarodziejka - Inteligencja
Łowca Demonów - Zręczność
Krzyżowiec - Siła
Mnich - Zręczność
Szaman - Inteligencja
W ten sposób zwiększysz obrażenia zadawane przez postać. Kolejną ważną statystyką jest Życie, które zwiększy pulę zdrowia co przełoży się na przeżywalność postaci. Staraj się, aby na każdym z przedmiotów te dwie statystyki występowały.
- Staraj się dobrać odpowiedni poziom trudności. Twoim celem jest jak najsprawniejsze zabijanie potworów więc nie można dopuścić do sytuacji gdy z jednym zwykłym potworem męczysz się przez 5 minut.
Poziomy Mistrzowkie
Jeśli chcesz zmaksymalizować przyrost doświadczenia na godzinę warto zainteresować się kilkoma specyficznymi lokacjami. Poniżej przedstawiamy jedynie proponowane ponieważ każdy może znaleźć swój własny sposób na zdobywanie szybkiego doświadczenia.
AKT I
Zadanie 6 (Rozbity Miecz), etap Rozmowa z Alarykiem. Grę tworzymy na Normalnym poziomie trudności, aby sprawnie zdobyć punkt kontrolny od którego będziemy później zaczynać farmę. Szukamy Krypty Starożytnych w Butwiejącym Lesie i zaraz po wejściu do niej otrzymujemy punkt kontrolny.
Możemy teraz wylogować się z gry, zwiększyć poziom trudności wedle uznania i wznowić rozgrywkę. Prosto z miasta, przy pomocy otwartego portalu, możemy od razu udać się do Krypty. Jest to mała lokacja w której znajduje się całkiem sporo mobów i co najmniej 1 przeciwnik elitarny. Co więcej, można tutaj natknąć się na skrzynki i kapliczki.
Stare Ruiny - Można tutaj wybrać dowolny dalszy quest lub wykonywać ten krótki run w trybie przygody. Teleportujemy się do Starych Ruin na odpowiednim poziomie trudności czyli dobranym do własnych możliwości.
Udajemy się w prawo, aż dojdziemy do drogi do starego Tristram. Tam zabijamy sporą grupę zombie, wracamy do miasta i rozpoczynamy grę od nowa. Zombie dają sporo expa, a zabija się ich naprawdę szybko.
Szczeliny Nefalemów
Można również połączyć przyjemne z pożytecznym i dołączyć do gry w której wykonywane są Szczeliny Nefalemów na wyższym poziomie trudności. W trakcie rozgrywki z innymi graczami zyskujesz bonus do zdobywanych punktów doświadczenia. Wspólne pokonywanie Szczelin idzie bardzo sprawnie, a można tutaj zdobyć naprawdę sporo punktów doświadczenia, a dodatkowo liczyć na jakiś ciekawy drop.
Zlecenia
Warto też robić szybkie zlecenia w których nie trzeba szukać przeciwników czy lokacji po całej mapce. Najlepszymi takimi sposobami jest branie zleceń na zabijanie niektórych bossów takich jak: Azmodan, Kull czy Mahda, ponieważ teleport do nich ulokowany jest bardzo blisko i nie trzeba ich szukać po mapie. Za zlecenia dostaje się na udręce bardzo dużo doświadczenia, a do tego czasami jest zlecenie na konkretne wydarzenie (event). Robienie zleceń na wydarzenia w pierwszej kolejności jest też bardzo opłacalne, bo dostaje się expa za zlecenie, wydarzenie oraz za będące tam potwory. Przykładem jest tu wydarzenie "wieczna wojna" w butwiejącym lesie aktu I która jeszcze spawnuje przeciwnika który może wyrzucić nam legendarny przedmiot rzemieślniczy.