Eksploracja | Podstawy
Ostatnia aktualizacja: 1 sierpnia 2016
Eksploracja
Detroit do jedna z dwóch głównych lokacji dostępnych w grze. Oprócz rozgrywania głównych zadań pozwala ona też na swobodną eksplorację i na przystępowanie do pobocznych misji.
Dostępne w grze Deus Ex: Bunt Ludzkości obszary możemy podzielić na dwie zasadnicze kategorie. Pierwsza kategoria to zamknięte lokacje, które cechują się tym, że odwiedza się je tylko raz w trakcie gry i przemierza w pewien ustalony sposób (np. rozpoczynając na obrzeżach fabryki z zamiarem dotarcia do ściśle strzeżonego pomieszczenia na jej najniższym poziomie). Podczas eksploracji tego typu obszarów najważniejszą kwestią jest to żeby dokładnie rozglądać się po okolicy, bo powrót do wcześniej zbadanych miejsc bardzo często staje się już później niemożliwy (np. po użyciu windy podróżującej na zupełnie inne piętro budynku).
Druga kategoria to otwarte lokacje, które można również nazywać tzw. hubami. Najważniejszą cechą otwartych lokacji jest to, że nie mają one żadnych ścisłe ustalonych reguł odnośnie sposobu ich eksploracji. Sprawia to, iż składających się na nie obszarów nie odwiedza się tylko raz (bez możliwości powtórnego dotarcia w to samo miejsce). Inne ważne cechy hubów to możliwość badania opcjonalnych obszarów (np. budynków mieszkalnych), przystępowania do pobocznych questów oraz dokonywania zakupów u lokalnych handlarzy. Niestety, huby nie są dostępne przez całą grę, tak więc za każdym razem gdy opuszczasz dany hub celem wyruszenie na nową główną misję musisz pamiętać o pokończeniu pobocznych zadań oraz o zaopatrzeniu się w dodatkowe zapasy. Bunt Ludzkości zawiera dwa główne huby. Detroit po raz pierwszy bada się po ukończeniu misji w fabryce Sarif Industries, a Hengshę po ukończeniu misji w siedzibie najemników. Oba te huby pojawiają się też w dalszej części gry, nieznacznie różniąc się od swoich pierwotnych wersji, jak również oferując niedostępne wcześniej poboczne questy.
Odnajdywanie lub docieranie do trudno dostępnych miejsc jest przez grę sowicie wynagradzane.
Deus Ex: Bunt Ludzkości nie jest typem gry ciągnącej gracza jak po sznurku, oferując za to całe mnóstwo okazji związanych z eksploracją kolejnych lokacji. Z możliwości badania okolicy warto oczywiście zawsze korzystać, tym bardziej, że wiąże się z tym szereg dodatkowych profitów. Decydując się na staranną eksplorację okolicznych obszarów możesz przede wszystkim odnaleźć alternatywne ścieżki do celu, dzięki którym łatwiej Ci będzie ominąć, bądź też zaatakować przeciwników. To z kolei wpłynie na obniżenie ogólnego poziomu trudności rozgrywki. Badanie okolicy pozwala też między innymi na odnajdywanie pomieszczeń z terminalami komputerowymi, czy zbrojowni, w których często poukrywane są bardzo cenne przedmioty. Niezwykle istotną kwestią jest również to, że gra nagradza docieranie do mniej oczywistych lokacji punktami doświadczenia. Doskonałym przykładem mogą tu być szyby wentylacyjne, choć warto też rozglądać się za trudno dostępnymi pomieszczeniami biurowymi, składzikami, balkonikami czy przejściami przez kanały. Liczba otrzymanych punktów doświadczenia jest uzależniona od tego jak trudno było dane miejsce odnaleźć lub do niego dotrzeć. Standardowo jest to 100 punktów doświadczenia, ale w przypadku najlepiej poukrywanych miejsc możesz jednorazowo wzbogacić się nawet o 400 punktów doświadczenia.
W trakcie gry Twoją uwagę przyciągnie zapewne wiele miejsc, do których pozornie nie można w żaden sposób się przedostać. W rzeczywistości sprawy przedstawiają się zupełnie inaczej, bo tak naprawdę jedynym prawdziwym ograniczeniem dla Jensena są występujące tu i ówdzie niewidzialne ściany. Pokonanie pozostałych przeszkód jest uzależnione w głównej mierze od posiadania odpowiednich ulepszeń (wszczepów). Szczegółowe informacje na temat wszystkich ulepszeń znajdują się w rozdziale Rozwój postaci, aczkolwiek poniższa tabelka pozwoli Ci w łatwy sposób ustalić w jaki sposób radzić sobie z najczęstszymi problemami.
CIĘŻKI PRZEDMIOT ZASŁANIAJĄCY PRZEJŚCIE Przed podjęciem jakichkolwiek działań warto upewnić się czy dany przedmiot jest na pewno interaktywny, tzn. czy widoczna jest wokół niego charakterystyczna złota otoczka. Bardziej oczywiste rozwiązanie problemu zakłada zniszczenie przeszkody z użyciem dobrej broni, ale wiąże się to z ryzykiem zaalarmowania okolicznych przeciwników i działa jedynie na duże skrzynie oraz kartony. W pozostałych przypadkach jedynym rozwiązaniem pozostaje zaopatrzenie się w ulepszenie Przesuwanie ciężkich przedmiotów. | |
OPARY TRUJĄCEGO GAZU Zdecydowanie nie radzę podejmować prób przejścia przez obszar z trującym gazem, gdyż skończy się to niemal natychmiastową śmiercią głównego bohatera. Zamiast tego warto rozejrzeć się po okolicy za zaworem odcinającym dopływ gazu. Jeszcze prostsze rozwiązanie to zainwestowanie w ulepszenie Zaimplantowana oddycharka, dzięki któremu Jensen staje się niewrażliwy na negatywne skutki działania gazu. | |
SIATKA, PŁOT LUB INNA WYSOKA PRZESZKODA Najprostszy sposób na przedostanie się na drugą stronę ogrodzenia lub na przeskoczenie przez dużą przeszkodę to skorzystanie z ulepszenia Wydłużenie skoku. Opcjonalnie możesz też próbować z podstawianiem sobie skrzyń i innych przedmiotów z otoczenia, przy czym musisz pamiętać o tym, że do podnoszenia większych obiektów wymagane jest dysponowanie ulepszeniem Przesuwanie ciężkich przedmiotów. Uwaga! Jeżeli pomimo starań Jensen nie chce przeskoczyć na drugą stronę, to oznacza to zazwyczaj, iż dany obszar w ogóle nie jest dostępny (sygnalizują to też występujące w takiej okolicy niewidzialne ściany). | |
SZYB WINDY LUB INNE MIEJSCE DUŻEGO ZESKOKU Dotarcie do miejsca, w którym kończy się dana półka, a widoczna na dole platforma jest wyraźnie oddalona, niekoniecznie oznacza, że pozostanie Ci poszukanie innego przejścia. Rozwiązaniem problemu związanego z zeskokiem z dużej wysokości jest odblokowanie ulepszenia System lądowania Ikar. Warto przy okazji zaznaczyć, iż wszczep ten aktywuje się automatycznie i ma dodatkową funkcję pozwalającą na ogłuszanie wrogów w momencie lądowania. | |
USZKODZONE DRZWI Gra nie pozwala niestety na wyrywanie czy przebijanie się przez zniszczone drzwi, ale bardzo często jest tak, że w okolicy znajdują się alternatywne przejścia na drugą stronę, zakładające na przykład przebicie się przez ścianę czy skorzystanie z szybu wentylacyjnego. | |
WYŁADOWANIA ELEKTRYCZNE Podobnie jak w przypadku miejsc z trującym gazem, nie radzę podejmować prób przechodzenia przez korytarze z wyładowaniami, albowiem porażenie prądem zakończy się szybką śmiercią głównego bohatera. Zamiast tego warto rozejrzeć się po okolicy za wyłącznikiem odcinającym dostawy prądu. Jeszcze prostsze rozwiązanie to zainwestowanie w ulepszenie Tarcza EMP, dzięki któremu Jensen staje się niewrażliwy na wyładowania. | |
WYŻEJ POŁOŻONA LUB ODDALONA PÓŁKA Do pozornie niedostępnych półek możesz przedostawać się na kilka sposobów. Najprościej jest podsunąć sobie pod nogi jakąś skrzynię, przy czym warto pamiętać o tym, że do podnoszenia większych obiektów wymagane jest posiadanie ulepszenia Przesuwanie ciężkich przedmiotów. Jeżeli natomiast chcesz na stałe rozwiązać ten problem, to zdecyduj się na odblokowanie ulepszenia Wydłużenie skoku (najlepiej w połączeniu z usprawnionym sprintem oferowanym przez ulepszenie Przyspieszenie biegu). | |
ZAMKNIĘTE DRZWI BEZ ZAMKA ELEKTRONICZNEGO Odnalezienie drzwi, przy których nie ma żadnych zamków elektronicznych, zazwyczaj oznacza, że z danego przejścia chwilowo nie można skorzystać. Mimo wszystko radzę zawsze rozglądać się po okolicy, bo w niektórych przypadkach drzwi możesz otworzyć poprzez włamanie się do pobliskiego terminalu komputerowego czy panelu sterowania. Często alternatywnym sposobem na ominięcie zamkniętych drzwi jest także skorzystanie z szybu wentylacyjnego. | |
ZAMKNIĘTE DRZWI Z ZAMKIEM ELEKTRONICZNYM Drzwi z zamkiem elektronicznym możesz otworzyć na dwa zasadnicze sposoby. Pierwszym z nich jest rozwiązanie mini-gry hakerskiej, przy czym Twoje umiejętności muszą co najmniej zgadzać się ze stopniem złożoności zamka. Przykładowo, jeżeli odnajdziesz drzwi z zamkiem, który ma zabezpieczenie trzeciego stopnia, to musisz dysponować co najmniej ulepszeniem Przejęcie 3. Alternatywą dla mini-gry to wprowadzenie gotowej kombinacji, którą zazwyczaj pozyskuje się z palmtopów czy terminali komputerowych odnalezionych w okolicy. Proponuję zajrzeć do rozdziału encyklopedii zatytułowanego Zestawienia, bo odnajdziesz w nim listę możliwych do użycia w trakcie gry kodów. |