Rozkład jazdy | Zarabianie | Cities in Motion 2 poradnik Cities in Motion 2
Ostatnia aktualizacja: 28 sierpnia 2019
Rozkład jazdy
Dobrze rozplanowany rozkład jest kwintesencją dobrze prosperującego przedsiębiorstwa. Godziny odjazdów dla każdej linii można ustawić osobno od kursów, co 15 minut, po jeden dziennie.
W Rozkładzie jazdy ustawiasz, w jakich godzinach i co ile minut kursuje dana linia. Całe menu dzieli się na 6 zakładek:
- Dzień roboczy - podstawowy rozkład działający między poniedziałkiem, a piątkiem. Zauważ, że piątek ma osobną kolumnę. Jest to dzień, w którym ludzie chętniej podróżują wieczorem po miejscach rozrywki, dlatego czasem warto dać wtedy kilka dodatkowych kursów
- Poranny ruch - dodatkowe kursy odbywające się z rana w dni powszednie
- Wieczorny ruch - dodatkowe kursy odbywające się po południu w dni powszednie
- Weekend - kursy w soboty i niedziele. Podobnie jak wcześniej piątek, są one zaznaczone osobno. Spora część populacji dalej pracuje w soboty i ruch w nie jest z reguły znacznie wyższy od niedzieli
- Noc - kursy nocne, od poniedziałku do niedzieli.
- Własny - dodatkowe kursy ustawiane według własnych potrzeb
Pamiętaj, że wszystkie kursy z zakładek są od siebie niezależne i wbrew ich nazwom, które są tylko orientacyjne każdą można zmodyfikować od 23.45 do północy i z odstępami do minimum 15 minut. Oznacza to, iż teoretycznie możesz ustawić linię, którą co 15 minut będzie obsługiwać sześć pojazdów (po jednym z każdej zakładki).
Kwestia odpowiedniego doboru rozkładu jest główną wypadkową zysków, bądź strat generowanych przez linię. Nie ma jednej złotej metody na jego ustawienie. Wszystko zależy od obłożenia i długości linii oraz odpowiedniej synchronizacji z innymi połączeniami. Pomocne ukazują tu się wykresy z Panelu danych, zwłaszcza Liczba przejazdów i Pasażerowie - typy pojazdów. Obserwując je można określić, kiedy podróżuje najwięcej osób i zwiększyć liczbę kursów w tych godzinach. Pamiętaj, że pierwsza i ostatnia kreska w wykresach oznacza północ.
Tworząc rozkład warto, byś zawsze trzymał się dwóch zasad:
1. Optymalizuj liczbę i typ pojazdów dla danej trasy:
Przed otwarciem linii, warto zoptymalizować liczbę pojazdów, jakie trzeba kupić do jej obsługi. Przykładowo, pełny czas przejazdu jednej trasy trolejbusu to 2 godziny i 15 minut, a kolejne kursy ustawione są, co dwie godziny. Oznacza to, że do obsługi takiej trasy w ciągu doby potrzebne są trzy wozy (dwa jadące w tym samym czasie i trzeci z kursów dodatkowych, jak Poranny ruch). W takiej sytuacji, wystarczy przesunąć rozkład, by kursy odbywały się, co 2 godziny i 30 minut, a liczba maszyn, które musisz kupić by obsługiwać linię spadnie do dwóch. Pamiętaj także o dopasowaniu typu pojazdu do trasy. Jeśli na jakimś przystanku nie bywa więcej niż 5-10 osób, to najmniejszy, a zarazem najtańszy autobus spokojnie sobie poradzi z takim obłożeniem, jednocześnie pozwalając zaoszczędzić kilka złotych.
2. Synchronizuj przyjazdy i odjazdy różnych linii:
Linia dojazdowa powinna zawsze przyjeżdżać kilka minut przed odjazdem z kolejnego przystanku. Jest to kluczowy element tworzenia sieci połączeń. Dla przykładu, studenci mieszkający na przedmieściach, chcą dotrzeć do centrum na zajęcia rozpoczynające się o 8 rano. O 7.15 z ich osiedla odjeżdża autobus kierujący się w stronę stacji metra. O 7.40 dojeżdżają na miejsce, jednak pociąg jadący w stronę uniwersytetu odjechał o 7.30, a następny jest dopiero o 8.00. W tej sytuacji należy wystawić kolejny kurs o 7.45, czyli dokładnie 5 minut po przyjeździe autobusu. Synchronizacja poszczególnych linii ze sobą to pewność stałych zysków. Zawsze staraj się, by kursujące z przedmieścia pojazdy dojeżdżały na kilka minut przed odjazdem kolejnych linii w głąb centrum. Nie zapomnij również o budowie przystanków blisko przejść dla pieszych, by ułatwić przemieszczanie się.