Wybór wyspy | Anno 1503 The New World poradnik Anno 1503: The New World
Ostatnia aktualizacja: 30 sierpnia 2019
02. Wybór wyspy
Trafny dobór wyspy pod startową kolonię jest pierwszym poważnym krokiem, który musisz podjąć. Zanim zaczniesz się w ogóle rozglądać zapoznaj się z punktem pierwszym (01. Start). Co prawda wymierne efekty wymienionych tam działań odczujesz dopiero później, ale z czasem docenisz to, że Cię na nie uczuliłem. Oto co powinieneś zrobić.
1] Najważniejsza sprawa to zbadanie dostępnych wysp. Polega to na podpływaniu do każdej z nich statkiem. Spowoduje to wyświetlenie kilku podstawowych współczynników, które to określają jakie rodzaje plantacji będą mogły tam być stawiane. Zwróć uwagę na to na ile zapełniony jest zielony pasek. Dobrze by było gdyby wszystkie były wywyższone do maksimum.
NIEZWYKLE istotną rzeczą jest dobranie wyspy według strefy klimatycznej, która na niej panuje. Autorzy "Anno 1503" wyróżnili sześć takich stref. Oto one wraz z zaletami oraz krótkimi poradami odnośnie tego czy powinno się tam wysyłać kolonistów czy też nie.
Nazwa | Wygląd strefy | Zalety związane z kolonizacją | Dodatkowe informacje |
jungle /dżungla/ | jak to dżungla: rozpoznaje się ją po gęsto zalesionych obszarach | ogromna ilość plantacji, które mogą tu być skonstruowane, m.in. pomidorów, konopii, cukru, ziarna | bardzo często zamieszkiwana przez Tubylców, m.in. Azteków, Polinezyjczyków |
northern /strefa północna/ | zdecydowanie najczęściej spotykana, dużo zieleni, pola i lasy | największa różnorodność możliwych plantacji; dużo miejsca pod zabudowę (niewiele obszarów zagórzonych) | można tu spotkać np. Indian; wykorzystuj liczne, rozległe polany do zabudowy |
polar /obszarny polarne/ | cała wyspa pokryta jest lodem, brak jakichkolwiek miejsc zalesionych | wykorzystywana do pozyskiwania nietypowych dóbr, w tym przypadku są to wieloryby oraz skóry dzikich zwierząt | zasiedlaj tylko wtedy gdy masz już dużo kolonii a szukasz nietypowych dóbr |
prairie /preria/ | jak to preria: przewaga obszarów pustynnych, dużo skał | kolejny obszar kolonizowany z uwagi na nietypowe plantacje, w tym przypadku rozchodzi się o tytoń oraz wino | dobrze jest wybrać taką wyspę jako drugie miejsce pod kolonizację |
steppes /step/ | stepy generalnie nie różnią się zbytnio od prerii, często trzeba to sprawdzać "manualnie" | umożliwiają tworzenie plantacji przypraw, oczywiście można się zdecydować na innego | często zamieszkiwane przez tubylców, niewiele przestrzeni = rozsądne planowanie! |
tundra | połączenie tradycyjnych zalesionych obszarów z elementami klimatu polarnego | uniwersalność - możliwość tworzenia tradycyjnych plantacji a zarazem łowienia wielorybów (strefa polarna) | obszary te są często mocno zagórzone; przeważnie niewiele przestrzeni |
Jak więc wyraźnie widać najlepiej jest, aby pierwsza kolonia znalazła się w pierwszej lub drugiej strefie (jungle, northern). Ja osobiście radzę strefę północną. Wiąże się ona przede wszystkim z dużą ilością możliwych do postawienia plantacji oraz równie istotną przestrzenią pod zabudowę. Uwaga! Wysp tych jest przeważnie niewiele tak więc musisz się odpowiednio pośpieszyć z zajęciem najlepszej.
2] Surowce naturalne - większość wysp jest nimi "obdarzona". Surowce naturalne przeważnie się wydobywa. Aby je odnaleźć należy wysłać scouta. Gdy ten zbliży się tylko do miejsca, w którym się one znajdują wyświetli się odpowiedni komunikat (wyjątek to kamieniołom no ale kto miałby problem z jego obsługą :-)). Surowce przeważnie są zlokalizowane wewnątrz gór tak więc do ich wydobycia wykorzystuje się wszelakiego rodzaju kopalnie. Zwróć uwagę na to, że jeśli dane pasmo górskie ma kilka szczytów to najprawdopodobniej każdy z nich dysponuje innym surowcem. Niektóre surowce pojawiają się na mniejszych wzniesieniach. Dobrze by więc było wysłać scouta, aby przeszedł się przez całą wyspę i zbadał co tylko może wydawać się podejrzane. Istnieje również druga opcja odkrywania surowców. Dzieje się tak automatycznie gdy miejsce, w którym je zlokalizowano znajdzie się w strefie działania, czyli takiej gdzie możesz stawiać swoje konstrukcje.
W grze pojawia się cała masa surowców, przy czym w pierwszej fazie zabawy powinieneś zwracać uwagę na dwa: rudę żelaza (iron ore) oraz sól (salt). Dokładny opis ich zastosowania znajdziesz w kolejnych punktach. Teraz powiem tylko tyle, że są one wymagane do prawidłowego rozwoju kolonii. Przy okazji warto też zaznaczyć, że kamieniołomy jako jedyne mogą być stawiane przy niemal wszystkich górach czy większych skałach tak więc z nimi nigdy nie będziesz miał żadnych problemów.
3] Wielkość wyspy; obecność gór, wzgórz oraz rzek - są to dwa elementy, na które KONIECZNIE musisz zwrócić uwagę. Bez tego nie można myśleć o prawidłowym rozwoju kolonii.
Zdecydowanie najistotniejsza jest wielkość wyspy, którą zamierzasz skolonizować. Powinieneś zdecydować się na jedną z większych, które aktualnie znajdują się na mapie. Oczywiście zawsze miej na uwadze to o czym mówiłem wcześniej. Musisz jednak wiedzieć o tym, że kolonizacja na niewielkich wyspach jest niezwykle ryzykowna i przeważnie nawet pozornie nieistotne błędy przy rozmieszczaniu budynków mogą spowodować, że będzie źle funkcjonowała (za duży ścisk oraz brak miejsca na nowe konstrukcje). Dlatego też czasem dobrze jest pójść na niewielki kompromis i zrezygnować na przykład z lepszych surowców czy gleby, ale mieć więcej przestrzeni do działania.
Obecność takich elementów jak góry czy rzeki przeszkadza w rozbudowie kolonii. O ile góry są koniecznością, ponieważ tylko dzięki nim wydobywa się niezwykle przydatne surowce, to już obecność rzek nie przynosi niczego dobrego. Oczywiście, autorzy udostępnili możliwość "omijania" ich poprzez budowanie mostów, ale jest to zajęcie czasochłonne, z oczywistych powodów pobiera też spore ilości pieniędzy (przeważają mosty budowane z kamienia). Dodatkowo należy pamiętać o tym, że nurt rzeki jest przeważnie maksymalnie poskręcany, co uniemożliwia stawianie większych budynków (w tym niezwykle ważnych chatek osadników) w bezpośredniej okolicy. A to powoduje utratę cennej przestrzeni.
Podsumowując wszystko co przed chwilą napisałem, dobrze by się było zdecydować na wyspę z klimatem northern lub jungle. Najlepiej żeby była ona spora i dysponowała licznymi polami, na których będzie można się rozbudowywać a także co najmniej jednym pasmem górskim (warto je zbadać przed zasiedleniem).