Poradnik do gry - Start | Anno 1503 The New World poradnik Anno 1503: The New World
Ostatnia aktualizacja: 30 sierpnia 2019
ROZBUDOWA KOLONII OD ZERA
01. Start
Ogromna większość misji, z którymi będziesz miał do czynienia rozpoczyna się na morzu. Twoim zadaniem jest możliwie jak najszybsze odnalezienie wyspy, która nada się na założenie pierwszej kolonii. W przypadku rozgrywania kampanii singleplayer może zdarzyć się tak, że od razu wskazana Ci zostanie ta najlepsza albo po prostu wybrana przez Twoich zwierzchników. O wiele częściej jest jednak tak, że to od Ciebie zależy gdzie się osiedlisz. Zastanawiając się nad wyborem miejsca pod pierwszą kolonię musisz wziąć pod uwagę kilka czynników:
1) Czy jesteś w jakikolwiek sposób ograniczony wyborem wyspy (np. w związku z celami scenariusza)?
- Jeśli tak - płyń do wskazanej wyspy. Gdyby zdarzyło się tak, że do wyboru masz kilka wysp zdecyduj się na szczególnie polecaną przez komputer albo sam je porównaj.
- Jeśli nie - przejdź do punktu drugiego (02. Wybór wyspy) i zgodnie z tym co zostanie tam napisane wybierz tą, która jest najbardziej zasobna w minerały i na której najłatwiej będzie się uprawiało ziemię.
2) Czy na mapie znajdują się jacyś sojusznicy?
Punkt ten dotyczy również sytuacji, w których wiadomo o obecności sojuszników, ale należy ich jeszcze odnaleźć. W takiej sytuacji polecam zapisać stan gry, popływać trochę po okolicy a po ich odnalezieniu zająć się zbadaniem okolicznych wysp.
- Jeśli tak - popłyń w to miejsce i rozpocznij eksplorację sąsiednich wysp. Miej oczywiście na uwadze wskazówki, które zawarłem w drugim punkcie aczkolwiek powinieneś się raczej skupić na tym, aby osiedlić się możliwie jak najbliżej ich wyspy. Pamiętaj o tym, że w przyszłości i tak będziesz mógł zająć się kolonizowaniem innych wysp tak więc jeśli masz jakąś na oku to prędzej czy później ją zajmiesz. Wyjątkiem są trudniejsze scenariusze, w których to komputer może próbować je przejąć. W takiej sytuacji pozostaje Ci skolonizować je już przy samym starcie albo po rozbudowaniu swojej kolonii próbować je podbić. W niektórych scenariuszach dodatkowym celem jest konieczność obrony kolonii należących do sojuszników przed wrogo nastawionymi siłami. W takich sytuacjach skolonizowanie w bezpośrednim sąsiedztwie takiego sprzymierzeńca jest już koniecznością.
- Jeśli nie - przejdź do punktu drugiego (02. Wybór wyspy)
3) Czy na mapie znajdują się wrogo nastawione siły (piraci, inni gracze)?
- Jeśli tak - podobnie jak w przypadku drugiego punktu powinieneś zapisać stan gry i na spokojnie zająć się ustaleniem ich kryjówek. Najgorzej jest w przypadku piratów, a to dlatego, że odnalezienie ich bazy wypadowej to tylko zalążek sukcesu. Poznanie obszarów patrolowanych przez pirackie statki jest tu o wiele ważniejsze. Oczywiście, nie można tego ustalić w stu procentach, ale postaraj się chociaż zorientować w sytuacji, aby wiedzieć których miejsc definitywnie unikać. Ewentualnie możesz trochę popływać i zaobserwować aktywność piratów. Jeśli zauważysz, że zachowują się agresywnie skoncentruj się na najlepszej wyspie, tak aby widmo postawienia drugiej kolonii czy w ogóle handlu oddalić możliwie jak najbardziej w przyszłość. Mając dobrą wyspę można pokusić się o skonstruowanie podstawowych sił zbrojnych. Nie będzie to łatwe ponieważ handel i rozwój kolejnych kolonii jest tu raczej nie do uniknięcia, ale w niektórych sytuacjach będzie to koniecznością. Pamiętaj, że zawsze będzie można pohandlować z wolnymi kupcami, którzy okazjonalnie odwiedzają kolejne wyspy. W przypadku poznania kolonii piratów czy też stolic innych wrogo nastawionych graczy zdecyduj się na jakąś dorodną wyspę, która jest jednak od nich oddalona. Najlepiej żeby znajdowała się po drugiej stronie planszy. Jeśli masz jakichś sojuszników to weź pod uwagę wskazówki podane w drugim punkcie.
- Jeśli nie - przejdź do punktu drugiego (02. Wybór wyspy)
4) Które wyspy zostały już zajęte i przez kogo?
W przypadku wysp zajętych przez siły wroga radzę skierować się do punktu trzeciego. Są jednak jeszcze dwie inne możliwości. Można spotkać pokojowo nastawione narody, które wcześniej się nie znało a także tubylców, m.in. plemiona Indian czy też ówczesnych mieszkańców Ameryki Środkowej.
Pokojowo nastawione nacje - generalnie można je podzielić na dwie grupy: typowych kupców oraz (ja tak ich nazwałem :-)) niezdecydowanych. O ile intencje kupców są jasne i warto o nich pamiętać a nawet założyć kolonię w bezpośredniej okolicy o tyle w przypadku tych drugich bywa różnie. Zdarza się bowiem, że początkowe pokojowe nastawienie zmieni się w niechęć czy nawet agresję. O wiele łatwiej jest gdy wybiera się tryb wolnej rozgrywki. Wtedy można dokładnie ustalić jak ma zachowywać się dany gracz sterowany przez SI. W przypadku kampanii pozostaje wielokrotne powtarzanie danego scenariusza. Uwaga! W dalszej części poradnika opiszę te zabiegi dyplomatyczne. Są one na tyle niebezpieczne, że nieudolnie prowadzone potrafią zniszczyć nawet najlepszy sojusz. Ja osobiście praktycznie w ogóle z nich nie korzystałem. O wiele łatwiej i zarazem przyjemniej prowadzi się tu pokojową wymianę towarów. Do wymuszeń czy obelg radziłbym posuwać się w ostateczności.
Tubylcy - sytuacja może rozegrać się na wiele różnych sposobów przy czym ja osobiście rzadko kiedy miałem z nimi problemy. Szkoda tylko, że tylko sporadycznie mogą coś wartościowego zaoferować. Podobnie jest z handlem. To już nawet bardziej opłaca się sprzedawać towary pływającym kupcom. Radziłbym osiedlać się w ich okolicy tylko wtedy gdy są bezpośrednio związani z celem danego scenariusza. W przeciwnym przypadku zignoruj ich i szukaj dobrej wyspy.
Drobna uwaga: W "Anno 1503" rzadko kiedy trzeba się śpieszyć. Najgorzej jest właśnie na samym początku. Jeśli będziesz zbyt długo ociągał się z wyborem wyspy to te najlepsze mogą być zajęte przez przeciwników. Spowoduje to, iż nie będziesz mógł się na ich osiedlić. Przynajmniej nie teraz, w przyszłości będzie je można odbić siłą. Dobrze by więc było zapisać stan gry na samym początku a po odnalezieniu ciekawej wyspy wczytać poprzedni save i od razu się tam udać.