Odkrywanie surowców | Anno 1503 The New World poradnik Anno 1503: The New World
Ostatnia aktualizacja: 30 sierpnia 2019
08. Odkrywanie surowców; pierwsze próby pozyskania rudy żelaza oraz soli
Pamiętaj, aby przez cały czas dbać o równomierny rozrost kolonii poprzez dobudowywanie kolejnych chatek dla pionierów. Nie zapomnij też o tym, aby zablokować im w opcjach możliwość rozbudowy, czyli przeskoku na kolejny poziom technologiczny. Jeśli się jednak zdarzy tak, że nie dopilnujesz tego i braknie Ci podstawowych surowców a przede wszystkim narzędzi to będziesz MUSIAŁ je dokupić. Może się to odbyć na kilka sposobów. Ujmując to w maksymalnym skrócie: najlepiej jest kupować je u podróżnych kupców, którzy co jakiś czas przypływają statkami. Mniej opłacalny i zarazem bardzo czasochłonny jest handel z innymi nacjami czy też tubylcami. Powinieneś mieć CO NAJMNIEJ 25 młotków na stanie. Dobrze jest też pokusić się o zakupienie kilku cegieł. 10-15 w zupełności powinno teraz wystarczyć. I tak za chwilę zajmiemy się ich pozyskiwaniem.
UWAGA! Aby móc zająć się skonstruowaniem kopalń i wydobywaniem z nich surowców będziesz MUSIAŁ mieć co najmniej 80 osadników (Settlersów) w osadzie. Możesz więc na jakiś czas zdjąć blokadę a gdy tylko ich liczba (widoczna po zaznaczeniu dowolnego domu osadnika) przekroczy magiczną wartość z powrotem taką opcję zablokować. Oprócz tego powinieneś zakupić kolejnych 20-25 cegieł. Na szczęście nie są one zbyt drogie i można je znaleźć na stanie innych nacji (ewentualnie zamówić u podróżnych kupców).
Jednym z najważniejszych aspektów zabawy jest konieczność pozyskiwania surowców naturalnych poprzez wydobywanie ich przy użyciu kopalń bądź też korzystanie z kamieniołomów. Zacznijmy od tych pierwszych. Najważniejsza sprawa to skorzystanie z usług Scouta. Potrafi on odkrywać złoża minerałów. Aby jednak do tego doszło musisz podprowadzić go pod wybrane góry. To właśnie tam znajdują się one najczęściej. Pojedyncze, niewielkie wzgórza rzadko kiedy skrywają w sobie surowce (chociaż nie należy zupełnie tego wykluczyć).
Aby tego dokonać musisz wysadzić Scouta na suchy ląd i rozkazać mu aby udał się do wyznaczonego pasma górskiego. Oczywiście, najlepiej jest, aby na samym początku zbadał wyspę, którą już zacząłeś kolonizować. Wtedy odpadnie Ci konieczność stawiania kolejnych kolonii a najczęściej będziesz się musiał tylko ograniczyć do postawienia kilku dodatkowych magazynów w celu poszerzenia granic (tak aby objęły one zasobne w surowce pasmo górskie). Scout musi znaleźć się bezpośrednio przy górze, aby mógł coś odkryć. Niestety, bardzo często jest tak, że trzeba go dokładnie ustawić, bo inaczej nic nie znajdzie. Na wszelki wypadek możesz mu rozkazać, aby obszedł dane pasmo górskie ze wszystkich stron.
Odkrycie złóż jest komunikowane na dwa sposoby. Po pierwsze, wyświetla się odpowiednia ikonka (lewy, dolny róg ekranu) a po drugie, nad samą górą pojawia się symbol mówiący o tym co zostało w danym miejscu odkryte. W całej grze można wydobywać wiele różnego rodzaju surowców przy czym teraz powinny Cię zainteresować dwa: ruda żelaza (Iron Ore) oraz sól (Salt). OBOWIĄZKOWO musisz znaleźć pasma górskie, które to je w sobie "skrywają". Czynność tą można wykonywać na samym początku rozgrywki gdy nie ma się jeszcze żadnej kolonii, tak aby później nie uniknąć przykrych rozczarowań. Dobrze by było, aby i sól i ruda znajdowały się gdzieś na Twojej wyspie. Jeśli tak nie jest to będziesz musiał zdecydować się na założenie drugiej kolonii. Niestety, jest to dość kosztowne i jeśli nie masz wystarczającej ilości chatek pionierów może to doprowadzić do szybkiego bankructwa. W przypadku zakładania drugiej kolonii ogranicz się tylko do magazynu przy wodzie, ewentualnie kilku kolejnych do "pociągnięcia" granic oraz samych kopalń wraz z budynkami, które zajmują się przetwarzaniem pozyskiwanych złóż. No dobrze, a jak powinien wyglądać sam proces pozyskiwania? Już objaśniam. Zacznijmy od rudy żelaza ponieważ to ona jest wymagana, aby móc produkować tak potrzebne w tym stadium rozgrywki narzędzia.
KOPALNIA ŻELAZA (Iron Ore Mine) musi znaleźć się przy zboczu góry, która takowe złoża w sobie skrywa. Zauważyłem jednak, że to gdzie ona zostanie postawiona nie odgrywa większej roli. Chodzi o to, że nawet jeśli w danym paśmie górskim przy jednym szczycie pojawia się ikonka złoża a przy sąsiednim już nie to nawet jeśli kopalnię skonstruuje się przy tym drugim to będzie funkcjonowała tak jak powinna. Dobrze przemyśl miejsce do postawienia kopalni ponieważ z racji tego, iż pobiera ona wiele surowców konstrukcyjnych drugiej szansy raczej nie będziesz miał. Miejsce, w którym znajduje się wyjście na powierzchnię powinno sąsiadować z niewielkim obszarem płaskiego terenu o objętości co najmniej 3x3. Oczywiście, jeśli jest tam więcej przestrzeni to będzie jeszcze prościej. Nie zapomnij o pociągnięciu drogi z kopalni i połączeniu jej z najbliższym magazynem. Tuż obok kopalni powinien znaleźć się budynek, który wytopi z pozyskiwanej rudy czyste żelazo. Jest to Iron Smelter. OBOWIĄZKOWO musi się on znaleźć tuż przy niej, tzn. jego pole działania powinno nią w sobie zawierać. W przeciwnym przypadku nie będzie on mógł prawidłowo funkcjonować. Koniecznie połącz go drogą (najlepiej tą samą, która wychodzi z kopalni) z magazynem. Przy okazji dobuduj też kilka chatek dla drwali ponieważ będziesz teraz potrzebował sporo drewna. Zauważ, że Twój górnik wydobywa rudę dość szybko tak więc w przyszłości będziesz sobie spokojnie mógł pozwolić na wybudowanie drugiego Iron Smeltera bądź też zamianę na jego większego odpowiednika. I wreszcie dom, w którym będą wytwarzane narzędzia - Toolmaker. Do ich produkcji potrzebuje on żelaza oraz drewna. O ile z tym pierwszym nie będziesz miał już żadnych problemów (ponieważ zostanie ono wykorzystane wyłącznie w tym budynku) to braki w drewnie mogą pojawiać się stosunkowo często. W tej chwili powinieneś mieć co najmniej 3-4 chatki drwali i to takie, które pracują pełną parą. Jeśli gdzieś brakuje drzew to czym prędzej je posadź. Budynek Toolmakera powinien przylegać do Iron Smeltera a przynajmniej obejmować go w swoim polu działania. Obowiązkowo połącz go też z magazynem. W ten oto sposób zapewniłeś sobie regularne dostawy narzędzi. Niestety, nawet teraz wytwarzane są one zdecydowanie za wolno tak więc gdy tylko zaczniesz wychodzić na prostą to zdecyduj się na drugą taką konstrukcję. Niestety, aby wszystko pięknie współgrało będziesz musiał mieć dwóch Toolmakerów i dwa Iron Smeltery.
No dobrze, narzędzia są już w drodze. Teraz pora zaspokoić pragnienia mieszkańców odnośnie dostaw soli. Schemat jej produkcji paradoksalnie jest dość zbliżony a może i jest nawet prościej, bo nawet jedna kopalnia soli w zupełności wystarczy do zaspokojenia potrzeb mieszkańców zamieszkujących kolonię liczącą sobie grubo ponad 1000 osób.
KOPALNIA SOLI podobnie jak miało to miejsce w przypadku kopalni żelaza musi przylegać do tego pasma górskiego wewnątrz którego odkryto jej złoża. Sam schemat jej budowy, podłączenia dróg oraz udostępnienia miejsca dla innych budynków jest identyczny. Ujmując to w maksymalnym skrócie: postaw ją przy zboczu góry, ale w takim miejscu żeby wyjście na powierzchnię było otoczone niewielką polaną (minimum 3x3). Na polance postaw Salt Works, który zajmuje się jej przetwarzaniem, tak aby mogła trafić bezpośrednio do mieszkańców. Jedna kopalnia i jeden Salt Works W ZUPEŁNOŚCI wystarczają. Ja praktycznie przez cały czas zabawy nie miałem żadnych problemów z jej dostawami. Myślę, że dopiero mając kolonię zamieszkiwaną przez grubo ponad 2200-2400 mieszkańców będzie można myśleć o postawieniu drugiej, identycznej kopalni oraz przylegającej do niej przetwórni. Sama sól będzie sprzedawana mieszkańcom przy użyciu kramików. Na szczęście takowe już masz. Chodzi o te same, które zajmują się sprzedażą żywności. Jeśli chcesz możesz spróbować sprzedać trochę soli ponieważ najprawdopodobniej bardzo szybko uzyskasz jej wysoką nadprodukcję. Niestety, z racji tego, że jest to dobro dość powszechne nie liczyłbym na zbyt wysokie zyski. Oczywiście, lepsze to niż nic chociaż jeśli na serio planujesz zająć się handlem i sprzedażą dóbr to radziłbym skupić się na bardziej luksusowych towarach.