Poradniki do gier Kody i trainery Nowe poradniki Popularne Współpraca Nielimitowany dostęp
Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks

Anno 1503: The New World - poradnik do gry

Anno 1503: The New World - poradnik do gry

Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks
SPIS TREŚCI

Kapliczka; chatka rybaka | Anno 1503 The New World poradnik Anno 1503: The New World

Ostatnia aktualizacja: 30 sierpnia 2019

07. Kapliczka - pierwszy obiekt publiczny wymagany przez kolonistów; chatka rybaka

Aby Twoi koloniści chcieli mieszkać w przygotowanych dla nich chatkach a także awansowali na kolejne poziomy technologiczne (oczywiście jeśli im na to pozwolisz) oprócz dostępu do dóbr takich jak żywność czy płótno muszą mieć zapewnione odpowiednie obiekty publiczne oraz rozrywkowe. Do tych pierwszych zalicza się kapliczka, którą będziesz musiał obowiązkowo postawić. W dalszej części gry dojdą jeszcze takie konstrukcje jak chociażby tawerna, szkoła, łaźnia publiczna czy też teatr. O nich powiem jednak w odpowiednich do tego momentach.

KAPLICZKA musi być postawiona i to możliwie jak najszybciej, tzn. gdy tylko taka konstrukcja pojawi się w menu budowy. Zauważ, że aby mogła być ona skonstruowana musisz mieć określoną ilość pionierów (w tym przypadku 125). Przy okazji warto jest więc ten temat rozwinąć. W przypadku niemal wszystkich nowych konstrukcji taki limit będzie się pojawiał przy czym logiczne jest to, że nie zawsze będzie chodziło o liczbę pionierów. W zależności od tego w jak dużym stopniu dany obiekt jest rozwinięty (tzn. z jakiej "ery" pochodzi) takich mieszkańców będzie potrzebował. Oczywiście jeśli są to osobnicy reprezentujący wyższy poziom luksusu (np. budynek wymaga osadników a Ty masz już kupców) to gra automatycznie to zaliczy i zezwoli na jego postawienie. Uważaj jednak ponieważ w sytuacji gdy liczba kolonistów drastycznie się zmniejszy (np. w wyniku złego gospodarowania albo braku odpowiednich dóbr) to mogą one zostać z powrotem zablokowane. Wracając jednak do kapliczki, podobnie jak w przypadku kramików z artykułami musi się ona znajdować w polu działania postawionych wcześniej domków, czyli wewnątrz niezamkniętej figury. Podobnie jak wcześniej, budynek musi być usytuowany tak, aby znajdował się w zasięgu WSZYSTKICH chatek kolonistów. W przeciwnym przypadku Ci, którzy go nie obejmą nie będą zbytnio chcieli przeskoczyć do kolejnej epoki technologicznej (nie jest to co prawda zupełnie niemożliwe, ale znacznie ciężej jest ich wtedy do tego "zmusić"). Jedna kapliczka w zupełności wystarczy, tym bardziej, że po pewnym czasie postawisz koło niej znacznie większy kościół. Nie zauważyłem też, aby jej odległość od chatek miała wpływ na zadowolenie mieszkańców. Powinni mieć natomiast łatwe dojście do kapliczki, tzn. dobrze jest ją otoczyć drogą przynajmniej z dwóch stron a jeśli jest to możliwe ze wszystkich. Z racji tego, że utrzymanie kapliczki kosztuje możesz powiązać jej postawienie z dobudowaniem kilku kolejnych chatek dla pionierów.

CHATKA RYBAKA spełnia jedną istotną rolę. To niemal niewyczerpane (w tej grze ryb jest pod dostatkiem) źródło żywności dla Twoich mieszkańców. Dlatego też warto jest odpowiednio wcześnie się na taką chatkę zdecydować. Uwaga! NIE RADZĘ stawiać jej w zastępstwie za chatki łowców ponieważ nie spełni wtedy swojej roli. Zasadnicza wada tej konstrukcji jest taka, iż dostawy ryb nie są błyskawiczne. Twój rybak musi je dopiero złowić a to zajmuje mu sporo czasu. Oczywiście, nie jest to budynek zupełnie bezwartościowy. Dostawy ryb są mimo wszystko liczne i przez dłuższy czas w zupełności wystarczają (obok dwóch chatek łowców). Nie możesz jednak pozwolić, aby cała produkcja żywności opierała się tylko na łowieniu ryb. Na początek polecam skonstruować tylko jedną chatkę rybaka. Najlepiej jest, aby przylegała jedną ze ścian do Twojego głównego magazynu, czyli tego znajdującego się nad wodą. Dobuduj krótką ścieżkę z tyłu i... po sprawie. Teraz pozostaje Ci tylko obserwować efekty działania rybaka. Nie radzę natomiast stawiać kolejnych chatek. Ich utrzymanie kosztuje a nie zawsze ma się na starcie wystarczającą ilość gotówki do przetrzymania "ciężkich" czasów. Nie powinno się ich również stawiać na kompletnych odludziach. Dostawy żywności, którą się w ten sposób zdobywa powinny być w miarę szybkie. Dzięki temu rzadziej dojdzie też do "zapchania" budynku spowodowanego tym, że nikt nie zjawił się jeszcze po złowione wcześniej ryby.