Poradniki do gier Kody i trainery Nowe poradniki Popularne Współpraca Nielimitowany dostęp

Age of Wonders Planetfall - poradnik do gry

Age of Wonders Planetfall - poradnik do gry

SPIS TREŚCI

Przebieg starcia w Age of Wonders Planetfall Age of Wonders Planetfall porady, tipy

Ostatnia aktualizacja: 23 sierpnia 2019

Rozpoczęcie starcia w Age of Wonders: Planetfall to tylko pierwszy krok - potem trzeba je jeszcze przeprowadzić tak, by wygrać i stracić jak najmniej jednostek. Można posiłkować się trybem automatycznego prowadzenia potyczek, tryb manualny jest jednak tym, czym zajmiemy się w tym rozdziale. Poniżej znajdziesz przebieg typowego starcia, wraz z poradami, które je ułatwią.

Kolejność wykonywania działań

W Age of Wonders: Planetfall jednostki nie mają magicznej wartości inicjatywy czy szybkości, jak to miało miejsce chociażby w grach z serii Heroes of Might & Magic. Tutaj o wszystkim decyduje to, kto rozpoczął atak, gdyż broniąca się armia w każdej sytuacji rozpoczyna potyczkę i to ona (bądź ich kilka, jeśli w starciu bierze udział kilka armii broniących się) wykonywać będzie ruch w pierwszej kolejności.

W pierwszej kolejności, w przypadku każdego starcia, ruszają się obrońcy. - Przebieg starcia w Age of Wonders Planetfall - Age of Wonders Planetfall - poradnik do gry
W pierwszej kolejności, w przypadku każdego starcia, ruszają się obrońcy.

Wykonywanie działań opiera się tutaj o znany chociażby z serii XCOM system turowy. W danej turze poruszać mogą się wyłącznie jednostki jednej ze stron (obrońcy bądź atakujący), a każda jednostka ma do wykorzystania ruch. To, ile jednostka jest w stanie przemierzyć na polu walki uzależnione jest od jej parametru punktów ruchu (Move Points) - im jest on wyższy, tym generalnie jednostka będzie w stanie przemieścić się dalej.

Jednakże, ilość punktów ruchu nie wpływa na to, ile jednostka będzie w stanie wykonać akcji - ruchu, ataku, wykorzystania umiejętności specjalnej i tak dalej. Na ilość możliwych do podjęcia akcji wpływa ruch jednostki podzielony na 3 segmenty - jednostka rozpoczyna rundę z pełnym ruchem (3 pełne segmenty), a wraz z przemieszczaniem się czy aktywowaniem zdolności jest on sukcesywnie opróżniany (zmniejsza się ilość segmentów). Wpływa to możliwość wykonywania niektórych czynności:

  1. Niektóre ataki czy zdolności specjalne wymagają pełnego ruchu (Full Action) - opróżniają cały pasek ruchu jednostki, a by je aktywować dana jednostka nie może nawet drgnąć z pozycji, w której rozpoczynała w danej turze.
  2. Niektóre ataki klasyfikowane są jako powtarzające się (Repeating) - oznacza to, iż jednostka nie potrzebuje do działania pełnego ruchu, można aktywować to w dowolnym momencie, jednak cały pasek ruchu i tak zostanie opróżniony na wykonanie np. kilku strzałów z rzędu.
  3. Spora część akcji klasyfikowana jako akcja pojedyncza (Single Action) - można aktywować ją dowolny momencie (pod warunkiem, że jednostka posiada choć 1 segment ruchu), a jej aktywacja nie zakończy ruchu jednostki, a wykorzysta jedynie jeden segment ruchu (czyli mniej więcej 1/3 punktów ruchu). Tego typu akcji na polu walki wykorzystać można maksymalnie 3 podczas jednej tury.

W Age of Wonders: Planetfall istnieją także akcje, które nie kosztują ani jednego punktu ruchu - są to na ogół umiejętności czy ataki związane z wykorzystywanymi przez jednostkę przedmiotami czy modyfikacjami.

Osłony terenowe i flankowanie

Wykorzystanie osłon terenowych jest kluczowe. - Przebieg starcia w Age of Wonders Planetfall - Age of Wonders Planetfall - poradnik do gry
Wykorzystanie osłon terenowych jest kluczowe.

Podobnie jak we wspomnianych wcześniej grach z serii XCOM, w Age of Wonders: Planetfall jednostki korzystać mogą z osłon terenowych. Te pozwalają ukryć jednostkę za kawałkiem ściany, skałą czy nawet większą jednostką, by zyskać częściową osłonę. To z kolei sprawia, iż jednostkę znacznie trudniej będzie nieprzyjacielowi trafić. Jeśli z kolei jednostka skryje się za pełną osłoną (np. za wysoką przeszkodą bądź ścianą), utraci możliwość atakowania wrogich jednostek znajdujących się po drugiej strony, jednak będzie także nie do namierzenia dla oddziałów wroga znajdujących się za osłoną.

Pamiętać należy jednak o tym, że osłona działa kierunkowo. Oznacza to po prostu tyle, iż jednostka chroniona jest od ataków pochodzących z drugiej strony osłony - jeśli wróg podejdzie od niechronionego boku bądź tyłu, będzie w stanie zaatakować jednostkę tak, jakby tej osłony tam nie było. Dodatkowo, jeśli atakowana jednostka będzie stać tyłem bądź bokiem, zostanie zaatakowana z flanki - otrzyma 20% dodatkowych obrażeń. Jednostki znajdujące się w trybie obronnym (Guard Mode) są z kolei odporne na efekty flankowania.

Jak walczyć, by wygrywać?

Warto odpowiednio dobierać cele, w zależności od aktualnej sytuacji na polu walki. - Przebieg starcia w Age of Wonders Planetfall - Age of Wonders Planetfall - poradnik do gry
Warto odpowiednio dobierać cele, w zależności od aktualnej sytuacji na polu walki.

Sporą część starć można sobie w prosty sposób ułatwić, dołączając do starcia kilka dodatkowych armii, zyskując po prostu przewagę liczebną nad wrogiem. To jednak nie zawsze możliwe jest do przeprowadzenia i warto wtedy wiedzieć co robić i czego unikać, by wygrać i zminimalizować swoje straty.

Poniżej prezentujemy garść porad, które wykorzystać możesz podczas walk, mianowicie:

  1. Zawsze na początku starcia zbadaj teren walki. Zlokalizuj miejsca warte uwagi (duża ilość przeszkód terenowych do wykorzystania jako osłony, wąskie przejście utrudniające przemarsz wrogich jednostek, wzniesienie dające ochronę dla Twoich strzelców i tak dalej. Znajomość pola walki to podstawa w każdej grze strategicznej, nie inaczej jest w tym przypadku.
  2. Wykorzystuj przeszkody terenowe, jako osłony dla Twoich jednostek. W znaczącym stopniu zmniejszy to szansę na otrzymanie obrażeń od wrogich oddziałów. Dwa razy rozważ to, czy chcesz wysłać jednostkę na otwarty teren - jest spora szansa, że podczas kolejnej tury wróg po prostu skupi na niej uwagę i pośle ją do piachu.
  3. Flankuj jednostki wroga i niszcz osłony terenowe. Nawet jeśli wróg ustawił jednostkę za dobrą osłoną to i tak będziesz w stanie zadać jej obrażenia. Wykonać to możesz poprzez flankowanie - czyli atak od boku bądź tyłu względem ustawienia jednostki nieprzyjaciela. Pozwoli to pominąć ochronę oferowaną przez osłonę, a także zadać 20% dodatkowych obrażeń. Jeśli nie masz możliwości ataku z flanki, wykorzystaj zdolności (granaty, wyrzutnie rakiet, inne zdolności obszarowe), by zniszczyć osłonę wroga i odsłonić go na dalsze ataki.
  4. Chroń swoje jednostki przed flankowaniem. Podczas ataku z flanki także otrzymają 20% dodatkowych obrażeń. Jednostki chronić możesz przed flankowaniem odpowiednio ustawiając je przed zakończeniem tury (zmieniając stronę, w którą są skierowane), bądź poprzez wykorzystanie trybu obronnego (Guard Mode), który sprawia, iż jednostka niewrażliwa jest na ten efekt.
  5. Nie ustawiaj własnych jednostek zbyt blisko siebie. Spora część wrogów ma do swojej dyspozycji ataki bądź zdolności specjalne zadające obrażenia obszarowe, w miejscu ataku i na pobliskich polach. Jeśli zbyt ciasno zbijesz własne jednostki, może dojść do sytuacji, iż jeden atak wroga zrani kilka oddziałów jednocześnie. 2-3 pola odstępu pomiędzy oddziałami to na ogół wystarczająca odległość, by uchronić je przed obrażeniami obszarowymi.
  6. Odpowiednio wybieraj cele do ataku. Wszystko tutaj zależne jest od sytuacji na polu walki, a także ścierających się ze sobą armii. Zawsze dobrym pomysłem jest unieszkodliwić jednostkę wroga zadającą obrażenia z dużego dystansu, jednak wrażliwą na ataki. Warto także obierać cele mając na uwadze własne oddziały - jeśli Twoje jednostki świetnie walczą na dystans, jednak są beznadziejne w zwarciu, warto w pierwszej kolejności zająć się wrogimi jednostkami, które walczą właśnie na krótkim dystansie.