Awangarda (Vanguard) | Frakcja w Age of Wonders Planetfall Age of Wonders Planetfall porady, tipy
Ostatnia aktualizacja: 26 sierpnia 2019
Frakcja Awangarda w Age of Wonders: Planetfall to prawdopodobnie najbardziej "klasyczna" ze wszystkich dostępnych w grze. Frakcja ta bardzo podobna jest do Terranów z serii StarCraft czy Kosmicznych Marines z Warhammer 40000 i wpisuje się w obraz typowej grupy żołnierzy ze świata SF. W tym rozdziale poznasz cechy szczególne frakcji Vanguard, technologie, które warto wcześnie odblokować i garść porad związanych z rozgrywką tą frakcją.
Vanguard - cechy szczególne
Frakcja Awangarda (Vanguard) wyróżnia się na tle innych z uwagi na następujące cechy:
- Korzysta z dwóch grup uzbrojenia - broń palna (Firearms) i broń laserowa (Laser weapons). Dzięki temu jednostki zadają głównie obrażenia kinetyczne (Kinetic) i cieplne (Thermal).
- Wykorzystanie dronów bojowych i wieżyczek obronnych w walce.
- Wykorzystanie propagandy i sił militarnych.
- Potężne jednostki walczące na dystans, słabe możliwości walki wręcz.
Pierwszą cechą wartą uwagi jest typ obrażeń, które zadawane są przez jednostki Awangardy. Są to obrażenia kinetyczne i obrażenia cieplne. Pierwsze pozwalają zadawać olbrzymie szkody wrogim jednostkom i dodatkowo mają szansę nałożyć na cel efekt krwawienia (Bleeding), który zmniejsza odporność na ataki kinetyczne i zadaje co turę dodatkowe obrażenia. Jednakże, ataki zadające obrażenia kinetyczne cechują się słabą celnością - korzystając z jednostek zadających tego typu szkody trzeba zadbać o odpowiednie pozycjonowanie i modyfikacje do oddziałów. Z kolei obrażenia cieplne cechują się dobrą celnością i mają szansę na podpalenie celu - podpalony cel jest 10% łatwiejszy do trafienia i co turę otrzymuje obrażenia.
Bezapelacyjnie cechą wyróżniającą Awangardę na tle innych frakcji jest możliwość korzystania z dronów bojowych i wieżyczek. Za sprawą jednostki Technik (Engineer) rozstawić można wieżyczkę, która ostrzeliwać będzie nieprzyjacielskie cele, z kolei Lotniskowiec (Drone Carrier) wypuścić może aż 3 różne rodzaje dronów, spełniające inne funkcje. Dzięki temu można niejako zwiększyć limit jednostek w armii i zyskać przewagę nad armią wroga.
Armie Awangardy pełne są jednostek zdolnych do zadawania dużych obrażeń z dystansu, jednak jednocześnie brakuje tutaj oddziałów skutecznie walczących w zwarciu (nie licząc odpowiednio przygotowanych do tego celu bohaterów). Z tego powodu prowadzenie bitew przy pomocy tej frakcji powinno polegać na utrzymaniu wroga na bezpieczną odległość.
Technologie, które warto wcześnie odblokować
W przypadku Awangardy, warto zainteresować się następującymi technologiami:
- Nanity Wsparcia (Nanite Support) z drzewka Wojskowe - pierwsza technologia z drzewka Wojskowe, którą należy odblokować. Pomijając dość ciekawe operacje, najważniejsza jest tutaj modyfikacja Iniektory Nanitowe (Nanite Injectors) - po zainstalowaniu, jednostka zyska możliwość przywrócenia sobie 15 punktów zdrowia jednorazowo podczas starcia.
- Korpus Inżynieryjny (Engineer Corps) z drzewka Wojskowe - kolejna technologia z drzewka Wojskowe, którą należy jak najwcześniej odblokować. Technologia ta odblokowuje wspomnianą wcześniej jednostkę wsparcia Technik (Engineer), która rozstawić może działko obronne.
- Instalacje graniczne (Frontier Policies) z drzewka Socjologiczne - odblokowuje jednostkę Kolonizator (Colonizer), a także dwie bardzo użyteczne doktryny, które można aktywować podczas kolejnych tur.
Powyższe technologie odblokować należy możliwie najszybciej - są to początkowe technologie z obu drzewek, lecz jednocześnie pozwolą zyskać przewagę nad wrogiem.
Porady
Na koniec garść porad związanych z rozgrywką przy pomocy tej frakcji:
- Walka przy pomocy tej frakcji powinna skupiać się wokół likwidacji wrogów z bezpiecznej odległości. Zamiast szarżować na jednostki wroga, lepiej jest przyczaić się i poczekać na armię nieprzyjaciela. Warto w takiej sytuacji korzystać z opcji Warty (Overwatch) - jednostki w tym trybie ostrzelają wrogie oddziały gdy te znajdą się w ich zasięgu.
- Technologia, którą należy możliwie szybko odblokować, to Nanity Wsparcia. Dzięki temu będziesz w stanie wyposażyć oddziały w Iniektory Nanitowe i raz na potyczkę odnawiać ich punkty zdrowia. Znacząco zmniejszy to straty w walce i pozwoli Ci częściej atakować wrogie armie.
- Połączenie jednostek Technik (Engineer) i MOPS (PUG) sprawdza się świetnie. Normalnie dwie jednostki wsparcia w jednej armii to kiepski pomysł, w tej sytuacji jest jednak inaczej. Technik rozstawić może wieżyczkę obronną, a następnie MOPS przy pomocy swoich zdolności odnowić może aktywowane przez Technika umiejętności, pozwalając mu wystawić drugą wieżyczkę.