futurebeat.pl News Tech Mobile Gaming Nauka Moto Rozrywka Promocje

Technologie

Technologie 29 września 2016, 15:00

Testujemy PlayStation VR – wszystko, co musisz wiedzieć o konsolowej wirtualnej rzeczywistości

W październiku czeka nas debiut PlayStation VR, czyli pierwszych konsolowych gogli do oglądania wirtualnej rzeczywistości. Czy VR ma w końcu szansę na zdobycie popularności wśród graczy? W co będzie można zagrać w dniu premiery urządzenia.

Spis treści

Już od wielu lat mogliśmy obserwować wykorzystywanie technologii wirtualnej oraz rozszerzonej rzeczywistości w filmach. Sam z niecierpliwie czekałem na możliwość grania w tak nowatorski sposób, aż w końcu gogle VR pojawiły się na rynku. Odpowiedź na pytanie, czy technologia jako taka spełniła pokładane w niej nadzieje, pozostawimy sobie jednak na inną okazję. Dzisiaj chciałbym podzielić się swoimi spostrzeżeniami i wrażeniami z dwugodzinnej sesji z PlayStation VR – goglami, które w końcu mogą trafić do większej grupy odbiorców niż HTC Vive czy Oculus Rift.

Podsumowanie w złotówkach

Nie da się zaprzeczyć, że technologia wirtualnej rzeczywistości ma dość ograniczone grono odbiorców przede wszystkim z dwóch powodów: ceny sprzętu potrzebnego do grania oraz niewielkiej liczby dostępnych dobrych gier (nie chcę tu wliczać masy VR-owych śmieci, które zalewają Steama). Gdyby krótko podsumować koszty, w uproszczeniu i zaokrągleniu wyglądałoby to tak:

  1. HTC Vive: 4000 zł na platformę sprzętową + 3850 zł na zestaw VR = 7850 zł
  2. Oculus Rift: 4000 zł na platformę sprzętową + 2300 zł na zestaw VR* = 6300 zł
  3. PlayStation VR: 1300 zł na platformę sprzętową + 2100 na zestaw VR** = 3400 zł

* W zestawie Oculusa nie liczyłem kontrolerów Oculus Touch, które dopiero pojawią się na rynku. Nie podano jeszcze ich oficjalnej ceny, ale przewiduje się, że będziemy musieli wydać na nie około 800 zł.

** Niektóre gry na PS VR wymagają kontrolerów PS Move oraz kamerki PS Eye, które nie są sprzedawane w zestawie z goglami; podana kwota zawiera cenę gogli oraz dodatkowych akcesoriów.

Zdaję sobie sprawę, że mało będzie przypadków, by ktoś zainteresowany wirtualną rzeczywistością zaopatrywał się w cały sprzęt od podstaw, ale powyższe zestawienie mniej więcej pokazuje, jak bolesny dla naszego portfela okaże się zakup VR-u. Warto podkreślić, że w przypadku PlayStation VR, nie ma potrzeby nabywania PS 4 Pro. W trakcie mojego testu gogle podłączone były do PS 4 Slim i nie napotkałem żadnych problemów z wyświetlaniem obrazu czy przycięciami, więc nie widzę sensu kupowania ulepszonej wersji konsoli tylko z powodu headsetu VR.

Na nic by się jednak zdały oszczędności, gdyby nie szła za tym dostępność gier. Na szczęście w przypadku PlayStation nie jest to problem; uważam wręcz, że z czasem to właśnie na konsolową wirtualną rzeczywistość pojawi się więcej produkcji wartych uwagi, szczególnie w kooperacji – przynajmniej w tej generacji sprzętu. Przyjrzyjmy się jednak najpierw tytułom, w który miałem już okazję zagrać.

Michał Mańka

Michał Mańka

Przygodę z GRYOnline.pl rozpoczął w kwietniu 2015 roku od odpowiadania na maile i przygotowywania raportów w Excelu. Później zajmował się serwisem Gameplay.pl, działem publicystyki na Gamepressure.com i jego kanałem na YouTube, w międzyczasie rozwijając swoje umiejętności w tvgry.pl. Od 2019 roku odpowiadał za stworzenie i rozwijanie kanału tvfilmy, a od 2022 roku jest redaktorem prowadzącym dział wideo, w którego skład w tym momencie wchodzi tvgry, tvgry+, tvfilmy oraz tvtech. Zatrudnienie w GRYOnline.pl po części zawdzięcza filologii angielskiej. Mimo że obecnie pracuje na wielu frontach, najbliższy jego sercu nadal pozostaje gaming. W wolnych chwilach czyta książki, ogląda seriale i gra na kilku instrumentach. Nieprzerwanie od lat marzy o posiadaniu Mustanga.

więcej