autor: Rafał Kowalewski
Przedpremierowy pokaz FM 2006
2 sierpnia 2005 roku Miles Jacobson – dyrektor zarządzający Sports Interactive, odwiedził Polskę, aby zaprezentować w naszym kraju nową odsłonę Football Managera – tym razem oznaczoną liczbą 2006.
Spis treści
2 sierpnia 2005 roku Miles Jacobson – dyrektor zarządzający Sports Interactive, spod ręki którego wyszła legendarna seria Championship Manager – odwiedził Polskę. Miles – ubrany w niebieską koszulkę Wimbledonu (z logo SI), z rozwianą czupryną przybył do warszawskiego hotelu Radisson, aby zaprezentować w naszym kraju nową odsłonę Football Managera – tym razem oznaczoną liczbą 2006.
Briefing
Osobom, które nie miały styczności z Football Managerem, należy się kilka słów wyjaśnienia. Gra ta jest obecnie najbardziej realistycznym menedżerem piłkarskim obecnym na rynku. Wydawcą gry jest firma SEGA, której przedstawiciel był obecny na konferencji.
W grze możemy zostać menedżerem (trenerem) jednej z około 5000 drużyn z 53 krajów. Znajdziemy w niej ogromną, aktualną, realistyczną bazę piłkarzy, trenerów, klubów, miast, krajów (samych piłkarzy jest ponad 250 tysięcy!), dzięki czemu możemy poczuć się uczestnikiem prawdziwych rozgrywek piłkarskich. Mecze rozgrywane są w trybie 2D, gdzie widzimy rzut boiska z lotu ptaka. Silnik meczowy jest udoskonalany z wersji na wersję (tryb 2D pojawił się po raz pierwszy w CM4). W grze uwzględnione są praktycznie wszystkie rozgrywki międzynarodowe, większość krajowych (limit dotyczy ilości lig, poza największymi piłkarskimi federacjami, możemy liczyć na 1-2 ligi), możliwa jest także gra reprezentacjami krajowymi.
Nowa wersja oparta jest na rozwiązaniach graficznych i silniku Football Managera 2005, jednak istotne różnice polegają przede wszystkim na nowych opcjach, które właśnie na tej konferencji zostały po raz pierwszy zaprezentowane publicznie w Polsce.
Rozpoznanie przeciwnika
Konferencja została zorganizowana przez polskiego wydawcę gry – firmę CD Projekt. Prezentacja przesunęła się o kilkanaście minut, ponieważ Miles poprosił o trochę czasu, by przetestować grę, w której – wedle jego słów – jeszcze w okolicach północy były dokonywane poprawki (chodziło o ligę polską). Kiedy wszystko było już w porządku, gości przywitał PR firmy CD Projekt – Jerzy Cichocki, po czym rozpoczęła się prezentacja nowinek FM2006 w formie pokazu slajdów.
Slajdy na rzutniku zmieniały się jak w kalejdoskopie. Miles pokazywał na nich nowe opcje, zaczynając od prezentacji ekranów treningowych. W FM2005 trening posiadał dwa ekrany, na jednym można było zaprogramować konkretny plan i przypisać do niego trenerów i fizjoterapeutów. Na drugim ekranie przypisywało się piłkarzy do danego reżimu. W nowym FM2006 trenerów nie przypisuje się do konkretnych reżimów, tylko do zadań (np. taktyka, stałe fragmenty gry, obrona) i na podstawie odpowiedniej kombinacji tych zadań tworzy się reżimy. Jest to znaczne uproszczenie schematów, na dodatek umożliwiające graczowi większą kontrolę nad stylem gry drużyny.