futurebeat.pl News Tech Mobile Gaming Nauka Moto Rozrywka Promocje

Technologie

Technologie 19 sierpnia 2019, 09:54

autor: Bartosz Świątek

Nvidia G-Sync, AMD FreeSync i FreeSync 2 - jaką robią różnicę w grach

Techniki dynamicznego odświeżania obrazu nie są niczym nowym, ale różnice pomiędzy nimi nadal stanowią zagadkę dla wielu graczy. Przyglądamy się tym standardom, zwracając uwagę na różnice pomiędzy nimi oraz mocne i słabe strony.

Spis treści

FreeSync oraz G-Sync to terminy, które często pojawiają się w naszych tekstach, a także m.in. opisach sprzętu komputerowego, takiego jak karty graficzne czy monitory. Czym są i do czego służą wspomniane technologie? Na jakich zasadach działają? Jakie są pomiędzy nimi różnice? Przyjrzyjmy się tym zagadnieniom.

G-Sync czy FreeSync? - Nvidia G-Sync, AMD FreeSync i FreeSync 2 - jaką robią różnicę w grach - dokument - 2019-08-19
G-Sync czy FreeSync?

Masz problem z charakterystycznym „rozrywaniem” obrazu w grach? Monitory o zmiennej częstotliwości odświeżania, które synchronizują kompozycję obrazu z aktualnie wyświetlaną liczbą klatek na sekundę dostarczaną przez kartę graficzną, zapobiegają irytującemu zjawisku nazwanemu tearingiem.

Najpopularniejsze technologie synchronizujące kartę graficzną i wyświetlacz to między innymi G-Sync oraz FreeSync - i są przeznaczone zarówno dla kart graficznych Nvidia Geforce (G-Sync), jak i modeli wyprodukowanych przez AMD (FreeSync).

A czym jest VESA Adaptive-Sync?

Stworzona przez organizację VESA technologia Adaptive-Sync jest standardem wyświetlania obrazu o zmiennej częstotliwości odświeżania, który stanowi część specyfikacji wejścia Display Port 1.2a i został zaadaptowany przez AMD na potrzeby funkcji znanych jako FreeSync, FreeSync 2 oraz FreeSync HDR. W praktyce FreeSync i Adaptive-Sync to niemal to samo – „czerwoni” po prostu stosują pierwszą z nazw w celach marketingowych. Nie można jednak wypowiedzieć podobnego zdania o FreeSync 2 oraz FreeSync HDR, które oferują dodatkowe benefity i z którymi wiążą się inne wymagania (więcej na ten temat w dalszej części tekstu).

Dwie metody synchronizacji

Zarówno G-Sync, jak i FreeSync są technologiami dynamicznej synchronizacji obrazu, które dostosowują częstotliwość wyświetlania monitora do liczby klatek generowanych przez układ graficzny. W założeniu mają one zastąpić dość przestarzałe rozwiązanie programowe, znane większości graczy jako V-Sync. Obydwie techniki dynamicznego odświeżania pozwalają wyeliminować charakterystyczne artefakty, przypominające „rozrywanie się” obrazu w poziomie lub jego migotanie przy szybkim ruchu. W przeciwieństwie jednak do V-Sync, funkcje te osiągają ten efekt nie wpływając na wydajność i nie powodując efektu opóźnienia (tzw. input lag).

Monitor 240 Hz – dobry wybór dla graczy?
Monitor 240 Hz – dobry wybór dla graczy?

Na rynku dostępne są obecnie liczne modele monitorów, oferujące odświeżanie na poziomie 60, 100, 144, a nawet 240 Hz. Jaką przewagę dają te ostatnie urządzenia? Czy warto sięgnąć po taki sprzęt? Czy dają przewagę w grach?