autor: Bartosz Świątek
AMD Radeon FreeSync. Jaką robią różnicę w grach G-Sync i FreeSync
Spis treści
AMD Radeon FreeSync
FreeSync to technologia opracowana przez korporację AMD, która została zaprezentowana na początku 2014 roku i trafiła na rynek kilkanaście miesięcy później. Rozwiązanie stworzone przez firmę zarządzaną przez dr Lisę Su oferuje efekty podobne do tego, co otrzymujemy korzystając z konkurencyjnej funkcji, ale różni się od niej w kilku istotnych miejscach. Odmiennie prezentują się także wymagania.
Najważniejsza różnica jest taka, że FreeSync działa wyłącznie w pewnym zakresie odświeżania, który jest uzależniony od modelu monitora (niektóre modele posiadają także funkcję Extended, która trochę przesuwa dolny limit). Zarówno poniżej, jak i powyżej wskazanych wartości synchronizacja przestaje funkcjonować, więc jeśli liczba klatek animacji nadmiernie spadnie albo wzrośnie, jakość wyświetlanego obrazu się popsuje. W tych chwilach możemy też doświadczyć wyraźnych spadków płynności. By tego uniknąć warto ustawić limit maksymalnych klatek poniżej górnej granicy odświeżania monitora (z uwzględnieniem drobnych wahań). Niestety oznacza to również, że musimy posiadać kartę grafiki, która bez problemu poradzi sobie z produkcjami, w które zamierzamy grać – w przeciwnym wypadku spadki płynności będą boleśnie odczuwalne.
Niewątpliwą zaletą technologii AMD Radeon FreeSync jest cena, którą trzeba zapłacić za kompatybilne z nią urządzenia. Monitory obsługujące tę funkcję są nieporównywalnie tańsze od sprzętu współpracującego ze standardem G-Sync – niektóre modele można nabyć już za kilkaset złotych. Dodatkowo dzięki zmianie w podejściu Nvidii, FreeSync jest obsługiwany zarówno przez karty AMD, jak i konstrukcje „zielonych” (więcej na ten temat dowiecie się na kolejnych stronach), co również nie jest bez znaczenia.