144 Hz na słabym kompie - gry z małymi wymaganiami. Monitory 144 Hz - czy warto się nimi zainteresować
Spis treści
144 Hz na słabym kompie - gry z małymi wymaganiami
Do uzyskania co najmniej 144 kl./s wcale nie potrzeba bardzo wydajnego peceta. Na rynku jest cała masa gier, które działają z taką płynnością na komputerach do 2 000 – 2 500 złotych. Swego czasu przygotowaliśmy artykuł Nowy procesor? Po co, starsze generacje nadal dają radę w grach, w którym sprawdziliśmy jak nowe i/lub popularne gry działają na naprawdę starych – nawet 10-letnich – procesorach. Wyniki były zaskakujące.
Spora część gier sieciowych, w tym te nowe, ma stosunkowo niskie wymagania sprzętowe. Producentom zależy, aby mogła w nie zagrać jak największa liczba graczy. Tytuły tego typu zawierają bowiem często całą masę opcjonalnych mikrotransakcji, które nie raz i nie dwa przyniosły deweloperom i wydawcom więcej zysku niż sama gra. Ta zresztą jest często dystrybuowana w modelu free to play.
Oprócz tytułów nastawionych przede wszystkim na rozrywkę online, małe wymagania mają również wszelkie indyki. Najtrudniej będzie uzyskać 144 fps w produkcjach AAA, które są nastawione na dostarczenie jak najlepszej jakości grafiki. I z tym jest jednak coraz lepiej, zwłaszcza gdy gra się w rozdzielczości Full HD. Wracając do sedna, poniżej przedstawiamy listę kilku gier, które będą bardzo dobrze działać na budżetowych zestawach. Staraliśmy się wybrać produkcje, które nadal cieszą się w miarę dużą popularnością.
CS: GO
Listę otwiera znana, ceniona i diablo grywalna strzelanka online. Counter-Strike: Global Offensive bazuje przede wszystkim na CPU. Okazało się, że taki Intel i7-870 (to nie pomyłka) pozwala wykręcić średnio nawet 164 kl./s na wysokich ustawieniach graficznych! Znacznie więcej, bo 352 fps udało się osiągnąć na procesorze i7-4790K. Ich premiera miała miejsce odpowiednio w 2009 i 2014 roku.
Rocket League
Kolejną produkcją, która nie straszy wymaganiami sprzętowymi, jest Rocket League. Nietypowa zręcznościówka, pozwalająca grać w piłkę przy użyciu samochodów, działa w średnio 185 fps już na komputerze wyposażonym w kartę GeForce GTX 1060 i procesor i5-6700K. Przy takiej konfiguracji klatki nie spadają poniżej 148. Wyniki te uzyskano na ustawieniach High z AA: High FX.
League of Legends
Innym tytułem, w którym przyda się duża liczba kl./s i jednocześnie łatwo będzie ją uzyskać, jest League of Legends. Na moim prywatnym pececie z Ryzen 5 3600 (wcześniej także na Ryzen 5 2600) i grafice GeForce GTX 1080 gra działa w 240 fps i w zasadzie wartość ta ani drgnie. Do 144 ramek wystarczy znacznie mniej wydajny sprzęt. Na starszym komputerze wyposażonym w GTX 770 i procesor i5-4670K klatkaż kręcił się w okolicach 120. Z tym tytułem radzą sobie nawet stare i/lub tanie podzespoły od AMD, Intela i Nvidii.
Dota 2
Niewiele mocniejsze PC jest potrzebne do ultrapłynnej rozgrywki w Dota 2. Druga najsłynniejsza przedstawicielka gatunku MOBA wykorzysta pełnie możliwości monitora 144 Hz o natywnej rozdzielczości 1080p, gdy komputer będzie napędzany np. procesorem Ryzen 3 3300X i kartą graficzną Radeon RX 570.
Warframe
Warframe nie tylko świetnie wygląda, ale i jest znakomicie zoptymalizowany. Pokazują to benchmarki. Tytuł działa w 144 fps i więcej już na karcie graficznej GeForce GTX 1660. Wymogi co do procesora są jeszcze mniejsze. Co prawda test, w którym liczba klatek bardzo rzadko spada poniżej magicznej granicy, był przeprowadzony na Ryzen 5 3600 od AMD, ale nie ma wątpliwości, że do komfortowej zabawy wystarczy znacznie starszy model. Podczas benchmarku CPU działało bowiem na 15-25% swoich możliwości.
Uwaga! Powyższe gry uruchamiane były w rozdzielczości 1080p przy maksymalnych lub prawie maksymalnych ustawieniach graficznych. Zmniejszenie poziomu jakości grafiki z całą pewnością pozwoli uzyskać pożądaną liczbę kl./s na jeszcze słabszym, a tym samym tańszym sprzęcie. Do poprawnego działania wszystkich przytoczonych przez nas produkcji wystarczy 8 GB pamięci RAM.