Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Publicystyka 20 kwietnia 2009, 11:28

autor: Filip Grabski

Gry pięknieją na wiosnę – cz. 1

Wiosną wszystko pięknieje. Wiekowe gry również – przedstawiamy listę najciekawszych sposobów na poprawienie oprawy graficznej wybranych tytułów.

Spis treści

Wiosna rozbudziła się już w pełni. Tak bardzo, że gdzieniegdzie można pomylić ją z latem. A gdy słoneczne promienie wciskają się bezlitośnie w każdy zakamarek otaczającej nas rzeczywistości, człowiek ma tendencję do spoglądania na wszystko łagodniejszym wzrokiem. Świat staje się ładniejszy, okolica zielenieje, kobiety pięknieją, kolory nabierają soczystości. A jak to jest z grami? Czy wiosną też stają się ładniejsze? A może zachowane wspomnienia z pierwszej sesji z danym tytułem na zawsze pozostaną jedynym świadectwem jego oszałamiającej oprawy graficznej? Zabawa powtórzona w kilka(naście) lat po premierze gry praktycznie zawsze skazana jest na konkluzję w stylu: „Ej... pamiętam, że to było dużo ładniejsze!”. W ramach upiększania świata i podkoloryzowania wspomnień zapraszamy na krótką wycieczkę po graficznych sterydach do grasujących już po rynku tytułów. Zobaczycie, jak można odmłodzić stareńkiego Wolfensteina, a także przekonacie się, że da się upiększyć nawet zupełnie nowy tytuł. Przed Wami subiektywna lista najciekawszych poprawek, zestawów tekstur i pełnych modyfikacji do 12 gier.

The Elder Scrolls IV: Oblivion

Qarl’s Texture pack III

  • autor: Qarl
  • zmiany: pakiet tekstur w wysokiej rozdzielczości
  • status: gotowa
  • pobierz modyfikację (pobranie wymaga darmowej rejestracji)

W marcu 2006 pojawiła się wypełniona detalami i przepięknymi elementami przyrody czwarta część znanej serii RPG – The Elder Scrolls. Oblivion zachwycał oprawą i przerażał wymaganiami sprzętowymi (na tyle, że szybko powstały modyfikacje w rodzaju Oldblivion, pozwalające uruchomić tytuł na słabszym sprzęcie). Jak to jednak praktycznie z wszystkimi ładnymi grami bywa – Oblivion już się nieco zestarzał, a gęste lasy Tamriel przestały tak bardzo zachwycać. Zaradzić temu postanowił modder Qarl, który już w 2007 roku wzbogacił dzieło Bethesdy o pakiet zupełnie nowych tekstur w wysokiej rozdzielczości. Wystarczy pobrać ważącą niemal 1,7 gigabajta paczkę, by tchnąć nowe życie w trzyletni już świat Obliviona. Choć postacie, broń, ubiór czy tekstury nieba nie zostały zmienione, to już całe otoczenie nabrało zupełnie nowej jakości. Obrazki mówią same za siebie – tak mogłaby wyglądać gra wydana kilka miesięcy temu, a nawet teraz – i nikt nie powiedziałby na taką grafikę złego słowa.

Zamek w drzwiach do zamku też ładniejszy...

Two Worlds

(bez nazwy)

  • autor: qrpiech
  • zmiany: zmiana oświetlenia, ilości wyświetlanych detali, głębi pola
  • status: gotowa
  • zobacz modyfikację

Polacy nie gęsi i swojego Obliviona mają. Skojarzenia z erpegiem Bethesdy pojawiły się praktycznie od razu, gdy krakowskie Reality Pump pokazało swoją zalesioną grę o rycerzach i magach. I choć The Two Worlds wyglądało nieźle (nawet dziś może się podobać), to nic nie stoi na przeszkodzie, by je nieco podrasować. W 161. numerze magazynu CD-Action pojawił się niewielki pliczek pozwalający modyfikować jakość wyświetlanej grafiki – można zmienić gęstość roślin, odległość widzenia czy dodać efekt HDR. I jak to w świecie graczy bywa – jedni są zachwyceni, inni wolą oryginał. Jedyne, co musicie zrobić, to wrzucić plik „2w.txt” do folderu z zainstalowaną grą, potem ustawić wszystkie opcje grafiki (prócz HDR) na maksymalny poziom i po uruchomieniu tyldą konsoli poleceń wpisać „@2w.txt”. I oto stała się ładność!

Z prawej wersja poprawiona przez fanów. Ładniej?

Filip Grabski

Filip Grabski

Z GRYOnline.pl współpracuje od marca 2008 roku. Zaczynał od pisania newsów, potem przeszedł do publicystyki i przy okazji tworzył treści dla serwisu Gameplay.pl. Obecnie przede wszystkim projektuje grafiki widoczne na stronie głównej (i nie tylko) oraz opiekuje się ciekawostkami filmowymi dla Filmomaniaka. Od 1994 roku z pełną świadomością zaczął użytkować pecety, czemu pozostaje wierny do dzisiaj. Prywatnie ojciec, mąż, podcaster (od 8 lat współtworzy Podcast Hammerzeit) i miłośnik konsumowania popkultury, zarówno tej wizualnej (na dobry film i serial zawsze znajdzie czas), jak i dźwiękowej (szczególnie, gdy brzmi ona jak gitara elektryczna).

więcej

Gry pięknieją na wiosnę – cz. 2
Gry pięknieją na wiosnę – cz. 2

Druga część artykułu w którym prezentujemy modyfikacje poprawiające oprawę wizualną. Na tapecie aż 14 tytułów, poprawiamy m.in. Arcanum, Resident Evil 4 i Duke Nukem 3D!