Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Opinie

Opinie 3 kwietnia 2018, 17:05

...i te dobre exclusive’y. Exclusive'y to mniejsze zło?

Spis treści

...i te dobre exclusive’y

Choć zunifikowany świat, w którym wszyscy gramy we wszystko na wszystkim brzmi kusząco, gracze domagający się takiego podejścia nie biorą jednak pod uwagę tego, że gdyby w jakiś sposób znieść wyłączność, to wcale nie oznaczałoby to, że nowe Zeldy, Mario, Horizony, Gran Turismo, Halo czy Gears of War zaczną debiutować wszędzie. Wręcz przeciwnie – gdyby nie istnienie „exów”, nowych odsłon wielu z tych gier mogłoby nie być wcale.

Wynika to w dużej mierze z tego, po co w ogóle gry na wyłączność powstają. O ile typowe multiplatformowe tytuły mają z punktu widzenia ich twórców jedno główne zadanie – zarobić na siebie, tak exclusive’y dodatkowo pełnią silną funkcję promocyjną. One nie tyle powinny sprzedać siebie (choć oczywiście i to jest bardzo mile widziane), co raczej sprzęt, na który wychodzą. Jest to szczególnie istotne w pierwszych latach cyklu życia konsol, gdy to właśnie tzw. tytuły startowe w dużej mierze decydują o tym, jak dobrze dana platforma przyjmie się na rynku. Gdy gracze kupują konsolę, często zadowalają się jedną czy dwiema grami w zestawie, ale przy podejmowaniu tej decyzji biorą też pod uwagę to, w co będą grać w dalszej kolejności. A gry na wyłączność są jednym z istotniejszych czynników przy dokonywaniu wyboru: nabyć maszynę A czy B.

PlayStation 4 może pochwalić się pokaźną biblioteką świetnych „exów”, takich jak Horizon, Bloodborne czy Uncharted 4 – i ma to odzwierciedlenie w wynikach sprzedaży konsoli firmy Sony. - 2018-04-03
PlayStation 4 może pochwalić się pokaźną biblioteką świetnych „exów”, takich jak Horizon, Bloodborne czy Uncharted 4 – i ma to odzwierciedlenie w wynikach sprzedaży konsoli firmy Sony.

Z nacisku nie na zarobek, a na promowanie danego urządzenia, wynika bardzo istotna rzecz – twórcy gier ekskluzywnych często otrzymują środki oraz zezwolenie na robienie rzeczy, które w przypadku produkcji w stu procentach komercyjnych nigdy by nie przeszły. Podczas gdy wielcy wydawcy pozycji multiplatformowych trzymają się bezpiecznych schematów i podążają za trendami, exclusive’y, by mieć siłę przekonania graczy do zakupu drogiego sprzętu gamingowego, muszą te schematy łamać i trendy wyznaczać. A jeśli nie, to przynajmniej oferować doszlifowane do perfekcji mechanizmy i oprawę. W ich wypadku bycie zaledwie OK to za mało.

Developing takiego The Last Guardian był ekstremalnie problematyczny i już na lata przed premierą tego tytułu Sony wiedziało, że gra na pewno nie sprzeda się dość dobrze, by się zwrócić. Typowy wydawca multiplatformowy dawno porzuciłby projekt, ale ponieważ była to produkcja na swój sposób prestiżowa i niezwykle oczekiwana, wprawdzie przez umiarkowanie dużą, ale za to istotną grupę oddanych fanów, prace nigdy nie zostały przerwane i w końcu doszło do premiery gry. Dzięki temu gracze otrzymali świetną, absolutnie unikatową pozycję, która – gdyby nie potrzeba posiadania na danej konsoli wyjątkowych tytułów – nigdy by nie powstała, chyba że jako bardzo skromna produkcja niezależna.

Gdyby nie pomoc Nintendo, Bayonetta 2 najpewniej nigdy by nie powstała. - 2018-04-03
Gdyby nie pomoc Nintendo, Bayonetta 2 najpewniej nigdy by nie powstała.

Inny przykład stanowi Bayonetta 2. Pierwsza część wyszła na X360 oraz PS3 i została przyjęta bardzo entuzjastycznie przez prasę oraz fanów slasherów, ale nie sprzedała się dość dobrze, by tworzenie kontynuacji się opłacało. Przyszłość cyklu (a raczej jej brak) była w zasadzie przesądzona, kiedy niespodziewanie na dofinansowanie sequela w zamian za wyłączność zdecydowało się Nintendo. Dzięki temu wsparciu gra w ogóle powstała i posiadacze konsol Nintendo otrzymali świetny tytuł. Wprawdzie wielu fanów poprzedniej odsłony cyklu było rozczarowanych tym, iż Bayonetta 2 omija sprzęt, na którym grali w „jedynkę”, ale raczej nie ma wątpliwości, że lepiej, że część druga w ogóle się ukazała, niż gdyby użytkownicy wszystkich platform zostali potraktowani tak samo... i żaden z nich by w nią nie zagrał.

Ograniczenie się do jednej maszyny jest także wygodne z punktu widzenia deweloperów, którzy nie muszą brać pod uwagę wielu różnych konfiguracji sprzętowych i mogą skupić się w pełni na tym, by ich gra działała maksymalnie płynnie oraz wyciskała wszystkie soki z jednego urządzenia. Nie bez powodu w czołówce najładniejszych pozycji wydanych na daną platformę dominują „exy”. God of War 2 na PlayStation 2. Uncharted 2 i The Last of Us na PlayStation 3. Horizon Zero Dawn na PlayStation 4. Przykładów nie brakuje. Zdecydowanie łatwiej jest zrobić świetnie wyglądającą grę na jeden sprzęt niż tytuł prezentujący się bardzo okazale na wielu urządzeniach.

God of War 2 było tak ładne, że ludzie zastanawiali się, po co im nowsza konsola, jeśli gry na PlayStation 2 mogą TAK wyglądać. - 2018-04-03
God of War 2 było tak ładne, że ludzie zastanawiali się, po co im nowsza konsola, jeśli gry na PlayStation 2 mogą TAK wyglądać.

Mniejsze zło

Chciałbym móc przetestować każdą grę na jednej konsoli czy na pececie. Kto by nie chciał? Byłoby to rozwiązanie na pewno tańsze od trzymania pod telewizorem zarówno maszynki Sony, jak i Microsoftu, w pobliżu komputera stacjonarnego, a obok łóżka handhelda – co i tak okazuje się zestawem zbyt skromnym, by dało się wypróbować wszystko, co nam się zamarzy. Jeśli jednak ceną za „jeden sprzęt, by wszystkimi rządzić” miałoby być pożegnanie się z takimi tytułami jak The Last Guardian, Horizon, Legend of Zelda: Breath of the Wild czy Bayonetta 2, to wybieram mniejsze zło. Nie zagram przez to we wszystkie najlepsze gry, bo mnie nie będzie na to stać. Ale zagram chociaż w część z tych, które w innym razie najpewniej by nie powstały.

Michał Grygorcewicz

Michał Grygorcewicz

W GRYOnline.pl najpierw był współpracownikiem, w 2023 roku został szefem działu Produktów Płatnych, a od 2024 roku zarządza działem sprzedaży. Tworzy artykuły o grach od ponad dwudziestu lat. Zaczynał od amatorskich serwisów internetowych, które sam sobie kodował w HTML-u, potem trafiał do coraz większych portali. Z wykształcenia inżynier informatyk, ale zawsze bardziej go ciągnęło do pisania niż programowania i to z tym pierwszym postanowił związać swoją przyszłość. W grach przede wszystkim szuka opowieści, emocji i immersji, jakich nie jest w stanie dać inne medium – stąd wśród jego ulubionych tytułów dominują produkcje stawiające na narrację. Uważa, że NieR: Automata to najlepsza gra, jaka kiedykolwiek powstała.

więcej

Najlepsze gry na wyłączność na PS4 - exclusive'y, które musisz znać!
Najlepsze gry na wyłączność na PS4 - exclusive'y, które musisz znać!

Exy, exclusive’y, gry na wyłączność. To one często determinują, jaki sprzęt do grania kupimy. W tej generacji zdecydowanie najwięcej ciekawych tytułów tego typu zaoferowało Sony – a my wybraliśmy najlepsze z nich.

Nowy Xbox rusza śladami PS4, ale zatrzymuje się w pół drogi
Nowy Xbox rusza śladami PS4, ale zatrzymuje się w pół drogi

Microsoft mocno oparzył się w poprzedniej generacji i teraz wyciąga wnioski. Wczorajsza konferencja pokazuje jednak, że amerykański koncern w połowie drogi stanął i ruszył własną ścieżką.

Czy PlayStation 5 jest nam potrzebne już teraz?
Czy PlayStation 5 jest nam potrzebne już teraz?

Plotki o następcy PlayStation 4 rozpalają wyobraźnię fanów konsol firmy Sony, dając nadzieję na szybką premierę kolejnej generacji. Czy jednak faktycznie potrzebujemy PlayStation 5 tak szybko?