Phil Spencer nie przesadza; dane wskazują, że Xbox naprawdę przegrywa wojnę konsol
Phil Spencer wcale nie koloryzował. Wygląda na to, że Sony rzeczywiście dominuje na rynku konsol, bo PlayStation 5 najwyraźniej sprzedaje się znacznie lepiej niż Xboxy Series X i S.
Niedawno Phil Spencer zapewniał, że Microsoft mocno przegrywa na rynku konsol. Była to część przepychanek z Sony w związku z przejęciem przez giganta z Redmond firmy Activision Blizzard. Niemniej Spencer mógł mieć sporo racji: Xbox Series X/S najwyraźniej pozostaje daleko w tyle za PlayStation 5.
Leonard Barros Barreto, zarządzający produkcją Xboxa, miał pojawić się na brazylijskim wydarzeniu BIG Festival, organizowanego w ramach panelu, będącego częścią inicjatywy ID@Xbox Developer Accelerator Program (via Idle Sloth). W trakcie prezentacji zdradzono, że Xboxy Series X i S sprzedały się w sumie w nakładzie 21 milionów egzemplarzy. Łącznie z Xboxem One Microsoft sprzedał 79 mln konsol.
Microsoft o dawna nie dzieli się wynikami sprzedaży swojego sprzętu do grania. W raportach finansowych co najwyżej wspomina się, że gracze kupują więcej lub mniej Xboxów niż wcześniej. Konkretne liczby pojawiały się jedynie w tekstach analityków. Tyle że trudno było uznać je za w pełni wiarygodne statystyki, takie jak te regularnie podawane przez Sony w oficjalnych dokumentach.
Należy zaznaczyć, że w informacjach z Brazylii najwyraźniej nie sprecyzowano, którego dotyczą dane. Jeśli jednak założymy, że chodzi o łączną sprzedaż XSX/S do ostatniego kwartału fiskalnego (tj. do końca marca 2023 roku), wygląda na to że Microsoft rzeczywiście przegrywa kolejną generację konsol.
Dla przypomnienia: według ostatnich doniesień do 31 marca łącznie sprzedano 38,4 miliona egzemplarzy PS5. Jako że obie platformy dziewiątej generacji zadebiutowały niemal w tym samym czasie, XSX/S wypada znacznie gorzej od najnowszej konsoli Sony.
To samo dotyczy XOne: po odjęciu potwierdzonego nakładu nowszych platform wychodzi na to, że ósma generacja Xboxów osiągnęła sprzedaż 58 milionów egzemplarzy – mniej niż połowę 117,2 mln PlayStation 4, o których doniosła firmy Sony prawie rok temu. Dokładnie tak, jak twierdził Microsoft w zeszłym roku.
Na marginesie: Barreto podaje, że prawie połowa (48%) posiadaczy Xbox Series S nigdy wcześniej nie miała żadnego Xboxa (via GamesIndustry.biz). Najwyraźniej tańszy wariant konsoli przyciągnął wielu nowych nabywców… choć nie tylu, by dziewiąta generacja konsol Microsoftu nadrobiła straty względem sprzętu Sony.