X-Men i The Simpsons w rękach Disneya - koncern kupił aktywa 21st Century Fox
Stało się - Disney został właścicielem większości filmowych i telewizyjnych aktywów 21st Century Fox. Firma wydała fortunę, ale pozyskała masę dóbr, w tym pełnię praw do marek Star Wars, X-Men i The Simpsons.
Koncern The Walt Disney Company dopiął swego i po kilku tygodniach głośnych spekulacji nabył większość aktywów firmy 21st Century Fox. Transakcja opiewa na niebotyczną sumę 52,4 miliarda dolarów, obejmując filmowe i telewizyjne studia wytwórni Twentieth Century Fox, większą część biznesu telewizyjnego, a także prawa do marek X-Men (w tym przygód Deadpoola czy Wolverine’a), Fantastic Four, Avatar, Planeta małp, Obcy, Szklana pułapka czy The Simpsons. 21st Century Fox skupi się wyłącznie na rozwoju swoich serwisów informacyjnych.
Od teraz Disney – zawiadujący studiem Pixar i kinowym uniwersum Marvela – dysponuje również pełnią praw dystrybucyjnych oryginalnej trylogii Star Wars oraz jej prequeli, a także ogromną iczbą marek telewizyjnych, ze Współczesną rodziną (ang. Modern Family), American Crime Story, American Horror Story, Archer, Synami Anarchii, Legionem, Atlantą i Fargo na czele. Jakby tego było mało, koncern stał się większościowym udziałowcem platformy streamingowej Hulu – aktualnie posiada 60% udziałów (poza tym 30% należy do Comcastu, a 10% do Time Warner).
Aktualnie do najważniejszych marek Disneya należą m.in. Star Wars, kinowe uniwersum Marvela, X-Men, animacje Pixara (np. Toy Story, Gdzie jest Nemo, Auta, Iniemamocni), produkcje Walt Disney Animation Studios (w tym klasyki pokroju Pięknej i Bestii, Króla Lwa i Bambiego, a także nowoczesne animacje jak Kraina Lodu, Moana i Zaplątani), Avatar, Piraci z Karaibów, Indiana Jones, Czarownica, Planeta małp, Obcy, The Simpsons, Współczesna rodzina, American Horror Story, Atlanta, Fargo.
Ta ostatnia informacja jest niezwykle istotna z punktu widzenia dalekosiężnych planów Disneya dotyczących uruchomienia w 2019 roku własnej platformy streamingowej. Firma rozpoczęła już przygotowania do tego wydarzenia, usuwając z oferty Netfliksa swoje filmy pełnometrażowe (proces wycofywania potrwa do końca 2017 roku). Aktualne umowy, np. na produkcję netfliksowych seriali Marvela (np. Jessica Jones, Luke Cage, Daredevil, The Punisher), będą respektowane, ale już nowe serie telewizyjne osadzone w MCU mają być dystrybuowane wyłącznie za pośrednictwem serwisu Disneya.
Ta informacja, w połączeniu z faktem nabycia praw do ogromnej liczby nowych marek znanych na całym świecie, ma być według wielu analityków znakomitą kartą przetargową w walce o klienta. Kolejnym atutem disnejowskiego serwisu ma być niższa, niż w przypadku konkurencji, cena miesięcznej subskrypcji. W związku z tym nie dziwią ostatnie ruchy Netfliksa i Amazonu (właściciela Amazon Prime Video) – od tego roku platformy znacznie zwiększyły nakłady na produkcję własnych seriali oraz filmów (w 2018 roku budżet produkcyjny Netfliksa wyniesie od 7 do 8 miliardów dolarów!).
Część analityków zwraca też uwagę na postępującą fragmentaryzację rynku VOD, w co wpisuje się także działalność Disneya. Coraz więcej dostawców treści filmowych i telewizyjnych uruchamia własne zamknięte platformy (np. Showtime Anytime, CBS All Access), jednocześnie pozbawiając treści te serwisy, które gromadziły zawartość z różnych źródeł.