Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 25 sierpnia 2016, 14:38

Wyniki grupy CD Projekt za I połowę 2016 r. – słabsze niż rok wcześniej, ale wciąż dobre

Grupa CD Projekt opublikowała swoje wyniki finansowe za I połowę 2016 roku, obejmujące osiągnięcia CD Projekt RED i GOG.com. Wprawdzie przychody okazały się aż o 38% niższe niż w analogicznym okresie rok wcześniej, ale nie oznacza to żadnego kryzysu – wręcz przeciwnie.

I połowa 2016 r. w grupie CD Projekt w liczbach:
  • Łączny przychód: 319 mln zł (83,5 mln USD)
  • Przychód z CD Projekt RED: 265,5 mln zł (69,5 mln USD)
  • Przychód z GOG.com: 69,3 mln zł (18,2 mln USD)
  • Inne przychody: 4,5 mln zł
  • Wyłączenia konsolidacyjne: -20,2 mln zł
  • Zysk netto: 134,7 zł (35,3 mln USD)

Firma CD Projekt podzieliła się z akcjonariuszami sprawozdaniem, w którym przedstawiła swoje wyniki finansowe za I połowę 2016 roku. Suma przychodów ze sprzedaży – na które składają się w dużej mierze osiągnięcia studia CD Projekt RED i platformy GOG.com – wyniosła w tym okresie 319 milionów zł, co stanowi wynik o 38% niższy niż w analogicznym przedziale czasu sprzed roku (wówczas było to 512,7 mln zł). Czyżby zatem CDP po wcześniejszym gigantycznym wybiciu zaczął wracać do pierwotnego, skromnego poziomu? Nic z tych rzeczy, po prostu w minionym półroczu zabrakło tak wielkiej premiery jak Wiedźmin 3: Dziki Gon. W tej sytuacji – gdy największym wydarzeniem ostatnich miesięcy było wypuszczenie dodatku Krew i wino – wypracowany rezultat wypada uznać za bardzo dobry, zwłaszcza że jest on znacznie wyższy niż w przypadku II połowy 2015 r., a w dodatku firmie udało się wypracować 134,7 mln zł czystego zysku.

Spośród wymienionych wyżej dwóch ciał, które tworzą CD Projekt, więcej zarobili oczywiście twórcy serii Wiedźmin. Przychody ze sprzedaży gier studia CD Projekt RED wyniosły 265,5 mln zł, natomiast GOG.com „zarobił” 69,3 mln zł – wprawdzie suma tych wyników daje wyższy łączny przychód niż kwota podana powyżej, ale trzeba pamiętać, że ostateczny rezultat jest jeszcze redukowany o wyłączenia konsolidacyjne w wysokości 20,2 mln zł (nie mówiąc o dodatkowych przychodach z kategorii „inne” na poziomie 4,5 mln zł). Zarząd spółki wydaje się przy tym zadowolony z osiągnięć obu podmiotów i widzi przed nimi świetlaną przyszłość.

Wyniki grupy CD Projekt za I połowę 2016 r. – słabsze niż rok wcześniej, ale wciąż dobre - ilustracja #1

A propos przyszłości – niestety, ze sprawozdania nie dowiedzieliśmy się wiele na temat przyszłych planów CDP RED. W dokumencie znalazł się jednak pewien ciekawy ustęp, który może wskazywać, jaki kierunek obierze deweloper w przyszłych latach:

„Od strony zarządzania realizowanymi projektami posiadanie dwóch linii produktowych – Wiedźmin/The Witcher i Cyberpunk oraz kilku niezależnych zespołów deweloperskich umożliwia prowadzenie równoległej produkcji poszczególnych projektów i wyrównanie planu wydawniczego w kolejnych okresach. Zmiana działalności na model wydawniczy oparty o dwie funkcjonujące równolegle marki i kilka równocześnie realizowanych projektów potencjalnie pozwoli na optymalizację produkcyjną i finansową oraz dalszą dywersyfikację ryzyk (…)”

Wygląda więc na to, że na nadchodzącym Cyberpunku 2077 przygoda „RED-ów” z futurystycznymi klimatami się nie skończy. Czyżby w takim razie drugim RPG-iem klasy AAA planowanym na lata 2016-2021 był nie przedstawiciel jakiejś nowej marki (bo o czwartym Wiedźminie na razie nie mamy co marzyć), lecz po prostu zrobiony od razu następny Cyberpunk? Czas pokaże.

Wyniki grupy CD Projekt za I połowę 2016 r. – słabsze niż rok wcześniej, ale wciąż dobre - ilustracja #2

W sprawozdaniu znalazła się także informacja, że Gwint: Wiedźmińska gra karciana jest tworzony przez CD Projekt RED z pomocą polskiego oddziału GOG.com (GOG Poland), odpowiedzialnego za platformę GOG Galaxy. Okazuje się, że to na niej ma zostać oparta infrastruktura sieciowa samodzielnego Gwinta, więc grupa CDP obiecuje sobie uzyskać dzięki wspomnianej produkcji dalszy wzrost popularności sklepu GOG.com – o ile tylko odniesie ona oczekiwany sukces.

Wyniki grupy CD Projekt za I połowę 2016 r. – słabsze niż rok wcześniej, ale wciąż dobre - ilustracja #3
Wyniki grupy CD Projekt za I połowę 2016 r. – słabsze niż rok wcześniej, ale wciąż dobre - ilustracja #4
Wyniki grupy CD Projekt za I połowę 2016 r. – słabsze niż rok wcześniej, ale wciąż dobre - ilustracja #5

Krzysztof Mysiak

Krzysztof Mysiak

Z GRYOnline.pl związany od 2013 roku, najpierw jako współpracownik, a od 2017 roku – członek redakcji, znany także jako Draug. Obecnie szef Encyklopedii Gier. Zainteresowanie elektroniczną rozrywką rozpalił w nim starszy brat – kolekcjoner gier i gracz. Zdobył wykształcenie bibliotekarza/infobrokera – ale nie poszedł w ślady Deckarda Caina czy Handlarza Cieni. Zanim w 2020 roku przeniósł się z Krakowa do Poznania, zdążył zostać zapamiętany z bywania na tolkienowskich konwentach, posiadania Subaru Imprezy i wywijania mieczem na firmowym parkingu.

więcej