autor: Kamil Ostrowski
Wyniki finansowe Apple za trzeci kwartał 2012 roku fiskalnego poniżej oczekiwań
Firma Apple opublikowała wyniki finansowe spółki za trzeci kwartał 2012 roku fiskalnego. Analitycy, prognozujący wzrost w stosunku do poprzedniego roku, nieco się przeliczyli, w związku z czym cena akcji koncernu trochę spadła. Generalnie jednak firma radzi sobie świetnie.
Firma Apple udostępniła raport finansowy dotyczący trzeciego kwartału roku 2012 roku fiskalnego. Wyniki są dobre, chociaż nie sprostały prognozom analityków. Czyżby jabłuszko zaczynało hamować?
Przychody firmy w okresie kwiecień-czerwiec 2012 roku wyniosły 35 miliardów dolarów, co stanowi wzrost o ponad sześć miliardów w stosunku do analogicznego okresu 2011 roku. Prognozy mówiły o 37,2 miliarda dolarów obrotu, inwestorzy przeżyli więc małe rozczarowanie. Z kolei zysk netto to 8,8 miliarda dolarów, czyli o półtora miliarda dolarów więcej, niż w okresie kwiecień-czerwiec 2011 roku. Skąd wzięły się te liczby?
Najlepiej sprzedającym się produktem firmy jest iPhone, który znalazł 26 milionów nabywców - 28% więcej niż rok temu. Zanotowano także ogromny, bo aż 84%, wzrost zainteresowania iPadem, którego sprzedało się 17 milionów sztuk. Standardowo dobrze radzą sobie komputery Mac (4 miliony sztuk), natomiast 10% spadek zanotowały iPody (6,8 milionów sztuk). Jest to prawdopodobnie spowodowane wzrostem popularności smartfonów i zanikiem potrzeby posiadania osobnego odtwarzacza MP3.
Apple podzieliło się także danymi dotyczącymi usługi iCloud. Z chmury korzysta już 150 milionów użytkowników, co stanowi przyrost o 25 milionów w stosunku do ostatniego kwartału. Dyski sieciowe wyraźnie zyskują na popularności.
Firma z Cupertino pozostaje największym przedsiębiorstwem na świecie, pytanie tylko – jak długo będzie w stanie utrzymać się na fali? Po śmierci Steve’a Jobsa coraz częściej mówi się, że Apple z rozwijającej się stanie się korporacją „dochodową”. Wypuszczanie kolejnych, ulepszonych wersji sprzętu z pewnością zapewni firmie bezpieczną przyszłość. Brakuje jednak innowacyjnego charakteru, który zdążyliśmy powiązać z marką w ostatnich latach.