autor: Łukasz Szliselman
Wyniki badań polskich graczy na Digital Dragons 2014 - w co grają Polacy?
Jakie gatunki gier wideo cieszą się w Polsce największą popularnością? W jakie tytuły zagrała większość z nas? Ile wydajemy na gry? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdziecie, przeglądając wyniki badań przeprowadzonych z okazji festiwalu Digital Dragons 2014. Zapraszamy do lektury!
Szczegóły badania
Dane przedstawiają wyniki w grupie 3383 internautów w wieku 15–55 lat, w tym podgrupy 1500 internautów, którzy grają w gry na przynajmniej jednej z następujących platform: gry instalowane na komputerze, gry online w przeglądarkach internetowych, gry na konsoli do gier wideo i gry na smartfonach lub tabletach. Badanie online było przeprowadzone między 10 a 17 kwietnia 2014 z użyciem techniki RTS (Real Time Sampling).
Krakowski festiwal Digital Dragons trwa w najlepsze, my natomiast mamy okazję ponownie rzucić okiem na wyniki badań przeprowadzonych w dniach 10-17 kwietnia 2014 roku przez Interaktywny Instytut Badań Rynkowych. Dotyczą one profilu polskiego gracza i gier przez niego wybieranych. Za grupę testową posłużyli internauci w wieku od 15 do 55 lat – bardzo dziękujemy osobom, które poświęciły chwilę na wypełnienie ankiety!
Wczoraj skupiliśmy się na graczach i ich zwyczajach. Dziś odpowiadamy na pytania dotyczące gier wybieranych przez Polaków, ich źródeł oraz wydatków z nimi związanych.
W co gramy?
Popularność poszczególnych gatunków gier
Gry logiczne (51%) i zręcznościowe gry akcji (43%) to dwa najpopularniejsze rodzaje gier w Polsce. Za nimi na „podium” uplasowały się strategie (36%). Zaskakujący może być fakt, że tak wychwalane w naszym kraju RPG-i, będące bodaj ulubionym gatunkiem „hardcorowego” gracza, znalazły się dopiero na siódmym miejscu – gra w nie niecała 1/3 ankietowanych. Gry sportowe trafiły na dziewiątą pozycję – sięga po nie 1/4 grających. Niezbyt dużo osób grywa w produkcje typu MMO, bo tylko 1/5 respondentów. Być może dzieje się tak dlatego, że stosunkowo niewiele z nich tłumaczy się na nasz ojczysty język.
Popularność poszczególnych tytułów/serii gier
Najbardziej popularną grą spośród tytułów zawartych w kwestionariuszu okazał się Pasjans – zarówno jeśli chodzi o produkcje, w które respondenci grali kiedykolwiek (68%), jak i te najczęściej wymieniane spośród gier, w jakie gra się przynajmniej od czasu do czasu (38%).
Drugim pod względem popularności tytułem, w który grano kiedykolwiek, jest seria Angry Birds – prawie połowa respondentów na własnej skórze poznała Wściekłe Ptaki. Zaraz za nią w rankingu pojawia się cykl FIFA, który jednocześnie jest drugim najbardziej popularnym tytułem, w który gra się przynajmniej od czasu do czasu (1/5 graczy).
39% polskich graczy grało kiedykolwiek w którąś z odsłon Call of Duty, ale tylko 14% powraca do tej serii przynajmniej od czasu do czasu. W Battlefield zagrało 30% odpowiadających, a 12% robi to raz na jakiś czas.
W ile tytułów gramy naraz?
Gry instalowane na PC
Uspokajamy – większość graczy pecetowych w Polsce ma ten sam problem (tudzież zwyczaj), jakim jest sięganie po parę gier naraz. 56% ankietowanych gra na przemian w kilka lub wiele różnych tytułów w tym samym okresie. Zaledwie 1/3 grających skupia się na jednej produkcji w danym czasie.
Gry konsolowe
Gracze konsolowi rzadziej niż użytkownicy innych platform grają w wiele gier w tym samym czasie. Prawdopodobnie wynika to z wysokiej ceny tytułów wydawanych na konsole i mniejszej dostępności gier darmowych.
Z kim gramy?
Polski gracz to samotnik. Zazwyczaj odwiedzamy wirtualne światy w pojedynkę – 44% ankietowanych nigdy nie grała z innymi, a 32% robi to tylko czasem. Razem daje to aż 76% graczy, którzy preferują tryb single player.
Skąd bierzemy informacje o nowych grach?
Gracze zazwyczaj korzystają z wielu różnych metod zdobywania informacji o nowych produkcjach. Najpopularniejszą z nich jest zasięganie opinii znajomych lub rodziny. O grach rozmawiamy i polecamy je sobie nawzajem – nie ma nic dziwnego w tym, że 40% grających właśnie w taki sposób dowiaduje się o nowościach.
Popularne są również drogi internetowe, szczególnie reklamy wyświetlane na różnych stronach. Natomiast czasopisma branżowe, jako jedno ze źródeł informacji o grach, wskazało tylko 15% badanych.
Skąd bierzemy gry?
Prawie połowa graczy (46%) ściąga darmowe produkcje z internetu – jest to najpopularniejsze źródło nowych gier. Dwóch na pięciu ankietowanych kupuje je w sklepach lub supermarketach. Pożyczanie gier od rodziny i przyjaciół również jest dość popularne – robi to przeszło 1/4 respondentów.
Piractwo jest znaczące wśród graczy, jednak mniej powszechne od większości innych metod nabywania gier. Do pobierania płatnych produkcji z internetu z „nieoficjalnych” źródeł przyznało się 18% badanych. Kto zazwyczaj piraci? Najczęściej robią to mężczyźni z miast powyżej 500 000 mieszkańców lub większych, z podstawowym wykształceniem, znajdujący się w przedziale wiekowym 19-24 lata. Osoby te przeważnie należą do grupy zaangażowanych graczy wieloplatformowych.
Ile wydajemy na gry?
Gry instalowane na komputerze to typ gier, za które gracze płacą najczęściej. Opłata za nie waha się najczęściej pomiędzy 50 a 99 zł, przy czym 39% graczy płaci mniej niż 50 zł (a więc kupuje na promocjach lub w tanich seriach). Średnia miesięcznych wydatków na gry instalowane na komputerze pokazuje, że nie są one dobrem kupowanym zbyt często – jedynie 16% graczy przeznacza na ten cel powyżej 50 zł miesięcznie, a 41% wydaje mniej niż 10 zł miesięcznie.
Jednorazowe wydatki na gry konsolowe są wysokie. 1/3 ankietowanych wskazała, że płaci w przedziale między 100 a 200 zł, a 14% wydaje większe kwoty. Niskie miesięczne średnie wydatki i wysoki odsetek odpowiedzi „nie wiem” wskazują na niską częstotliwość zakupów, co najprawdopodobniej wynika z wysokich cen tytułów konsolowych w porównaniu do gier na innych platformach sprzętowych.
Pudełka czy dystrybucja cyfrowa?
Dystrybucja cyfrowa coraz bardziej dominuje na świecie, jednak w Polsce gry pecetowe instalowane z płyt (61% ankietowanych) są nadal bardziej popularne niż te pobierane z internetu (47%). Mimo to pecetowcy najczęściej grają w produkcje przeglądarkowe niewymagające instalowania dodatkowych aplikacji – około 3/5 robi to co najmniej kilka razy w tygodniu.
Ogólnie rzecz biorąc, większość osób, które kiedykolwiek zapłaciły za grę, zrobiło to w tradycyjnym sklepie (59%), chociaż płatności polegające na przelewie internetowym lub przelewie ekspresowym (PayU, DotPay lub PayPal) są również dość popularne (41%).